יום שישי, 28 בדצמבר 2012

אריאל, אריאל

 ח"כ אורי אריאל בהר הבית
בעוד חודשיים ייתכן שהוא כבר יהיה שר בכיר. מי יודע, אולי אפילו השר לביטחון פנים. כך או אחרת, הוא מקווה, תתחולל אז סוף סוף התמורה המיוחלת בהר הבית * "אציע לדרוש במשא ומתן הקואליציוני לפחות שוויון ליהודים בהר", מצהיר ח"כ אורי אריאל * כבר שנים שהוא עוסק בענייני המקום הזה וגם פוקד אותו ברגליו. על הפרק כעת: אתר אינטרנט בהשקעה כספית גדולה, שעתיד לעלות לרשת עוד לפני הבחירות ולהנגיש את הבית השלישי לישראלי הממוצע. ובנוסף: מקווה טהרה למען העולים להר שיבנה במבואותיו, על חורבות אחד מ-150 המקוואות העתיקים המקיפים את המקום הקדוש * הבית היהודי והר הבית יהודי

"הכלבים נובחים והשיירה עוברת", אני מנסה להקניט אותו. כל אישיות פוליטית בסביבה כבר טרחה להצהיר שמצב היהודים בהר הבית איננו נורמאלי, בג"ץ פוסק בעקביות בעשרים השנים האחרונות שיש ליהודים זכות להתפלל שם, וסקר שערכו 'מעריב' ו'מקור ראשון' גילה שרוב עצום של מצביעי הימין (71%) תומך במתן אפשרות תפילה ליהודים בהר. ואחרי כל אלו, לא נִצְפה אפילו קצה-קצהו של שינוי בהתנהלות המשטרה במקום הקדוש: לא הורחבו זמני הפתיחה המצומצמים ליהודים, מספרם של מנוּעי-הכניסה היהודים להר רק גדל כל העת, ויהודים נעצרים ומעוכבים בהר בעוון תפילה בקצב גובר והולך.
"לא נכון שאין שינוי, יש כל הזמן הידרדרות", משיב ח"כ אורי אריאל בציניות. "צריך לזכור שבתקופה שלאחר מלחמת ששת הימים יהודים התפללו בהר במניין עם טלית ותפילין, ונכנסו אליו מכל השערים ובכל השעות. נכון, הם הבינו מעצמם שלא מתפללים בתוך אל אקצה, אלא באיזו פינה. לא היתה בזה שום מגמה להכעיס את המוסלמים.
"אגב, כשפתחו את ההר מחדש בקיץ תשס"ג אחרי שהיה סגור במשך שלוש שנים, הוחלט לאפשר כניסת יהודים אליו גם בשבת", הוא מגלה. ואולם מישהו במשטרה הציע אז שבשלב הראשון לא ייפתח ההר ליהודים ביום המנוחה, מכיוון שממילא לא מגיעים לאזור הרבה מבקרים יהודים ביום הזה. בפועל, כמו תמיד, הפך העניין הזמני הזה לנוהל של קבע, וכיום כבר אי אפשר לדמיין מציאות אחרת. "לפני חודשיים הצעתי למפכ"ל לחזור ולפתוח את ההר בשבתות לכניסת יהודים ותיירים. הוא כמובן סירב וטען שזה עניין רגיש. הכל כל כך רגיש. אין שם בכלל קשב בעניין ההר. הבכירים שאיתם אני מדבר שואלים אותי למה בכלל צריך את זה. מבחינתם העובדה שהר הבית פתוח במשך חמישה ימים בשבוע למספר שעות קטן, מספיקה בהחלט.
"כשאני מדבר עם גורמים בכירים מאוד במשטרה ובמשרד לביטחון הפנים על אפליית היהודים בהר, הם ממש מתפלאים עלי: 'הרי זה הסטטוס-קוו!'. אני עונה להם שהמדד לסטטוס-קוו איננו מתחיל דווקא מנקודת הזמן שאותה הם מעדיפים, ושאם נרחיק אחורה בזמן נגלה שהסטטוס-קוו היה אחר לגמרי. טוענים שיש החלטת ממשלה משנת 67' שאוסרת על יהודים תפילה בהר. נו, אז מה? הרי הפה שאסר הוא הפה שהתיר. הממשלה החליטה – שהממשלה תשנה. לא כתוב בתורה ולא בקוראן שאסור ליהודים להתפלל שם.
"לפני שנים רבות נפגשתי עם אחד ממפכ"לי המשטרה. אמרתי לו שבאתי לדבר על נושא אחד בלבד, הר הבית. הסברתי לו את המציאות שם ולמה לדעתי היחס הניתן במקום ליהודים לא ראוי, ופתאום ראיתי שהוא מקמט את המצח כאילו איננו מבין על מה אני מדבר. שאלתי אותו מה מפריע לו, והוא אמר: 'תגיד, אורי, אבל הרי הכותל זה המקום הכי חשוב'. הסתכלתי עליו מוכה תדהמה, ואמרתי לו: הכותל הוא מקום חשוב מאוד, אבל ככלות הכל הוא רק קיר התמך שמחזיק את משטח הר הבית. הוא השיב: 'בעצם אתה צודק, אבל למה כל השנים לימדו אותנו אחרת?'.
"זו בדיוק הנקודה. על הטלית של רבים מאיתנו רקום הכותל. כל הזמן מדברים רק על הכותל. בשירי ששת הימים לא נזכר כמעט הר הבית. גם הצנחנים בששת הימים רצו אל הכותל. כל הסיפור הוא חינוך ותודעה. בעניין הזה זה דומה מאוד למצב ביש"ע. גם ביש"ע כולם מבינים היום שלא מספיק לבנות, ושאם לא נצליח לחבר את התודעה הלאומית למקום, אנחנו בבעיה קשה מאוד. כששואלים היום יהודים בנושא הר הבית מוצאים חומה סינית בצורה – כולם מכריזים שזה שלנו ובידינו, אבל צריך לדעת שלגמרי לא מובטח שזה יישאר בידינו. חייבים לחזק ולהגביר כל הזמן את התודעה שזה המקום הכי קדוש, שזה טבורו של עולם".
זו אחת הסיבות לכך שח"כ אריאל עומד בשנה האחרונה מאחורי יוזמת הקמתו של אתר אינטרנט, שבהשקעה כספית בלתי מבוטלת ובאמצעים חדשניים שטרם נוסו בישראל ינסה להנגיש את ההר לישראלי הממוצע, להסביר לו על רגל אחת את מהותו היהודית של הר המוריה. מיטב המוחות מושקעים במיזם, כמו למשל האסטרטג איתן דור-שב שעמד מאחורי כמה מהקמפיינים המוצלחים של הימין הישראלי. כותרת האתר החדש תהיה 'הר הקודש – מקום המפגש', במטרה לנטרל את ההקשרים השליליים שמעורר בגולש הישראלי הכינוי הטעון 'הר הבית'.
"אנחנו מעוניינים ליצור באתר מערך שלם של שיעורים בכל הרמות", חושף אריאל. "לא לדתיים הלאומיים בלבד. המטרה היא שבכל בית ספר, בכל חוג, כל רב שמעוניין להעביר שיעור בנושא המקדש, ימצא באתר את כל מה שנכתב על המקום הזה במשך אלפי שנים". האתר הראשוני והקליל יחסית יעלה כנראה לרשת עוד לפני הבחירות הקרובות, ואילו זה המעמיק יותר אמור להתחיל לפעול רק בעוד כשנה.

אין לנו זכויות בארץ הזו?
אתה אופטימי לגבי האפשרות שהמדיניות בהר כלפי יהודים תשתנה?
"אני אופטימי מטבעי, אבל זה מותנה כמובן בכך שהבית היהודי יהיה חזק מספיק, ויוכל להעלות זאת כדרישה בממשלה הבאה. בשורה התחתונה זו החלטה פוליטית מדינית. המשטרה איננה הכתובת לא מפני היא בסדר. היא ממש לא בסדר, אבל שם המשחק הוא הדרג המדיני. החלטה להרחיב את שעות הפתיחה ליהודים, לדוגמא, נתונה להכרעתו הבלעדית של ראש הממשלה". 
ומה בכוונתך לעשות בכנסת הבאה, אולי אפילו כשֹר, כדי שזה יקרה?
"הבית היהודי מגבש עכשיו את המשא ומתן הקואליציוני שייערך לאחר הבחירות. יש לנו צוות לעניין, ואחד הסעיפים שהעליתי הוא דרישה שיהיה לפחות שוויון זכויות ליהודים בהר. לא ייתכן שיהודים יזכו לתנאים נחותים במקום הקדוש לעומת בני לאומים אחרים. אם נהיה חברים בקואליציה, נעשה מאמץ גדול מאוד לשוב לכללים שנהגו בהר הבית אחרי מלחמת ששת הימים. להפסיק את הבדיקה היתרה שנעשית ליהודים בלבד בכניסה לשם. זו בושה וחרפה. יש לנו גם תוכנית לבנות מקווה בצמוד למקום, על חורבות אחד המקוואות העתיקים. יחד עם זאת, העיקר כאמור הוא התודעה. צריך להביא למצב שנושא ההר והמקדש ייכנס לתוכניות הלימודים וידברו עליו".
חוקר הדתות תומר פרסיקו כתב לאחרונה בבלוג שלו שבעוד בליכוד קיימת נבחרת שלמה שמציבה את הר הבית על ראש שמחתה, ומתבטאת למען העולים היהודים להר ואפילו לגבי הקמת הבית השלישי (הוא ציין את שמותיהם של פייגלין, אלקין, חוטובלי, דנון, לוין ואפילו גילה גמליאל) – הבית היהודי 'פרווה' יחסית בעניין הזה. אתה מסכים?
"ממש לא. אדרבה, אם זה המצב, למה לחכות לבחירות? שחברי הליכוד יואילו בטובם להעביר כבר בישיבת הממשלה הקרובה ביום ראשון החלטה שחוזרים לסטטוס-קוו הראשוני בהר, זה ששרר אחרי מלחמת ששת הימים. מי יודע?", עוקץ אריאל, "אולי אפילו ירצו להוסיף על כך זכויות מעבר לכך. הרי אלקין וחבריו אינם פרשנים אלא יושבים בממשלה. אני לא ראיתי שהממשלה הזו עשתה משהו טוב למען הר הבית. להפך, ראיתי דברים רעים. לא מספיק לצעוק בזמן הפריימריז על הפרת זכויות היהודים בהר. למיטב ידיעתי הם לא נתנו שקל אחד לפעילות יהודית בנושא המקדש. נראה אותם מכניסים התייחסות להר הבית במצע הליכוד הנכתב בדיוק כעת".  
מה דעתך על הצעת אלקין לחלוקת ההר בין יהודים לערבים?
"אני לא מחלק שום דבר, כשם שלא צריך לחלק את מערת המכפלה. זו טעות גדולה. זה נסיון להיות כביכול פרקטי, אבל בשורה התחתונה, כשאומרים 'חציה שלי', ברור שידו של מי שאומר 'כולה שלי' על העליונה. הכל שלנו. אחרי ההכרזה הברורה הזו אפשר להגיע לכל מיני הסדרים, וצריך לשאוף שיהיו מרביים. האם אנחנו מאפשרים לערבים להתפלל באל אקצה? כן. אבל הריבונות כולה שלנו. איננו מחלקים את ארץ ישראל, לא את מערת המכפלה ולא את הר הבית. ידידי אלקין צריך להיבחן איך הוא מביא את ההכרזה שלו לפסים ישומיים. האם יפנה במכתב בעניין לראש הממשלה? הרי לא היתה בעיה לבנות מחדש את גשר המוגרבים, למשל, אבל נתניהו החליט שלא יבנו אותו מפני שהירדנים התנגדו. למה זה משנה לנו אם הירדנים כועסים? הכנתי הצעת חוק שתאפשר ליהודים להתפלל על פי ההלכה בהר הבית. אדרבה, שיתמכו בה".
יש סיכוי שייחשף סוף סוף הדו"ח החסוי של מבקר המדינה בעניין ההתנהלות הלא-תקינה של הרשויות בהר הבית?
"לא נואשתי מכך, למרות שעד כה לא הצלחתי. דעתי כבר נאמרה בצורה ברורה, שצריך לפרסם. אגב, אם הליכוד היה רוצה – הדו"ח היה מתפרסם. הליכוד הצביע כאיש אחד נגד פירסום הדו"ח בהנחיית ראש הממשלה.
"עצם העובדה שהדברים מוסתרים ממחישה עד כמה בהר הבית אין אפשרות להתנהל כמו שמתנהלים בכל מקום אחר. תמיד מישהו יגיד בשם הביטחון שיש כאן עניין רגיש או חסוי, שאי אפשר לפרסם עכשיו או שאי אפשר להניח ליהודים להתפלל בהר. אינני מבין כיצד כשהערבים מאיימים שיעשו בלגאן, וכתוצאה מכך אוסרים על יהודים להתפלל באיזו פינה, מכנים זאת 'שלום הציבור'. אם המשטרה תקבל הנחיה מהדרג המדיני, היא תדע לעמוד בהיבט המבצעי של העניין. יהיו גינויים פה ושם, אז מה? אין לנו זכויות דתיות בארץ הזו? זה מזכיר לי את המצב בירדן, שם יש הוראות שאסור ליהודים להיכנס למדינה עם פריטי לבוש בעלי אופי דתי. גם זה לא בסדר, אבל לחשוב שאותו דבר קורה אצלנו, בבית, במקום הכי חשוב לעם ישראל?!".

2 תגובות:

  1. אין ספק ואין וויכוח אורי אריאל החבר כנסת הכי פעיל למען הר הבית. אבל הוא בין כה יכנס לכנסת, הוא מספר 2 בבית היהודי.
    כך שחבל להצביע להם, חוץ ממנו אף אחד שם לא עולה להר הבית ולא מעניין אותו הנושא.

    הליכוד של פייגלין גם כן הוא וודאי יכנס הוא ממוקם במקום 23, גם דני דנון נמצא במקום 6, כך שחבל להצביע להם.

    לעומת זאת עוצמה לישראל, מיכאל בן ארי אריה אלדד, ברוך מרזל ואריה קינג, כל החמישיה הראשונה שלהם עולים להר הבית בקביעות. ובשבילהם כל קול זה זהב.

    השבמחק
  2. אין לי אלא להסכים בפה מלא עם משה גבירץ הנכבד ולהוסיף שגם בבית היהודי וגם בליכוד יש מועמדים יקרים נוספים שקשורים להר הבית, אולם לגבי אף אחד מהם הצבעה של תומכי הר הבית לא תשנה כלום, אם בגלל היותם במקום גבוה מאוד ואם בגלל היותם במקום לא ריאלי (יהודה גליק, למשל).

    מועמדי עוצמה לישראל זקוקים לכל קול, הם כולם עלו ועולים להר הבית ועשו רבות למענו.

    כל קול עשוי להיות גורלי. גם אם חלילה המפלגה לא תעבור את אחוז החסימה, הקול לא הולך לאיבוד, כי הוא לא יתרום להר הבית בשום מקום אחר.

    השבמחק