יום רביעי, 7 במאי 2014

שליחו של נשיא אירן רוחאני משבח את המלך כורש שעזר ליהודים לבנות את בית המקדש

שליח של נשיא איראן רוחאני ביקר בבית הכנסת בשיראז, ושיבח את ה'קיסר' כורש שעזר ליהודים לבנות את ירושלים ובית המקדש. האם הוא לא שמע את דברי ההבל של אחיו הסונים בארץ הקודש על הנביא המוסלמי שלמה שבנה את מסגד אל-אקצה?

חג'ת אל-אסלאם עלי יוניסי, בבית הכנסת של יהודי העיר שיראז
אם כי מדובר בחלק של מדיניות החיוכים המפורסמת של נשיא איראן חסן רוחאני לעולם המערבי, ובעיקר לארצות הברית, גם ביקורו, ביום ו' 1.5, של עוזר הנשיא לענייני המיעוטים בבית הכנסת של יהודי העיר שיראז, חג'ת אל-אסלאם עלי יוניסי, היה בלתי רגיל גם מבחינת העיתוי וגם מבחינת הדברים שנאמרו בו. עלי יונסי נחשב לאחד מאנשי הדת הנאמנים ביותר לרוחאני.


יונסי שיבח בביקור זה את היהודים ואת חיי הצוותא שלהם עם השכבות האחרות באיראן והאשים בצורה עקיפה את אנשי הדת הקיצונים באיראן, המלבים את אש העימות הדתי, כך מוסר האתר תיקדבקה.

חג'ת אל-אסלאם עלי יונסי אמר בנאומו בבית הכנסת, שכל מה שכתוב בספר התורה על כורש הגדול, אומת ב-150 השנים האחרונות במחקרים היסטוריים וחפירות ארכיאולוגיות.

דברים אלה סותרים לגמרי את דבריו של מנהיג המהפכה השיעית באיראן האייטוללה רואללה ח'ומיני, שטען בזמנו כי התורה בה מחזיקים היום היהודים היא מזויפת ולכן יש בינה לבין הקוראן סתירות רבות. ח'ומיני נהג לכנות גם כסמל של דיקטטורה ודיכוי את כל המלכים שקדמו לחדירת האיסלאם באיראן.

ביום שישי, בא עוזרו הבכיר של נשיא איראן, ולא רק מאשר את אמיתות ספר התורה, אלא גם משבח את המלך האיראני הקדום. זה הוא מהפך בדרך המחשבה של ההנהגה האיראנית.

להפתעת רבים, ששמעו את הנאום ביית הכנסת בשיראז, או אלה שראו אותו בסרטי הווידיאו שהופצו לאחר ההופעה, יונסי דיבר בחום על העובדה כי כורש לא רק שחרר את היהודים, אלא עזר להם גם בבניה מחודשת של בית המקדש. ראוי לציין כי המשטר הדתי באיראן שינה מאז עלייתו לשלטון את שם "ירושלים" ומכנה אותה "בית המקדש". 

זו פעם ראשונה, בעשר השנים האחרונות, שאישיות בכירה בהנהגה האיראנית מבקרת בבית כנסת יהודי. זו גם פעם ראשונה שבכיר מסוג זה משבח את נאמנותם של היהודים באיראן. יונסי הדגיש בדבריו כי יש אנשים שבטעות מקשרים בין יהדות וציונות, בשעה שיש הרבה יהודים אנטי-ציונים.

אין ספק שביקורו של יונסי בבית הכנסת ודבריו על בית המקדש, נאמרו כחלק מהניסיון האיראני לבטל את הסנקציות הכלכליות שמוטלות עליהם על ידי המערב. למרות זאת, מדובר באמירה בעלת פוטנציאל לשינוי תודעתי בעולם המוסלמי ומי יודע... אולי גם בעולם היהודי... אולי...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה