יום שישי, 21 ביוני 2013

כך תכינו מנחות

בהמשך למאמר הקודם "שעת מנחה" מובאים להלן המתכונים המדוייקים:


מנחת מרחשת
המצרכים: 1660 גרם סולת (עישרון), 342 סמ"ק שמן זית, כליטר מים, כף וחצי מלח.
ההכנה: יוצקים מעט מהשמן לקערה. מוסיפים את הסולת. מוסיפים עוד קצת שמן (לא את הכל) ומערבבים היטב. מוסיפים את המים והמלח, יש ללוש היטב כ-40 דקות עד לקבלת בצק אחיד ורך מאוד. מחלקים את הבצק ל-10 חלקים, מכל חלק יוצרים כעין פיתה גדולה ושטוחה. מטגנים במעט שמן זית בסיר או מחבת גדולה (32 ס"מ) מכוסה. חובה לכסות.

מנחת מחבת
המצרכים: 1660 גרם סולת (עישרון), 342 סמ"ק שמן זית, כ-800 סמ"ק מים, כף וחצי מלח.
ההכנה: יוצקים מעט מהשמן לקערה, מוסיפים את כל הסולת, מוסיפים עוד קצת מהשמן ומערבבים היטב. מוסיפים את המים והמלח. ללוש היטב כ-40 דקות עד לקבלת בצק אחיד ורך. מחלקים את הבצק ל-10 חלקים, מכל חלק יוצרים כעין פיתה גדולה ושטוחה ומטגנים במעט מאוד שמן זית במחבת שטוחה ללא דפנות, שאותה אין לכסות.

חלות מאפה תנור
המצרכים: 1660 גרם סולת (עישרון), 342 סמ"ק שמן זית, כליטר מים, כף וחצי מלח.
ההכנה: יוצקים חלק מהשמן לקערה, מוסיפים את כל הסולת ואת שאר השמן ומערבבים היטב. מוסיפים את המים והמלח, ולשים היטב כ-40 דקות עד לקבלת בצק אחיד ורך. מחלקים את הבצק ל-10 חלקים. מכל חלק יוצרים כעין פיתה גדולה ושטוחה שאותה אופים בתנור.

מנחת רקיקים
המצרכים: 1660 גרם סולת (עישרון), 342 סמ"ק שמן זית, כ-930 סמ"ק מים, כף וחצי מלח.
ההכנה: אין להוסיף שמן לבצק. מערבבים את המים, הסולת והמלח בקערה ולשים היטב כ-40 דקות עד לקבלת בצק חלק וקשה. מחלקים את הבצק ל-10 חלקים. מכל חלק יוצרים כעין פיתה גדולה ודקה בעזרת מערוך. חורצים בבצק בדומה למצה. יש לחמם את התנור לחום גבוה כעשר דקות מראש, ולאחר מכן אופים את הרקיקים למשך כמה דקות בחום גבוה. לאחר הוצאת הרקיקים מהתנור יש למרוח עליהם את השמן בצורת האות X.

כל המנחות הן מצה ולכן יש ללוש אותן ברציפות על מנת שלא יחמיצו. אין להשהות את הבצק ללא לישה יותר מ-18 דקות מעת תחילת האפיה. במיוחד יש להקפיד במנחת מחבת משום שאיננה מכוסה. לאחר ההכנה יש לחלק כל יחידה לארבעה רבעים, לצקת את שארית  השמן על מנחת המרחשת או המחבת, להוסיף לכלי השרת קומץ לבונה ולהביאה לכהן. בשלב הבא מגיש הכהן את המנחה לקרן הדרומית-מערבית של המזבח, מניח את כלי השרת על הקרקע, קומץ מתוכו קומץ ממקום שהשמן מרובה (במנחות מחבת ומרחשת), מוסיף את כל גבישי הלבונה ומניח בכלי שרת. הכהן עולה בכבש למזבח, מולח את הקומץ ומקטירו. שאר המנחה מיועדת להיאכל בידי הכהנים באותו היום ועד חצות הלילה.

תגובה 1: