יום שני, 19 במאי 2014

הר הבית של כולם

הצעת חוק חדשה מציעה לאפשר גם ליהודים להתפלל בהר הבית - לראשונה מאז חורבן בית המקדש. החשש: הצעת החוק תעורר מהומות בעולם המוסלמי

מתפללים בהר הבית
מתפללים בהר הבית. צילום: יהודה גליק
 
מדובר בסוגיה המצויה הצעת חוק חדשה ורגישה מתיימרת להסדיר את אחת הסוגיות הבוערות ביותר בישראל ולאפשר ליהודים - לראשונה מאז קום המדינה, ולמעשה מאז חורבן בית המקדש השני — להתפלל בהר הבית.

את החוק, שיובא בקרוב לכנסת, יזמו חברי הכנסת מירי רגב (ליכוד) וחיליק בר (העבודה), והוא מציע להשוות את חופש הפולחן ליהודים בהר לזה הנהוג במערת המכפלה שבחברון, המשותפת גם היא ליהודים ולמוסלמים.

לאור העובדה שכל שינוי במצב השורר בהר גורר התפרעות פלסטינית נרחבת, נראה כי ראש הממשלה נתניהו ינסה לסכל את ההצעה. במקרה כזה מתכוונת רגב להביא את הסוגיה הבוערת לפתחו של בית־המשפט העליון.

הצעת החוק הזו באה בהמשך לרצף דיונים בנושא הר הבית שקיימה רגב בוועדת הפנים של הכנסת, שבראשה היא עומדת.

תחילה ניסה גם שר הדתות, הרב אלי בן־דהן, לעגן את זכויות התפילה בהר בתקנות, אולם הן מתעכבות, ורגב החליטה להסדיר את הנושא. "אין סיבה שיהודים לא יורשו להתפלל במקום הכי קדוש בעולם", אמרה אמש. "אעמוד על כך שכל התפרעות מוסלמית בהר תגרום לסגירתו גם לערבים. ראש הממשלה אינו המחליט היחיד בנושא, ואם החוק לא יעבור אפנה לבג"ץ כעותרת ציבורית עד שיהודים יוכלו להתפלל עם טלית, תפילין, לולב ואתרוג בהר הבית. גם כשהחלנו את החוק הישראלי ברמת הגולן אמרו שזה יגרום למהומות. כמו שהשמיים לא נופלים מזה שיהודים מתפללים במערת המכפלה, ככה השמיים לא ייפלו גם עכשיו".

ח"כ חיליק בר הבהיר אתמול כי הוא גאה להגיש חוק כזה, דווקא משום היותו חבר מפלגת השמאל: "אני מאמין שחיים משותפים בין יהודים וערבים מתחילים בשוויון מלא גם בהר הבית. התעקשתי שסמכויות הוואקף לא ייפגעו ואעמוד על כך, אבל המוסלמים צריכים להבין שגם לנו יש זכות להתפלל שם. כאדם ציוני ולאומי אני רואה במקומות הקדושים את ערש קיומנו, ואם למישהו בשמאל יש טענות כלפי תפילת יהודים בהר הבית — יהיה לו קשה לטעון מחר נגד פגיעה בזכויות של עמים אחרים".

כדי להפחית את המתיחות בהר קובעת הצעת החוק כי "לא תותר כל פעילות הפגנתית או מתגרה המפרה את השלום במקום", ובנוסף נקבע כי אדם או רשות שימנעו ממתפלל את זכויותיו יהיו צפויים לקנס של עד 50 אלף שקל.

כיום עולים להר הבית כעשרת אלפים יהודים בשנה, אך נאסר עליהם להתפלל שם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה