יום חמישי, 11 באוקטובר 2012

בזיון בהר הבית



בית המשפט קבע: "יש לאפשר תפילת יהודים בהר -הבית"  . משטרת ישראל ביצעה מעצרי שווא רבים של יהודים , כולם בטענה שהיהודים התפללו או השתחוו במקום הקדוש ביותר לעם היהודי . וכל זאת בשעה שרבבות יהודים ביקשו בתפילתם: "ושם נעלה ונראה ונשתחווה לפניך בשלוש פעמי רגלינו . . . "
מאת: חגי הוברמן

"יש מקום לאפשר תפילה יהודית בהר הבית באופן מובנה"  . כך קבעה השופטת מלכה אביב בצורה ברורה ותקדימית ,תוך התייחסות ברורה למשטרה על מדיניותה המונעת תפילת יהודים בהר הבית .
ההערה התקדימית הקוראת לאפשר ולהסדיר תפילת יהודים בהר הבית ,נרשמה בהחלטת בית המשפט, בדיון בעניינו של חגי וייס , שנעצר בחול המועד בהר לאחר שהתפלל והשתחווה במקום .
דובר מטה אירגוני המקדש יהודה גליק אומר , שמדובר בעליית מדרגה מבורכת בהתייחסותו החיובית של בית המשפט לתפילת יהודים בהר הבית . בית המשפט מתייחס ומעיר לראשונה באופן ברור למשטרה שעליה לשנות את מדיניותה המתנגדת ומונעת תפילת יהודים בהר הבית . 
אל מול פעילותה התבוסתניות והאנטישמית של משטרת ירושלים ,שביקשה ככל יכולתה לפגוע בביקור יהודים בהר -הבית , התייחס בית המשפט בהרחבה למדיניות המשטרה השוללת תפילת יהודים בהר הבית בנימוקים ביטחוניים , ותוך יישום מצומצם מדי של החלטות בג"ץ , המחייבות לאפשר תפילת יהודים בהר .
השופטת מלכה אביב קבעה באופן חד משמעי , כי "באופן אישי אני סבורה כי יש מקום לאפשר תפילה יהודית בהר הבית באופן מובנה במקום המיועד לשם כך , מתוך ההגנה הראויה ותוך היערכות בטחונית מתאימה . לגבי דידי הנימוק כי דעתם של המוסלמים איננה נוחה מכך שיהודים מתפללים בהר הבית , איננה יכולה כשלעצמה למנוע מיהודי לממש את ציווי הדת ולהתפלל בהר הבית . את המענה הביטחוני על שלטונות הביטחון ליתן בדרך הראויה".
משטרת ישראל הגיעה לשיא של התנהגות מחפירה בחול המועד סוכות ,במאבקה נגד ביקור ותפילת יהודים במקום הקדוש ביותר לעם היהודי . עדות לכך היו המעצרים הרבים בכל ימי חול המועד סוכות . כל העצורים שוחררו לבסוף בידי בית המשפט , שהתקשה להבין את העילה למעצרים .
בכל יום הגיעו לשערי הר הבית מאות יהודים במטרה לבקר במקום המקדש .חלקם הגדול לא זכו לבקר בהר כולו או מקצתו . הר הבית נסגר לסירוגין ,וגם כאשר היה פתוח , הותר לעולים רבים , לנוע רק משער המוגרבים לשער השלשלת הקרוב , וזאת בגלל התפרעויות הערבים . משטרת ישראל נכנעה כניעה מבישה לאלימות המוסלמים . לאחר ההתפרעויות של המוסלמים הבוקר בהר הבית , הודיעה המשטרה ליהודים שלמרות רצונה להשאיר את ההר פתוח כרגיל , היא לא יכולה לאפשר להם לבקר בכל ההר כרגיל, אלא ברצועה קטנה שמשער המוגרבים עד לשער השלשלת ,ומשם תוציא את כולם .
לאחר המתנה של כחצי שעה בשמש החמה , הודיעה המשטרה כי בשל תסיסת המוסלמים לאור ריבוי היהודים , תותר כניסתן של קבוצות קטנות בלבד . לא יותר מעשרה יהודים בכל קבוצה .
לאחר המתנה של כעשרים דקות נוספות , שבהן המשטרה הזרימה תיירים להר , ומוסלמים נכנסו חופשי , הודיעה המשטרה כי היא סוגרת את ההר לגמרי בפני כניסת יהודים . מוסלמים בפנים ,תיירים גם , יהודים לא .
בכניסה להר נראו לאורך החג שני תורים מנוגדים . ערבים ותיירים נכנסו חופשי באין מפריע , והיהודים אולצו להתקבץ לקבוצות , להמתין לליווי שוטרים ואנשי וואקף מוסלמים , שעקבו אחרי תנועותיהם ושפתותיהם לגילוי מתפללים ביניהם . השוטרים דרשו מהיהודים להתפרק לקבוצות קטנות ,ללכת בקצב אחיד ובדבוקה אחת .ולהזדרז לצאת כדי לאפשר ליהודים אחרים 'לזכות ' בשוטרים המלווים ,שיאפשרו את כניסתם .
ומעל לכל - בכל פעם שההר נפתח כבר לכניסת יהודים , ביצעה משטרת המקום מעצרי -שווא רבים , כולם בטענה שהעולים התפללו במקום ועברו בכך על הוראות המשטרה האוסרת תפילת יהודים . ההרגשה בקרב העולים היתה שהמשטרה מעוניינת בעצורים בכל מחיר , אם לשם התנצחות ואם לשם איזון עם מספר המתפרעים הערבים שהמשטרה עצרה בהר הבית בימי החג .
חלק מהעולים להר חושדים , שהמשטרה אף שתלה ביניהם שוטרים סמויים שיעקבו אחריהם צמוד יותר , לתפיסת מתפללי חרש , למרות שהדבר מנוגד לפסיקות בג "ץ ואף למספר הבטחות של מפקד המקום אבי ביטון , שתפילת יחיד מותרת ליהודים בהר הבית .
"אם תתנדנד - נעצור אותך "
בין העצורים היו משה פייגלין , חגי וייס )בנו של פרופ 'הילל וייס) , ד"ר מנחם בן ישר , בן , 87 מוותיקי פעילי המקדש שהקים את ארגון 'אריאל' ותנועת אל הר ה'  , מיד לאחר שחרור הר הבית בתשכ"ז (1967), יהודה ליבמן , מראשי ישיבת 'עוד יוסף חי ' ביצהר ומג"ד במילואים , ואלישיב שרלו , בנו של הרב יובל שרלו ראש ישיבת פתח תקווה . משה פואה , בנו של מיכאל פואה מראשי חטיבת מנהיגות יהודית בליכוד , נעצר בהר הבית כיוון שעצם את עיניו . השוטר טען שזו מהווה תפילה , ולפיכך הוא עוצרו מיידית .
הרב חגי יקותיאל מאלון שבות , שנעצר בעיצומו של שיעור הדרכה שהוא העביר במקום , סיפר: "בשעה8.30  הגענו לתור להיכנס להר הבית . באותו זמן היה תור ארוך מאוד של תיירים , והללו נכנסו להר ללא כל עיכוב . כשלושים יהודים המתנו להיכנס , ונאמר לנו שעלינו להמתין , כי יש שתי קבוצות בתוך ההר, (מתוך השלושים היו כעשרה שהגיעו מחיפה , לאחר שיצאו מהבית השעה 5 בבוקר!). בשעה 9: 00 ניגשתי לשוטר (עופר) וביקשתי ממנו שבינתיים יערוך בדיקת תעודות זהות (כמנהג המשטרה עם היהודים בלבד),  וייתן את התדריך שלו ,כך שברגע שניתן יהיה להיכנס , יכניסו אותם בלי המתנה מיותרת .
"השוטר הסכים , עשה תדריך , ובשעה 9.30 היינו כבר לאחר התדריך , והמתנו בתחתית הרמפה . השוטר ביקש אישור להכניס אותנו וקיבל סירוב"  בשלב זה חגי יקותיאל עצמו החל בהקדמה לקראת הדרכה. בשעה  9.20שוב נתבקש השוטר לאשר כניסה , וננזף שיפסיק להטריד , וברגע שיהיה אישור יכניסו אותם . בשעה 9.45 (!)הודיעו להם שכבר לא יוכלו להיכנס היום , וזו ההחלטה , והם מתבקשים לעזוב את המקום . הנוכחים נשארו במקום עד שעה , 10 ורק אז יצאו .כשיצאו ראו את מפקד המרחב משה ברקת ואת מפקד המקומות הקדושים אבי ביטון יורדים מההר .
הרב יקותיאל פנה לברקת וסיפר לו שהיו כאן קבוצה שיצאו מהבית ב 5- בבוקר ו"אתם איכזבתם אותם".
ברקת לא ענה , ובמקומו אבי ביטון ענה: "היו פה יהודים שבכלל לא מאוכזבים ,ועשו מה שעשו , ובגללם לא נכנסתם ".
הרב יקותיאל שוב פנה לברקת , וביקש לשמוע את דעתו . ואבי ביטון שוב התערב ואמר ליקותיאל : "למה אתה מטריד את מפקד המרחב עם השטויות שלך . אתם לא צריכים להבין את כל השיקולים של המשטרה".
יקותיאל הבין לאן נושבות הרוחות ואמר לאבי ביטון : "אני מבין שהיו לכם את השיקולים שלכם , אני מבקש שכשנחזור בשעה , 12.30 תדאג שלא יעכבו אותנו".
אבי ביטון: "בסדר גמור . אני אדאג שתיכנסו בלי בעיות".
בשעה 12.30 הגיעה קבוצת השלושים להיכנס להר , ונאמר להם שיש החלטה שנכנסים רק עשרה עשרה.
הרב יקותיאל חילק את הקבוצה לשלוש , כך שבכל קבוצה יהיו עשרה .
קבוצה ראשונה נבדקה , והוכנסה בשעה . 12.45 כשהגיעו למעלה , נאמר להם שהפעם אי אפשר לבקר בכל ההר ,ועליהם לפנות שמאלה ולצאת מיד משער השלשלת . יקותיאל קיבל על כך דיווח בהיותו למטה , והוא החליט להיכנס עם הקבוצה השניה .
כשהגיעו למעלה אמרו להם שוב שעליהם לפנות שמאלה . הרב יקותיאל אמר לשוטר: "נפעל כפי בקשתך אבל תן לי לומר כמה מילים כאן בכניסה". הרב יקותיאל התחיל בהסברים על הר הבית ,ואז קפץ עליו השוטר ואמר לו: "תפסיק להתנדנד".
חגי אמר לו שהוא לא מתנדנד , הוא רק מדריך על המקום . השוטר הגיב: "ראיתי שהתנדנדת , ואם שוב תתנדנד נעצור אותך".
הרב יקותיאל שוב הבין לאן נושבת הרוח , והתקדם לעבר שער השלשלת .השעה היתה . 13.00 יקותיאל התחיל לומר כמה מילים של הדרכה , ואז קפץ עליו השוטר דניאל סרגה , ואמר לו לצאת עם כל הקבוצה מיד .
יקותיאל השיב: "יש מספיק זמן . תן לי 5 דקות להדרכה , ואני אצא". סרגה הסכים אבל ניכר שהוא כועס .
לאחר 3 דקות צעק עליו השוטר: "תצא עכשיו מיד" .הרב יקותיאל הגיב: "אסיים את המשפט ואצא". השוטר התעקש: "אם לא תצא עכשיו , אני מעכב אתכם".
חגי יקותיאל שב ואמר: "אסיים את המשפט ואצא" . על כך ענה לו סרגה: "אתה מעוכב".
חגי יקותיאל לא נבהל: "אני עורך דין, אין לך זכות לעכב אותי לא עשיתי כלום".
השוטר ניגש אליו והתחיל לדחוף אותו החוצה . חגי אמר לו: "אסיים את המשפט ואצא , אין סיבה שתדחוף אותי".
סרגה הוציא אזיקים , תפס את הרב חגי יקותיאל , שם עליו אזיקים בכח , ואמר לו: "אתה עצור , כי סירבת לעיכוב".  הוא החל למשוך אותו לכיוון תחנת המשטרה . כל הקבוצה הלכה בעקבותיו ,כשחגי כל הזמן אומר בקול: "אני לא מתנגד ואתה עוצר אותי סתם".
בבית המעצר הוא פגש את חגי וייס ואת פייגלין . בניגוד להם , הרב יקותיאל 'נשבר' והחליט שיש לו מדי הרבה דברים דחופים לעשות , ועל כן חתם הסכמה להרחקה מהר הבית ל 15- יום ושוחרר .
השאר שוחררו לביתם מאוחר יותר , ללא כל התחייבות.

תגובה 1: