יום רביעי, 8 בינואר 2014

"להציב פקחים 24 שעות ביממה בהר הבית"

בדיון של ועדת הפנים דרשה יו"ר הועדה, ח"כ מירי רגב, להציב פקחים של רשות העתיקות בהר הבית 24 שעות ביממה.


מאת: חזקי עזרא/ ערוץ 7

מירי רגב
מירי רגב צילום: פלאש 90
ועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח"כ מירי רגב, דנה היום (רביעי) בהרס העתיקות בהר הבית.
ח"כ רגב הדגישה בפתח הדיון כי אינה דנה בדו"ח סודי של הוועדה לביקורת המדינה המתייחס להר הבית שמקורות עיתונאיים זרים טוענים לקיומו. היא הדגישה כי עצם הדיון הוא בשימור המקומות הקדושים לכל בני הדתות.

ח"כ משה פייגלין טען כי "שלטונות ישראל לדורותיהם, עושים שימוש בעלה התאנה הביטחוני על מנת להעביר את הריבונות בלב ירושלים אל הירדנים. אין כאן שמץ של סיפור בטחוני. לא ביטחון ולא נעליים. שטויות במיץ עגבניות".

ח"כ אורית סטרוק אמרה כי "יש לדיון היום בשאלה – האם משקרים בכנסת?". עוד אמרה כי למדה מאינטרנט כי הטיעון שאין להתפלל בהר הבית נובע מהחלטת ממשלה בשנת 1967 אינו נכון וכי קיים פרוטוקול של החלטת ממשלה המבהירה בפירוש כי הממשלה לא אסרה על יהודים להתפלל בהר. היא הוסיפה ואמרה כי אם הפרוטוקול נכון, הרי שהממשלה הנוכחית צריכה להתכבד ולהחליט אם היא אוסרת על תפילת יהודים בהר הבית או לא? ח"כ סטרוק טענה גם כי מאז שנת 1996 קיים הרס שיטתי ומכוון של עתיקות על ידי הוואקף.

ח"כ ישראל חסון טען כי יש לברר בשנית האם החיסיון המוטל על עצם קיום דו"ח סודי על ההר הוא נכון והאם לא ראוי לשנות מדיניות זו. ח"כ רגב הסכימה לגמרי לדבריו ואמרה כי תפנה אל יו"ר הכנסת על מנת שיבחן בשנית את שאלת החיסיון והעובדה שחיסיון זה מקשה על עבודת וועדת הפנים של הכנסת.

ישראל כספי מהוועד למניעת הרס עתיקות, גוף שחברים בו בכירי הממסד לשעבר, סיפר כי הגוף קם על מנת לדאוג לארכיאולוגיה מתוך חשיבה אוניברסלית. הוא ציין את העובדה המצערת שבשנת 2002 נחפר בהר בור ענק בשטח של 2 דונם ועומק 12 מ' שלתוכו הושלכה תשפוכת עפר המכילה עתיקות רבות.

ח"כ מירי רגב שאלה בזעזוע את ד"ר יובל ברוך, מנהל מרחב ירושלים ברשות העתיקות, היכן הייתה הרשות? והוא ענה כי האלוף במיל. אמיר דרורי, ראש הרשות דאז אמר כי זה אכן "הפשע הארכיאולוגי הגדול ביותר בתולדות המדינה". ישראל כספי אמר כי קיים גורם אחד שאחראי באמת להר הבית – רה"מ. הוא הוסיף ואמר כי קיים כרגע פיקוח של המשטרה ושל רשות העתיקות אולם לרשות יש רק שני פקחים שתפקידם לוודא שימור העתיקות אולם אין איש מקצוע בתחום הארכיאולוגיה המסתובב על ההר לבוש במדי רשות העתיקות.

ד"ר יובל ברוך ציין כי נציגי הרשות נמצאים כמעט מידי יום בהר וככל שהם יודעים אין פגיעה בעתיקות המצויות בהר. עוד אמר כי כל הפרויקטים בהר מצריכים אישור ועדת שרים לעניין המקומות הקדושים וכי מרגע תחילת ביצוע פרויקט, מוצמד אליו פקח המפקח הן מההיבט ההנדסי והן מההיבט הארכיאולוגי. ד"ר ברוך אמר גם כי לדעתו יש להוציא את תשפוכת העפר מההר. "זו חירייה של הר הבית", אמר ד"ר ברוך.

במהלך הדיון הוקרן סרט המראה, בין השאר, קורות עצים שנטען כי הם מתקופת בית ראשון. הקורות מכוסות כרגע בברזנט אולם חלק מהם עובדו על ידי הוואקף לקורות עץ המיועדות לעבודה. בסרט נראתה גם משאית שופכת אבני בנין גדולות בהר ובסרטון אחר הוצגו עבודות קידוח.

נצ"מ אבי ביטון, ממ"ר דוד, טען כי מדובר בעבודות שאושרו על ידי ועדת השרים למקומות הקדושים בראשות השרה, ח"כ לימור לבנת. עוד טענה המשטרה כי להוצאת קורות העץ מההר נדרשת החלטת הדרג המדיני. ד"ר ברוך המליץ כי הקורות יוצאו מהר הבית ויקבלו טיפול המגן עליהם.

לקראת סיום הדיון, אמר ח"כ מוטי יוגב כי הר הבית הוא המקום הכי מקודש ליהודים והשלישי המקודש ביותר למוסלמים. הוא הדגיש כי רה"מ מתאם פעולות ביחס להר עם בית המלוכה הירדני ואמר כי "צריך לשוב ולהכריז: 'הר הבית בידינו' ". הוא דרש כי תהיה כניסה חופשית ליהודים להר הבית בהתאם לערכי חופש הפולחן המופיעים במגילת העצמאות. כמו כן דרש חפירות הצלה.

ח"כ שולי מועלם אמרה כי "צריך להחזיר לסדר היום את הדרישה לסייר בהר הבית. התחושה היא שמנסים למרוח אותנו. זו שערורייה לאומית".

ישראל כספי אמר כי ראיד סאלח והוואקף מעוניינים למחוק כל שריד היסטורי שמזכיר נוכחות יהודית על הר הבית. הוא דרש: נוכחות יהודית קבועה על ההר, פקח קבוע ותגובה מיידית של המשטרה לעבודות שאינן מורשות.

ח"כ מירי רגב סיכמה את הדיון ואמרה כי: "הוועדה תזמין את השרה לימור לבנת להציג את פעולות ועדת השרים לעניין המקומות הקדושים. השאלות עליהן תתבקש תשובה יהיו: אלו פעולות אישרה הוועדה בהר? מתוקף מה? מי מפקח על הפעולות וכיצד? מי בממשלה מקבל דיווח ?מתי אמורות הפעולות להסתיים? כמו כן השרה תתבקש להתייחס לאיסור תפילת יהודים בהר"

"הועד למניעת הרס עתיקות יפנה לשרה על מנת לבקש את פינוי קורות העץ העתיקות למקום מוגן. הנחת העבודה היא שרשות העתיקות תמליץ בחיוב".

"מוצע לשקול הוצאת תשפוכת העפר המכילה ממצאים ארכיאולוגיים למקום מסודר. הוועד יפנה אל ועדת השרים", אמרה ח"כ רגב והוסיפה "ועדת הפנים תפנה למשטרה ולשר לביטחון פנים לשקול להוציא מן ההר טרקטורים לאחר שעות העבודה? (כלומר לאחר השעה 14:00)".

בנוסף אמרה ח"כ רגב כי הודעה תפנה בדרישה להרחיב את שעות הביקור בהר. כמו כן הוועדה תדרוש מרשות העתיקות נוכחות של פקחים 24 שעות ביממה. הוועדה תבקש דיווח על הביצוע בדיון הבא.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה