יום חמישי, 6 ביולי 2017

היסטוריה: מכתב של ראש הוואקף המוסלמי לראש הממשלה

פיקניקים בהר הבית || האם זה מה שבאמת הפריע למוסלמים?

ראש הוואקף המוסלמי, בן למשפחה יהודית מחברון, קבל בפני ראש ממשלת ישראל על עריכת פיקניקים בהר הבית  האם הפריע לו קדושת המקום או שלטון ישראל?  שנתיים מאוחר יותר איים עליו משה דיין בגירוש לעבר הירדן  היום זה לא היה קורה

↓ מכתב מהאריכון



מיד לאחר שחרור הר הבית במלחמת ששת הימים, נפתחו כל שערי ההר בפני יהודים ללא הגבלה. שר הביטחון דאז משה דיין החליט להחזיר את מפתחות ההר לידי המוסלמים. הוא העביר את השליטה על  כל שערי ההר פרט לשער המוגרבים לידי הוואקף המוסלמי, אך יהודים ותיירים יכלו להכנס להר הבית מכל השערים. 

המפתחות של שער המוגרבים נותרו בידי צה"ל ושוטר צבאי היה מגיע מדי יום לפתוח את השער ולעמוד בסמוך אליו, כסמל לשלטון הישראלי בהר הבית, דבר שהיה לצנינים בעיני המוסלמים.

תיק מסמכים בארכיון של משרד הדתות שעוסק "בהר הבית לאחר שסופח על ידי ישראל במלחמת ששת הימים", מכיל תכתובות רבות בין משרד הדתות ובין פונים שונים. בתיק יש גם מסמכים העוסקים בקובלנות כנגד איסור עליית יהודים להר הבית, חפירות ארכיאולוגיות ועוד.


פיקניקים בהר הבית

בין היתר נמצא שם מכתב מעניין שנשלח על ידי ראש הוואקף המוסלמי, המופתי השייח חילמי אל-מוחתסב, בו קובל על החזקת שער המוגרבים בידי הצבא. לדבריו הדבר מונע מהוואקף לפקח על הנעשה בהר הבית, דבר שהביא לידי כך שמבקרים יהודים קיללו מוסלמים בזמן התפילות וערכו פינקיקים במקום.

ותיקי עולי הר הבית זוכרים היטב את הפיקניקים המשפחתיים שערכו מוסלמים בחצרות בית ה', דבר המעיד שלא זילות המקום הקדוש עמדה לצנינים בעיני המוסלמים, אלא השליטה הישראלית המקום.

לא לטפל

בתיק המסמכים נמצא מכתב מהיועץ לעניניי ערבים בירושלים המזרחית לכל בכירי מערכת הביטחון שבו הוא כותב "לפי המוסכם לא ענינו ואף לא אישרנו את קבלת המכתבים".



היום זה לא היה קורה

עצם שליחת מכתב מראש הוואקף המוסלמי לראש ממשלת ישראל אינה מובנת מאליה בימים אלו. הוואקף המוסלמי לא מכיר במדינת ישראל ובשליטתה בירושלים. נציגיו נמנעים מלהתדיין בבתי המשפט הישראליים ולבוא בשיג ושיח רשמי עם נציגי השלטון, מלבד מפקדי משטרת ירושלים.

קשה בהחלט לדמיין מכתב שהיה נשלח כיום לראש הממשלה מנציג הוואקף בקשר לניהול הר הבית. נראה שההלם של שחרור העיר, עדין השפיע גם על הוואקף.


קצת על השייח חילמי אל-מוחתסב

לאחר מלחמת ששת הימים הקימו גורמים אסלאמיים בירושלים "רשות אסלאמית עליונה" בראשות השייח' עבד אל חמיד א-סאיח. הגוף הוקם כתגובת נגד להחלת החוק הישראלי על מזרח ירושלים. גוף זה מוכר כיום כ"מועצה המוסלמית העליונה".

ברשות האסלאמית היה חבר גם אל-מוחתסב, אשר ככל הידוע היה בן למשפחה יהודית מחברון שהתבוללה לפני כמאתיים שנה.

א-סאיח הנהיג מיד לאחר ששת הימים את המרי הציבורי נגד השלטון הישראלי, ואף עמד בראש הוועדה להדרכה לאומית וגורש על ידי דיין לעבר הירדן באלול תשכ"ז. לאחר גירושו של א-סאיח תפס את מקומו אל-מוחתסב בראשות המועצה האסלאמית. 

חודשים ארוכים לאחר שרפת אל-אקצא בשנת תשכ"ט (1969) מנע אל-מוחתסב כניסת יהודים ותיירים להר הבית עד שדיין איים עליו שגם הוא יגורש כקודמו לעבר הירדן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה