יום רביעי, 10 במאי 2017

השר ארדן מרוצה, עולי הר הבית מודים ומסמנם יעדים

אפליית יהודים בהר הבית || לא רק בתחום הדתי

אתמול התפרסם כאן שהשר לביטחון פנים מרוצה מהשינויים לטובה בהר הבית ומיצר על אפליית היהודים במקום • מסקירת המצב בהר הבית, עולה שיש בהחלט סיבה לשביעות רצון, אך יש עוד הרבה שינויים נחוצים • גם אם נקבל את הפגיעה הדתית ביהודים כעובדה - דבר שלא יעלה על הדעת, הרי שיש עדין מגבלות שנוגעות ליהודים בלבד בתחומי התנועה החופשית, פרטיות ועוד • עולי הר הבית מצפים מהשר להחזיר את ההר לפחות למצב שהיה לפני ההשתוללות המוסלמית ולפני "אינתיפאדת אל-אקצא"


↓ הר הבית: מגמה חיובית שצריכה להמשך

השר לביטחון פנים גלעד ארדן מביע שביעות רצון מחזרת השקט בהר הבית ומיגור הטרור המוסלמי במקום. השר זוקף ובצדק את ההישגים למשטרת ישראל ולו עצמו. באשר לאפליה של יהודים במקום הקדוש, מגלגל השר את האחריות לפתחו של ראש הממשלה, אשר מתנגד בכל תוקף לתפילה יהודית בהר הבית.

בראיון לערוץ 7 (ר' השר ארדן מרוצה מהשיפור בהר ומיצר על האפליה >>) התייחס השר לפגיעה הדתית ביהודים בהר הבית ואמר בין היתר: "אנחנו מדברים גבוהה גבוהה על חופש הדת אבל בהר הבית בעצם חופש הפולחן הוא רק למוסלמים". 

השר התעלם מפגיעות נוספות שנוגעות ליהודים בלבד ואשר לא נוגעות כלל לחופש הדת.

קצת רקע

לפני כשנתיים מונה גלעד ארדן לתפקיד השר לביטחון פנים. המצב בהר הבית היה אז בשפל חסר תקדים. במשך השעות הבודדות בהן הר הבית פתוח ליהודים, הוא שרץ קבוצות ממומנות של מוסלמים ומוסלמיות שכל תפקידם היה למרר את חיי היהודים בהר הבית (ר' לדוגמא: מראות קשים מהר הבית: 20 ילדים חרדים מול מאות מתפרעים ערבים >>).

המשטרה איפשרה רק לקבוצות קטנות של יהודים לעלות להר הבית. ההגנה הביטחונית על היהודים התבטאה בטבעת אנושית הדוקה של שוטרים שניסתה למנוע מהפורעים המוסלמים להתקרב יתר על המידה ליהודים.

המשטרה לא מנעה מהפורעים לצעוק ולאיים. בכמה מקרים השליכו הפורעים אבנים על יהודים. מתפרעות שהשליכו את נעליהן ביהודים אף זכו לקבלן חזרה מידי השוטרים במקום להענישן.

כאשר היו מתבצרים בהר הבית פורעים מוסלמים, היתה המשטרה סוגרת את ההר בפני יהודים כמובן.



השינויים

זמן קצר לאחר כניסתו לתפקיד החליט השר ארדן לשנות את המצב. השר יזם את הוצאת הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית וכן את קבוצות הפורעים והפורעות (מוראביטון ומוראביטת) מחוץ לחוק (ר': ארדן: פורעי הר הבית יוכרזו כ'התאחדות בלתי מותרת'). כספי הטרור הוחרמו, אתרי הסתה באינטרנט נסגרו, יד קשה הופעלה כנגד פורעים ומסיתים והשקט חזר להר הבית.

במקביל הקלה המשטרה על כניסת יהודים להר הבית. קבוצות גדולות מבעבר של יהודים הורשו להכנס יחד להר הבית, קבלת הפנים לעולים הפכה לידידותית בצורה מעוררת השתאות, המשטרה חדלה ממעצרים סיטונאיים בגלל זוטות לא מובנות, גם מתפללים לא נעצרים, אלא ופשוט מורחקים מההר כלשון וועדת דיין, ובכלל היחס המשטרתי לעולי הר הבית הפך ליחס כלפי אזרחים שבאים למקום הקדוש להם ולא כאל טרדנים.



לא הכל ורוד

עולי הר הבית ערים בהחלט לשינוי המגמה שבאה מלשכת השר ומחלחלת עד אחרון השוטרים, אך מצפים ליותר, לפחות בהחזרת המצב בהר הבית כפי שהיה בעבר ברחוק יותר.


קבוצות מוגבלות

בעבר הורשו להכנס להר הבית קבוצות גדולות של יהודים. לפני 29 שנים, ב-י"ט באב תשמ"ח עלו 70 יהודים ביחד להר הבית (יבנה המקדש: עליה גדולה להר הבית בתיאום משטרתי >>). החל משנת תשס"ד (2003) שוב עלו להר הבית קבוצות של 50-70 יהודים ואף יותר עד שהחלו התפרעויות מוסלמיות. 

כיום קבוצה של 35 יהודים בהר נחשבת להישג.


סגירת הר הבית בשבתות

בעבר - עד סוף שנת תש"ס (2000) הר הבית היה פתוח ליהודים בשבתות. 

כיום הר הבית סגור ליהודים בשבתות.


חופש תנועה

בעבר יהודים הילכו בחופשיות בהר הבית. לעתים המשטרה ליוותה את העולים ולעתים לא. 

כיום המשטרה מלווה את עולי הר הבית עם 5-10 שוטרים לפחות ואליהם נלווים שכירים טרדניים ומאיימים של הוואקף הירדני.


מצפים לשינויים נוספים

מתוך הערכה רבה לשר גלעד ארדן, ליחסו האוהד לנוכחות היהודית בהר הבית ולשינויים המשמעותיים שחולל בהר הבית יחד עם צמרת המשטרה, מצפים עולי הר הבית לצעדים נוספים, לפחות כאלה שיחזירו את המצב לקדמותו ויאפשרו נוכחות יהודית מכובדת כיאה למקום הקדוש לעם ישראל.

השינוי האמיתי המיוחל הוא כניסה לפרוייקט ממלכתי של בניין בית המקדש, אך בינתיים נדרשים שינויים מינוריים יחסית במגבלות הנוכחיות:
  • ביטול המגבלות על מספר היהודים בהר הבית או לפחות הגדלת המספרים בעקביות.
  • פתיחת הר הבית בשבתות.
  • הרחבת שעות הכניסה להר הבית.
  • מניעת מוחלטת של הליווי הטרדני והמאיים של שכירי הוואקף הירדני.

מגמה חיובית

בינתיים, למרות המגבלות הקיימות, מספרם של עולי הר הבית ממשיך לעלות מיום ליום. בעבר היו ימים בהם הר הבית היה שמם מיהודים. כיום אין יום שאין בו כמה עשרות יהודים שעולים בטהרה להר הבית.

לאור ההתעניינות הציבורית הגוברת ולאות התמיכה הרבנית ההולכת ומתחזקת, צופות תנועות המקדש לעליה גדולה אף יותר.

ביום ירושלים הקרוב, שיציין יובל חמישים שנה לשחרור ירושלים, צופים בתנועות המקדש לנהירה עצומה של יהודים שיעלו בטהרה להר הבית ויציינו את היום בחצרות בית ה'.

תגובה 1:

  1. יהודה עציון10 במאי 2017 בשעה 5:45

    מה זה "ועדת דיין" המוזכרת בכתבה?

    השבמחק