יום ראשון, 14 ביוני 2015

העלייה מרוסיה

איך אומרים הר הבית ברוסית? || ב'נקודת מפגש' ילמדו אתכם

כנס נוסף התקיים בשבועות האחרונים בענייני ההר והבית, הפעם ברוסית * מתברר שבשורת הוצאתה לאור של חוברת הדרכה ראשונית לעולה להר מצליחה למלא אולם בדוברי השפה הזו, וגם השר אלקין בעניין

↓ הר הבית בלי דעות קדומות ובלי להתנצל

לפני כמעט עשור, בעקבות שבר הגירוש מגוש קטיף ייסדו שתי עולות מרוסיה, אניה אנטופולסקי ומאשא זבולינסקי, את תנועת 'נקודת מפגש'. המסקנה של השתיים מהמאורע הכאוב הזה היתה שחובה ליצור שפה משותפת בין הקצוות השונים, ובלשונן: 'שקנאות דתית תיפגש עם קנאות לזכויות אדם. שתושב תל אביב יפגוש את נוער הגבעות ופמיניסטית שרופה את נטורי קרתא".

את כל זה העמותה עושה ברוסית. עד היום יזם הגוף הזה מאות טיולים לציבור רחב, בעיקר ליישובים ביהודה ובשומרון, אך גם לשכונות החרדיות של ירושלים ולאחרונה גם לכפרים ערבים. לאלו יש להוסיף מנעד רחב של פעילויות, מהופעות רוק עד מפגשי לימוד של מקורות יהודיים, ואנטפולסקי וזבולינסקי מביאות אליהן נוער מרוסיה ומאוקראינה שהגיע לבקר בארץ. הפעילות של הארגון מקיפה כיום אלפי משתתפים.

מעל לכל, לא מסתירות השתיים, פסגת פעילותן היא הנגשת הר הבית: "נקודות המפגש האולטימטיביות, שלהבנתנו יכולות לחבר מגזרים בתוך העם ואף עמים שונים", מסבירות השתיים, "אלו המקדש והר הבית. מתוך ההבנה הזאת אנחנו יוזמים כבר מספר שנים עליות קבועות להר הבית". משהחלו להעלות רבים להר, גילו שקיים מחסור חמור בידע בנושא, ולכן פנו להוצאת חוברת בעניין, בשם 'עלייה'.

מדובר בחוברת ראשונית בכל קנה מידה, מכיוון שגם בעברית קשה למצוא כיום חוברת הדרכה ידידותית בנושא הזה. זו חושפת בפני הקורא את המקום מבחינת הנתונים העכשוויים, הארכיאולוגיים וההיסטוריים, ובנוסף גם את מה שיש ליהדות לומר על המקום. על גב החוברת ברכה מפי השר זאב אלקין.

בערב השקת החוברת שהתקיים בירושלים לפני כשבועיים האולם היה מלא. הקהל – לאו דווקא דתי. כזה הוא למשל המנחה, איגור ביילסקי, עורך העיתון 'ירושלמי' הפופולארי בקרב דוברי הרוסית בארץ הקודש. המתורגמנית שלי לוחשת לי שהעולים מרוסיה מצויים הרחק ימינה מהממוצע הישראלי. גם ההתנצלות המושמעת לא פעם כשמעלים ענייני יהדות אל השיח, נעדרת לחלוטין בערב הזה, שבו מדברים ברוסית על המקדש.

דימיטרי רודשבסקי, סופר מוכר בקהילת דוברי הרוסית שחיבר ספר בשם 'ציונות אוניברסלית', גם הוא נטול כיפה, מסביר כאן לקהל שהר הבית הוא הלב. "כשאספקת הדם מהלב בלתי מספקת", הוא מרחיב, "גם שאר האברים אינם מתפקדים כראוי". רודשבסקי מציע לשתף נוצרים ומוסלמים בחתירה להר. בעניין המוסלמים הוא מציע לחשוף להם סורות רבות מהקוראן המכירות בזכות העם היהודי על המקום הזה.

וקטי רובינא, עולה מרוסיה ומדריכת קבוצות של לא-יהודים בהר הבית, מספרת לקהל על מקרה שבו שאלו אותה תיירים שהדריכה בהר היכן 'הארמון המפואר שבנה המלך'. לפתע התברר לה שלא כולם יודעים שבית המקדש כבר נחרב מזמן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה