יום שלישי, 16 ביולי 2013

מה הרגישו המוני היהודים שלא הורשו להכנס בתשעה באב להר הבית

 בכניסה להר הבית תשעה באב: יהודים החוצה 

תחושות קשות בקרב מאות אבלי ירושלים שלא הורשו לעלות להר הבית. האם היה כדאי להגיע לשערי הר הבית, למרות החשש מפני סגירת ההר ליהודים ולמה?

היום הבאנו כאן סקירה על מאות אבלי ירושלים שהגיעו לפקוד את הר הבית ונותרו מחוץ להר בבושת פנים בהוראת הסמרטוט ביבי נתניהו (סליחה, אינני נוהג להתבטא כך כלפי איש ובודאי שלא כלפי ראש ממשלה, אך לא מצאתי מילה הולמת יותר). ביבי קיבל הוראה מנציג הממלכה הבדואית בעבר הירדן לסגור את הר הבית ליהודים וכך עשה. מחוץ להר הבית נותרו מאות יהודים בעוד אלפי מוסלמים שחיללו אותו בפנים ואיימו על המשטרה הצליחו להפחיד את ביבי.
 בכניסה להר הבית תשעה באב: יהודים החוצה
 הרב יוחאי מקבילי, מקים מפעל משנה תורה 

בניגוד לסקירות אחרות היום באתר, אינני בא לדון על עצם הסגירה ועל האחראים לה. באתי להעביר את התחושות של יהודים שהתכוננו והגיעו במיוחד להר הבית ומצאו שער סגור ולשאול האם היה כדאי לעשות את המאמץ.

הגענו מכל חלקי הארץ
יצאתי הבוקר עם ילדיי לפני הזריחה מחברון לירושלים, כדי להספיק להתפלל ולעלות להר הבית – לא כדי לבכות על החורבן, אלא כדי לשים לו סוף. בכניסה להר פגשתי חברים ובני משפחה, פגשתי את תלמידי ישיבת הר ברכה ורבניה, פגשתי רבים מתושבי הר ברכה, פגשתי תלמידים מישיבת חיצים באיתמר עם הוריהם ורבניהם, פגשתי יהודים שהגיעו משדרות, בית אל, חיפה, קרית ארבע חברון, גוש עציון, קדומים, נהריה, עתניאל ועוד יהודים רבים שלא זכיתי להכיר.

 בכניסה להר הבית תשעה באב: יהודים החוצה 
פגשתי גם את ח"כ שולי מועלם רפאלי שבאה בצניעות ובענווה כחלק מהציבור ואת סגן שר החוץ ח"כ זאב אלקין שהגיע עם אשתו ובנותיו הם באו כדי לעלות איתנו להר הבית.

חלק מהעולים ישנו הלילה בירושלים וחלקם יצאו לפני אור ראשון כדי להגיע בזמן. כולם טבלו כדי לעלות בטהרה להר הבית.

ברשותי העתק רשימה של 105 איש מהר ברכה ומאיתמר שהועברה למשטרה לצורך פישוט הבדיקות בעת העליה להר הבית. להערכתי, כבר לפני 7:30 הם היוו כשליש מכמות המבקשים לעלות להר, כלומר כבר אז חיכו כ-300 יהודים בכניסה להר הבית.

תחושות קשות
עוד לפני השעה היעודה לפתיחת הר הבית ליהודים – 7:30, קיבלנו הודעה ממפקד יחידת המקומות הקדושים שהיום רק ערבים מוסלמים יורשו להכנס להר הבית ואנחנו - היהודים נשאר מחוץ להר. למרות החשש המוקדם ולמרות חוסר האמון המוחלט בממשלת ישראל ובעומד בראשה, ההלם היה אדיר. תחושות האנשים היו של זעם, עלבון ואכזבה.

 בכניסה להר הבית תשעה באב: יהודים החוצה
 אלקין ומועלם רפאלי עם מפקד הר הבית 
ירמיהו הנביא מקונן במגילת איכה על רעיה של ירושלים שבגדו בה ומתכוון לגויים מסביב ואנו עומדים מול משטרה שלנו, ממשלה שלנו שעושות יד אחת עם הגרועים שבאויבינו ויחד פוגעים בבני ציון היקרים.

קָרָאתִי לַמְאַהֲבַי הֵמָּה רִמּוּנִי
מכל קציני המשטרה, היחיד שהגיע למקום היו סנ"צ אבי ביטון מפקד הימ"ק. הקצינים הבכירים יותר, נעלמו כמו שפנים והתחבאו מאחוריו. חברי הכנסת ניסו להפעיל את השפעתם על אבי, אבל התברר שהוא בא בלי סמכות ועם הוראות ברורות ונוקשות מלמעלה. הוא נשלח על ידי מפקדיו, כדי לחפות עליהם ולשמש להם עלה תאנה.

סגן השר אלקין וח"כ מועלם רפאלי הביעו בפני אבי את אכזבתם הקשה על סגירת ההר ואת כעסם על התנהגות המשטרה ואת אי עמידתה בהבטחות שנתנה לחברי הכנסת בישיבות שונות בועדות הכנסת, אך כפי שצוין התברר שמקבלי ההחלטות מראש הממשלה ומטה, הם חבורת פחדנים שלא עומדים בלחצי הערבים ולא מוכנים לעמוד מול הציבור ומול נבחריו.

האם היה כדאי להגיע היום להר הבית
 בכניסה להר הבית תשעה באב: יהודים החוצה
 ח"כ שולי מועלם רפאלי 
אינני מתימר לייעץ לאיש, אולם תחושתי ותחושת רבים מחבריי, שההגעה היום לשערי הר הבית, הדרישה להכנס פנימה, האמירה הברורה של הציבור ושל חברי הכנסת היקרים שהיו איתנו היא חזקה ומשמעותית מאוד.

זכורני את היהודים הבודדים שבאו לחזות בנועם ה' ולבקר בהיכלו לפני יותר משלושים שנה בתשעה באב ולהבדיל ברגלים, בחגים ובימי חול רגילים. הרגשתנו היתה, שלו הממשלה תאפשר לנו תפילה בהר, לא נוכל להתפלל במנין יותר בפעם פעמיים בחודש. היהודים הבודדים שהיו מגיעים להר הבית, היו נראים בעיני הציבור כהזויים ותמהוניים.

כיום מדובר בציבור גדול המייצג את הזרם המרכזי בציבור הדתי. מדובר על רבנים מכל גווני הקשת של הציבור הציוני דתי יחד עם רבנים חרדים, מדובר על אנשי אקדמיה, על פוליטיקאים בולטים והעיקר – הרבה יהודים פשוטים מכל החתכים והגילאים. התימהוניים של פעם הפכו להיות כיום במרכז הקונצנזוס.

 בכניסה להר הבית תשעה באב: יהודים החוצה
 ר' יהודה גליק והרב ארל'ה הראל 
בלי הציבור הגדול שהגיע היום זה היה קורה ובלעדיו אין סיכוי לשינוי המצב.

כשהמוני בית ישראל ישבו היום בבתי כנסת ממוזגים ואמרו את הנוסח הכתוב בספרי הקינות, חלקם באמירה בחתף וחלקם בבכי, אנחנו עמדנו בחום, הרגשנו את החורבן ובאמת בכינו - על חורבן בית המקדש, ועל הריחוק האכזרי שנכפה עלינו מלהסתופף בהיכלו או לפחות לבכות על חורבותיו.

דַּרְכֵי צִיּוֹן אֲבֵלוֹת
לסיום אעתיק מפירושו של ר' יעקב בן יעקב משה מליסא על מגילת איכה:
דַּרְכֵי צִיּוֹן אֲבֵלוֹת, מִבְּלִי בָּאֵי מוֹעֵד כָּל שְׁעָרֶיהָ שׁוֹמֵמִין, כֹּהֲנֶיהָ נֶאֱנָחִים; בְּתוּלֹתֶיהָ נּוּגוֹת, וְהִיא מַר-לָהּ. (איכה א ד)
פירוש פלגי מים:  דרכי ציון אבלות מבלי באי מועד. אמר הסיבה לעונש זה הוא משום שביטלו מלעלות לרגל: שעריה שוממין. מבלי בא בשעריה לרגל: כהניה נאנחים. כי על ידע הקרבנות נתרבה הקדושה בכהנים המקריבין. ובמיעוטן נתמעט הקדושה ולכן כהניה נאנחין: בתולותיה. המון העם אשר בציון המכונים בשם בתולת בת ציון נוגות כי ברבות עם מתרבה הקדושה על העם: והיא, גם ציון מר לה על ביטול קדושתה ועל שמיעטו השראת הקדושה בציון ולכן נענשו להגלות ממנה ולהיות נרדף מכל אדם:
 בכניסה להר הבית תשעה באב: יהודים החוצה 
כלומר בפסוק זה לא מדובר על תוצאה או על עונש, אלא על סיבה, כלומר על הגורם לעונש. עם ישראל הדיר את רגליו מירושלים, מבית המקדש ולכן הגיע לנו העונש שמתואר בפסוק הקודם: "גלתה יהודה מעוני" וכו'.

הביזיון, ההפקרה, ההתעלמות מבית המקדש הביאה לחורבן. אני מאמין שהחזרה למקום, הדרישה לציון, ההתענינות המעשית בנעשה בהר הבית, העליה בטהרה, הכיבוש ברגליים הם שיביאו במהרה לבניינו.


האנשים היקרים שהגיעו היום בצום מל קצווי הארץ להר הבית, הם אבלי ציון האמיתיים והם אלו שיזכו בקרוב לראות בבנין ירושלים. אמן!

תגובה 1:

  1. הדבר החשוב הוא לא להישבר. להמשיך להגיע, לתעד ולמחות, עד לנצחון על האפרטהייד שמונהג על הר הבית כנגד יהודים.

    השבמחק