יום שני, 12 ביוני 2017

מָקוֹם בַּמָּקוֹם: הקיר הצפוני של הרמה המוגבהת - מקום החומה הצפונית של הר הבית המקודש

על מָקוֹם - בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' || כפות המנעול

המשנה במסכת מדות (ב, א) מתארת כך את גודלו של הר הבית: "הר הבית היה חמש מאות אמה על חמש מאות אמה"  מידותיו של השטח המוגדר על ידינו כיום כהר הבית גדולות בהרבה  מי הגדיל את הר הבית והיכן נמצאת התוספת?  על כך בפינה השבועית של כפות המנעול


↓ מאת: פינחס אברמוביץ'/ כפות המנעול

תחום הר הבית המקודש, בטרם הורחב על ידי המלך הורדוס, היה ריבוע שמידותיו 500 × 500 אמה, שהן כ-250 × 250 מטר. בסוף תקופת הבית השני הורחב שטח הר הבית פעמיים: פעם ראשונה בידי שמעון החשמונאי, ופעם שנייה בידי הורדוס וממשיכיו. הרחבה זו הייתה מדרום ומצפון, וכנראה שנוספה אף רצועה בצד מערב. 

ההרחבה מצפון הייתה משמעותית במיוחד, וכללה את כל עמק בית זיתא, העמק הטבעי המתחפר ממערב למזרח לכל רוחב הר הבית מצפון (בערך בתוואי השביל המרוצף שעובר במרכז השטח הצפוני של ההר). לפני ההרחבה גבולו הצפוני של הר הבית הגיע מדרום לעמק, ולאחר ההרחבה הגיע תחום הר הבית עד למצודת אנטוניה בצפון-מערב.

אבנים גדולות בפינה הצפון מזרחית של הרמה המוגבהת

אין אנו יודעים בוודאות היכן עבר הכותל הצפוני של הר הבית לפני הרחבת שטח ההר. אף על פי כן, סימנים רבים מצביעים על כך, שגבולו הצפוני של הר הבית לפני שהורחב הגיע עד תחומה הצפוני של הרמה המוגבהת של הר הבית. הקיר הצפוני של הרמה המוגבהת, שאיננו עתיק, עומד על קיר קדום, וייתכן והוא הכותל הצפוני העתיק של הר הבית לפני שהורחב. השערה זו הועלתה על ידי הארכיאולוג לין ריטמאייר, שהתמקד במחקריו בתוכנית הר הבית לאורך ימי הבית השני. ריטמאייר מצביע על כמה תימוכין להשערתו:

1. הקיר הצפוני המודרני של הרמה המוגבהת עומד בניצב לחומה המזרחית של הר הבית וכן בניצב לקיר הנחשב להיות הכותל המערבי שלפני ההרחבה (המקביל לכותל המזרחי ורחוק ממנו 500 אמה בדיוק).

2. הקיר הקדום, שמתחת לקיר הרמה הצפוני המודרני, מציץ בהר הבית בכמה נקודות לאורכו, בנוי אבנים גדולות: את פינתו המזרחית ניתן לראות בפינה הצפון מזרחית של הרמה המוגבהת, בנויה אבנים ענקיות. 

סמוך למרכז, במקום הגנראטור שבמחסן האפור (סמוך לברזיה שמצפון לרמה) ניתן לזהות את המשך הקיר, גם כן בנוי אבנים גדולות. אבנים אלו נתגלו בעת חפירה שטחית של הווקף להתקנת הגנראטור. 

אבנים ענקיות המבצבצות מתחת לקיר הצפוני של הרמה המוגבהת

החוקר הבריטי צ'ארלס וורן, שמיפה את בורות המים בהר הבית, מציין שהקיר הדרומי של בור 29, שהוא יסודותיו של הקיר הצפוני של הרמה, מוחלק ומסותת להיות בסיס לקיר, ולא רק דופן של בור.

3. לפינתו המערבית של הקיר גם כן זיהוי בשטח: בגרם המדרגות הצפון מערבי, המדרגה התחתונה איננה אחידה. בניגוד לחלקה הדרומי העשויה מאבנים גדולות מאוד, חלקה הצפוני של המדרגה עשוי מאבנים קטנות יותר. האבנים הגדולות של מדרגה זו נחשבת בעיני חוקרים רבים לשרידי כותל המערבי הקדום, וכותל זה עם באמת מסתיים בקו הרמה הצפוני, ובו מתחיל האבנים הקטנות יותר. נתון זה מחזק את ההשערה שקו הרמה הוא קו הכותל הצפוני, כאשר בקצהו המערבי הוא נפגש עם הכותל המערבי הקדום.

אבנים גדולות בפינה הצפון מערבית של הרמה המוגבהת בהר הבית

5 תגובות:

  1. המשנה כותבת הר הבית היה חמש מאות אמה על חמש מאות אמה. ואז מחלקת אותו לרובו מן הדרום שני לו מן המזרח שלישי לו מן הצפון, מיעוטו מן המערב.
    מאידך כשהמשנה מספרת על העזרת היא כותבת לדוגמה עזרת נשים היתה 135 אמות אורך על 135 אמות רוחב. וכך בעזרות ישראל והכהנים וכו'.
    השינוי בצורת הסיפור בא לומר שהמשנה מחשבת את חמש מאות על חמש מאות אמה כ 25000 אמות רבועות הפזורות בשטח שמסביב לרמה. כלומר הר הבית הוא 500*500 אמות בניכוי הרמה שקדושתה אחרת (החיל והעזרות וכו').

    אין כל עדות לא בדברי חז"ל ולא אצל פלאביוס שהיה מתחם בהר הבית שלא היתה בו קדושה, וזאת למרות שהכשהמשנה נכתבה ברור שהקירות הקיימות היום כבר היו קיימות.

    השבמחק
    תשובות
    1. גם בניכוי הרמה זה הרבה יותר מ500 25000 אבל המשנה לא אומרת 25000 מרובע אלא 500 על 500 ובעניין מיעוטו זה מסיבה פשוטה המקדש מכוון לרוחות העולם וההר לא אז אי אפשר לתת מידות במספרים בגלל האלכסון

      מחק
  2. הכותב מתעלם מכך שהרב קורן כבר הוכיח שגם הורדוס מעולם לא הגדיל את ההר מצפון, וכל השטח שמצפון לרמה לא היה גם בשטח ההר ההירדיאני, אלא היה חלק ממצודת האנטוניה. במנהרות הכותל, בדיוק מול הנקודה הצפונית של הרמה ומתחת שער המג'לס, ניתן לראות את תעלת היסוד של הכותל הצפוני ההירודיאני.

    השבמחק
  3. הר הבית ודאי הורחב מצפון ליד שער הצאן ניתן לראות שרידים מתוך האנטוניה הכותב נוקט בשיטת ריטמאייר לא שיטת הרב קורן

    השבמחק