יום שני, 7 במרץ 2016

הר הבית שלי: יעקב אחימאיר – עיתונאי

לא לוותר על זכות התפילה || זכותם של היהודים לעלות ולהתפלל

"קשה לראות יהודי שנעצר בגלל שהתפלל. כשם שיהודי רשאי להתפלל ליד הכותל, הוא רשאי לעשות זאת גם על הר הבית. צריך להיאבק על חופש הפולחן. מדינת ישראל שמוגדרת מדינת העם היהודי לא צריכה לוותר על כך"

↓ יעקב אחימאיר - ראיון עם ארנון סגל


"המושג 'הר הבית' אומר לי את מה שהוא צריך לומר לכל יהודי – זה המקום שבו ניצבו בתי המקדש, מקום היסטורי וקדוש שלמרבה הצער הפך בשנים האחרונות לסלע מחלוקת רציני מאוד. ביקרתי בעבר בהר, אולם לאחר שהחלו פיגועי הטרור בעיר העתיקה, משפחתי הדואגת איננה מניחה לי לטייל במקום. 

"אין שום ספק שזו זכותם של יהודים לעלות להר הבית ולהתפלל במקום הקדוש ביותר לעם היהודי, אבל צריך לעשות מאמצים להגיע להסדרי תפילה בו כדי שלא להרבות בשפיכות דמים. אני בטוח שהמאמצים הללו לא יהיו קלים. כמובן אין צורך להתגרות במוסלמים מפני שככלות הכל, צריך להודות על האמת – המקום הזה קדוש גם לאיסלאם". 

הר הבית הוא כנראה המקום היחיד בארץ, אולי בעולם כולו, שבו יהודים נעצרים בשל מלמול תפילה. מה דעתך על כך?

"זה דבר קשה מאוד להתבוננות. קשה לראות יהודי שנעצר בגלל שהתפלל אבל זה קשור לצורך במציאת הסדר. במערת המכפלה הגיעו להסדר שבמסגרתו בני שתי הדתות זוכים לחופש פולחן, וצריך להשקיע כל מאמץ כדי לעשות זאת גם בהר הבית. 

"עם זאת, אני מזועזע מאוד מהעובדה שהאלימות גולשת מהר הבית על ידי ידויי אבנים לעבר מתפללים ומתפללות בכותל. אני מודע לכך שיהודים נאבקו על זכותם להתפלל ולתקוע בשופר בצאת יום הכיפורים ליד הכותל בימי המנדט, זה דבר היסטורי ונוגע ללב". 

יש קשר בין המאבק הנוכחי למען חופש פולחן יהודי בהר הבית לבין המאבק בימי המנדט על תפילה בכותל?

"כשם שיהודי רשאי כמובן להתפלל ליד הכותל, הוא רשאי להתפלל גם על הר הבית. צריך להיאבק על חופש הפולחן. כפי שיהודי רשאי להיכנס לכנסייה כדי לבקר בה, ומסיר בכניסה את כיסוי הראש – סליחה על ההשוואה – מדינת ישראל שמוגדרת מדינת העם היהודי לא צריכה לוותר על כך שהוא יוכל לעשות זאת גם בהר. היא צריכה להעלות את העניין במגעים ובשיחות עם הצד השני". 

האם יש בצד השני מי שמוכן לדבר על כך?

"השליטה בהר מצויה בידי ממלכת ירדן שהיחסים עמה חשובים מאוד. בימים הללו של תוהו ובוהו במזרח התיכון, צריך להשתדל לעשות זאת. אינני יודע אם נסיונות כאלה נעשים. ממה שאני מתרשם, אני בספק. ישנם אמנם רבנים שמטעמי הלכה כפי שהם מפרשים אותה סבורים שאין לעלות להר הבית, אבל יש לאפשר ליהודים שרוצים בכך להתפלל בהר בצורה מסודרת, בהסדר ולא בצורה של התגרות". 

תגובה 1:

  1. אחימאיר מייצג את היהודי הלאומי ובזה אנו ג א י ם אבי נכה צה"ל

    השבמחק