יום רביעי, 8 באוקטובר 2014

"אנחנו הריבון בהר. למישהו יש ספק בזה?"

בעיניו הר הבית הוא חבית חומר נפץ  || וגם נכס

נצ"מ אבי ביטון (43) מבכירי מחוז ירושלים במשטרה, מספק חרך הצצה לאופן שבו רואים במשטרה את הנעשה בהר הבית * הצתת נקודת המשטרה בהר? נלקחה בחשבון. החלופה גרועה בהרבה. דגלי דאעש וחמאס במקום הקדוש? כנ"ל. דגלי ישראל? עלולים לחולל מהומות * על דבר אחד, מכל מקום, הוא מסכים עם תנועות הר הבית: איסור התפילה המוטל שם על יהודים מוזר מאוד

ארנון סגל מראיין את ממ"ר דוד נצ"מ אבי ביטון
נתניהו מאחורי גבו. נצ"מ אבי ביטון
בערפל הסמיך שבו מתנהלת שיחתי עם מפקד מרחב דוד במשטרה, נצ"מ אבי ביטון (43), מתבהר עניין אחד מעבר לכל ספק: אין שוטר, מפקד מחוז או אפילו מפכ"ל נוקף אצבעו בהר הבית אלמלא גוזרים עליו זאת מלמעלה. טווח התמרון של המשטרה במקום הקדוש הזה שואף לאפס, מה שמביא אותה להתנהג באופן שלא היה מתקבל באף מקום אחר בארץ. המשטרה מסוגלת כנראה לגבור ללא קושי על הגורמים האיסלמיים מחוללי המהומות, אבל הדרג המדיני שעליה איננו מניח לה לעשות זאת. מרוב חששות מפני אלו הוא מוכן להקריב כל שיידרש, אפילו את החוק. חוקים מפורשים כדוגמת חוק העתיקות אינם מקויימים כלל, ומנגד ננקטים צעדים חמורים ביותר בשל עבירות שאינן כתובות בספר חוקים כלשהו. שוטרים סמויים משוגרים לעקוב אחר קבוצות של יהודים שומרי מצוות ולוודא שאינם מתפללים. מעקב מתנהל אחרי תכתובות של פעילי הר הבית גם מחוץ לתחומי ההר, בין השאר במטרה לוודא שאינם מגניבים לשטח ההר דגלי ישראל.
כל זה, כאמור, איננו גחמה של המשטרה אלא הוראה ישירה מהרמות הממונות הגבוהות ביותר במדינה. בעצם, הסמכות נתונה למי שעומד על גביהם – מלך ירדן, שלארצו נסע נצ"מ ביטון פעמים רבות עד כה בכדי לשאת ולתת עם גורם עלום כלשהו, ככל הנראה שר הוואקף הירדני, בעניין הנעשה בשטח הירושלמי שבאחריותו.  
ביטון נשוי ואב לשלושה, תושב ירושלים מאז ילדותו. למשטרה הגיע בשנת 93'. חלק גדול משירותו עשה במפלג הסמים הירושלמי, עד שלפני 12 שנים מונה למפקד הר הבית בעת שזה היה סגור לכניסת יהודים. אחר כך עבר לכהן בתפקידים אחרים, ובשנת 2010 שב וחזר לגזרת הר הבית, הפעם כמפקד יחידת המקומות הקדושים. לפני מעט יותר משנה מונה למפקד מרחב דוד.
מבין ארבעת המרחבים שמפקדיהם כפופים למפקד המחוז הפורש פריינטי, מרחב דוד שעליו מופקד ביטון חולש על האזור הטעון ביותר – הר הבית. משרדו של ביטון שוכן ב'קישלה', המבנה המשמש כתחנת משטרת העיר העתיקה מאז התקופה העות'מאנית. ביטון, יש לומר, הוא בסך הכל בחור טוב שכמו קודמיו נתון במצב בלתי אפשרי שמביא אותו לעשות את מה שכשוטר כלל איננו צריך לעסוק בו. במקום להשליט חוק וסדר וגמרנו, הוא נדרש לעסוק בשתדלנות ובמשא ומתן עם גורמים פוליטיים זרים בדבר שמירת החוק בלב בירת ישראל.
  
מבין את התיסכול
מהו הר הבית בשבילך?
"בדיוק מה שהר הבית בשבילך. אנחנו בני אותה דת ומאמינים באותו א-ל".
המקום הזה אומר לך משהו כיהודי?
"בוודאי. זה המקום הקדוש ביותר לעם היהודי עוד מהימים שדוד המלך קנה את השטח הזה".
האתר הזה בעיניך הוא גם נכס או רק כאב ראש?
"הר הבית הוא קודם כל חבית חומר נפץ. אין ספק בזה, ואת זה הוכיחה ההיסטוריה. יחד עם זאת, מדינת ישראל רואה במקום הזה נכס. בוודאי שהוא נכס, ולכן צריך לשמור עליו ולטפל בו ברמות הכי גבוהות שיש, וכך הוא מטופל".
אתה מרוצה מהמצב בהר?
"אני מרוצה מאוד מהתהליך שהחל בשנת 2003, כשהר הבית נפתח ליהודים, ונמשך עד היום. נכון, קיימים גורמים קיצוניים בצד המוסלמי שמנסים לטרפד את התהליך הזה. אגב, גם בצד היהודי קיימים קיצונים. קיצונים אינם אוהבים שקט. הוא איננו משרת את האינטרס שלהם".
אתה משווה בין שני הצדדים? ערבים המיידים בקבוקי תבערה ויהודים המשתחווים בהר הם אותו הדבר מבחינתך?
"העיקרון הוא אותו עיקרון, כי ככל שיהיה שקט בהר הבית לא יהיה לקיצונים מה לעשות שם. תאר לך שהיה שקט בהר הבית – מה היו עושים ח"כ מירי רגב, יהודה גליק ונג'אח בכיראת (מנהל אל אקצה. א"ס)?".
זה לא כל כך רגיל שקצין משטרה משתלח כך בנבחר ציבור. אפילו די בעייתי, אבל אני מניח לזה וממשיך הלאה:
אם זה היה נתון בידך היית מעדיף שיהודים דתיים לא יעלו כלל להר הבית?
"לחלוטין לא. אני מאמין גדול בתהליך הזה שבמסגרתו יהודים עולים להר. זכיתי להיות מפקד הר הבית בעת שנפתח לכניסת יהודים אחרי שלוש שנים שבהן היה סגור בפניהם. אני בא ממשפחה דתית. נכון, הוריי אינם עולים להר כי להבנתם ההלכה אוסרת עליה אליו".
ביטון עם חברי הכנסת שולי מועלם-רפאלי וזאב אלקין
יש משהו שאתה מעריך בתנועות המקדש?
"בוודאי. אני מעריך את הנחישות, את העקשות ואת האמונה בדרך, אבל לא תמיד המטרה מקדשת את האמצעים. נעשים הרבה דברים לא נכונים".
למשל?
"למשל יצירת מצג שווא בוועדת הפנים, הצגת תמונה מעוותת כאילו משטרת ישראל לא עושה כלום ונכשלה בתפקידה. צריך להראות את התמונה האמיתית. אני יכול להבין בעצמי במה אנחנו טובים ובמה פחות טובים".
במה אתם פחות טובים?
"יש דברים שאנחנו צריכים לטפל בהם בהר. למשל נושא המוראביטון והמוראביטאת [קבוצות גברים ונשים מוסלמים הממתינים בהר בשעות כניסת היהודים אליו במטרה להתנפל על האחרונים בצעקות. א"ס]. המצב בהר איננו אידיאלי. הייתי שמח מאוד להגיע למצב שבו הר הבית פתוח ללא צעקות כנגד קבוצות של יהודים, כמו בכל מקום קדוש אחר בעולם".
איך באמת אתם מניחים לזה לקרות? יהודים שהיו מתנהגים באותה צורה בהר היו נעצרים מזמן.
"יש פה הרבה מאוד בעיות מבצעיות ומשפטיות. למקום הזה יש השפעה גדולה מאוד גם במעגלים היותר רחוקים: יחסי החוץ של המדינה ובטחון המדינה. אינך יכול לומר שמה שמעניין אותך הוא רק מה שקורה בתוך ההר ולדרוש לפתור זאת. אתה חייב להתייחס גם לשאר המעגלים".
יכול להיות שמדיניות המשטרה רק מסלימה את המצב בהר? נראה שהמוסלמים כבר מצאו את השיטה, ויודעים שברגע שהם מתפרעים המשטרה תסגור את ההר בפני יהודים – וכך הם מקבלים זריקת עידוד להשתולל שם.
"המשטרה היא שומר הסף. אם היא לא תהיה בהר הבית ולא תבין את הרגישות בו, אני מבטיח לך שמצב יחסי החוץ של המדינה ומצב הביטחון בה יהיה הרבה יותר קשה".
אתה מבין את התיסכול של תנועות המקדש?
"בוודאי שאני מבין. לא נחתתי מהמאדים. אני מתפלל בבתי כנסת בחגים ואני יהודי לכל דבר ועניין. אתה חושב שלא כואב לי לראות יהודים שעולים להר וצועקים לעברם?".
אבל אתה לא מטפל במוסלמים באותה צורה שבה אתה מטפל ביהודים שהפרו את הכללים.
ביטון רומז שהשאלה צריכה להיות מופנית לגורמים המצויים הרבה מעליו: "משטרת ישראל איננה הכתובת לשאלות כאלה. הטיפול אמור להיות מערכתי, ולא רק של המשטרה. קל מאוד לבוא בטענות כלפינו אבל האחריות מתחלקת לעוד כמה גורמים".
יש דברים שבהם אתה אומר על תנועות הר הבית – 'וואלה, הם צודקים'?
"אני באמת חושב שנוצר פה מצב מוזר – מצד אחד זה המקום הקדוש ביותר לעם היהודי, ומצד שני יהודי לא יכול לקיים פולחן במקום הזה, ובנוסף מוגבל גם מבחינת הזמנים מלעלות אליו בכל עת. בוודאי שיש פה מצב מוזר אבל זה סטטוס קוו שאנחנו צריכים לאכוף אותו. זה מצב שבמקום אחר לא בטוח שהיה מתקיים. בכל מקום קדוש אחר בעולם זה לא כך".
כמו בימי המנדט
"החלטה נכונה מאוד".
נקודת המשטרה בהר לאחר הצתתה ומסמך ששרד מן האש.

"יחד עם זאת", חשוב לביטון לסייג, "בסופו של דבר אנחנו השוטרים צריכים לקיים את המדיניות בין אם היא נראית לנו ובין אם לאו. כאדם פרטי אני יכול לחשוב אלף ואחת דברים אבל הוראות אני מקבל מהשר".
אם כבר העלית את עניין השר לבטחון פנים, קיים מכתב של השר אהרונוביץ' שבו הוא מורה להפסיק משחקי כדורגל בהר בשל קדושתו. בעבר הורה גם בג"ץ לקטוע משחקי כדורגל שאינם מתקיימים סמוך לבתי הספר בהר. בפועל משחקי הכדורגל מתקיימים כל העת.
"בחוק כתוב שאסור לגנוב. אז אין גניבות? בחוק כתוב שאסור לנהוג ללא רשיון – אז כולם נוהגים כאן ברשיון בלבד? חוץ מזה, מה אתה מצפה שאעשה מבחינה פלילית לילדים בני עשר שמשחקים כדורגל?".
פשוט מאוד: כפי שאתם יודע לגרום לכך שהקבוצות היהודיות בהר יצייתו לשוטרים באופן מוחלט, כי אחרת חבריהן יודעים שייעצרו, כך הייתי מצפה שתנהג בנערים ערבים המשחקים בהר.
"גם הוואקף חרד לתופעה הזו של משחקי כדור במקום קדוש. העברתי מסר לוואקף בכמה וכמה הזדמנויות שזה מצב אבסורדי שבמקום השלישי בקדושתו לאיסלאם ילדים משחקים כדורגל, אבל לוואקף יש את המגבלות שלו".
בתקופת המנדט גררו לתחנת משטרת ה'קישלה' יהודים שתקעו בשופר בכותל במוצאי יום הכיפורים. בעצם אתם עושים את אותו הדבר היום למי שמתפלל או משתחווה בהר הבית. איך התחושה לעשות זאת?
"התחושה שלי לא משחקת כאן תפקיד. לא הגעתי להר הבית כאדם פרטי אלא כקצין משטרה המייצג גוף ומקבל הנחיות".
אתה מבין שזה נראה רע מאוד?
"בוודאי שאני מבין, אבל מה זה משנה בכלל? זה לא נתון לפתחי. אני יכול לספר לך עד מחרתיים על תחושותיי אבל מה זה רלוונטי?".
רועי שרון מערוץ 10 חשף לפני כמה חודשים שאתם שולחים שוטרים סמויים בכדי לעקוב אחרי קבוצות יהודים בהר הבית. קצת מרחיק לכת, לא?  
"אם נעשית בקבוצות הללו עבירה של התנהגות שעלולה להפר את שלום הציבור, אנחנו נשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותנו כדי לחשוף אותה".
למה אפשרתם את הצתת נקודת המשטרה בהר בליל אל קאדר האחרון?
"המלצתי באותו לילה לא לפרוץ להר הבית וזו ההחלטה הכי נכונה שהתקבלה בכל מה שקשור להתנהלות שלנו בהר. באותו זמן התקיימה במתחם תפילת ליל אל קאדר, כשעל ההר נכחו לפחות 5000 איש. מעולם לא פרץ כוח משטרה להר הבית בזמן תפילה. אני מכיר את הר הבית היטב והשתתפתי בעשרות פריצות להר, ואני אומר לך שהיינו מסיימים את הפריצה הזו עם הרבה מאוד הרוגים. נשים וילדים שהיו נמלטים מהאמל"ח היו מתים רק מגל המנוסה והבהלה שהיה נוצר, ובהתמודדות מול מפירי הסדר היינו נאלצים להשתמש בסופו של דבר באש חיה בשל כמותם הגדולה. היינו מסיימים את הלילה הזה עם עשרות הרוגים.
"לו היו נספרים בהר עשרות הרוגים מוסלמים, עם כל הרגישות בעולם המוסלמי לגבי הר הבית וכשאנו עטופים במדינות מוסלמיות, היינו מביאים לפגיעה אנושה ביחסי מדינת ישראל עם המדינות המקיפות אותה ועם העולם כולו. יהודים היו מותקפים בכל העולם. הסכמי השלום היו מבוטלים. עשרות הלוויות היו נערכות והפרות הסדר היו עצומות. זו החלטה נבונה של מפקד המחוז שבסופו של דבר רק נקודת המשטרה נשרפה ונגרם פה נזק לרכוש בלבד".
זה לא בדיוק כך. נשרף סמל. נקודת משטרה ישראלית במקום הכי חשוב לעם היהודי הוצתה בידי פורעים.
"נכון, אבל אחרי יומיים כבר התאפשרה עליית יהודים להר. אם היינו פורצים לא יודע אם ומתי יהודים היו חוזרים לבקר בהר הבית. זה היה מסיג את תהליך פתיחת הר הבית ליהודים עשרות שנים לאחור. כדאי או לא כדאי לדעתך?".
למה בכלל צריך לפרוץ להר? למה לא פשוט להיות שם ולווסת מראש את מי שאנחנו רוצים או לא רוצים שייכנס? אם אנחנו צריכים לפרוץ למקום הזה סימן שאיננו שולטים בו.
"אנחנו מפנים מראש את נקודת המשטרה בהר הבית בחמישה מועדים שונים. בארבעת ימי שישי של הרמדאן ובליל אל קאדר. כך זה כבר שנים ארוכות. הצעד הזה בא במטרה לא להעמיד בהתלבטות את המשטרה האם לפרוץ להר או לא, ואנחנו לוקחים בחשבון שהנקודה עלולה להישרף. אין בזה שום פגיעה בריבונות. אנחנו הריבון בהר. אתה חושב שלמישהו יש ספק בזה? כשאנחנו רוצים אנחנו סוגרים אותו וכשאנחנו רוצים אנחנו פורצים אליו. אנחנו שולטים שליטה מלאה על מה שקורה בהר הבית. חשוב להגיד את זה. ברור לכולם שהמשחק של הריבונות איננו בשאלה אם נהיה נוכחים בנקודת המשטרה או לא".

למרות החוק: הקורות יישארו במקומן
בהר מונפים דגלי כל העולם המוסלמי: דאעש, חמאס, חיזבאללה, סוריה, תורכיה, מצרים ועוד, אך רק הנפת דגל ישראל בו גוררת מעצר מיידי של המניפים. למה?
"דגל ישראל זו סוגיה אחרת לגמרי מאשר שאר הדגלים. עוד בזמן ממשלת בגין הוחלט שלא מניפים דגל ישראל בהר. זו לא החלטה של המשטרה אלא של המדינה, כשהנפת הדגל נחשבת להתנהגות שעלולה לסכן את שלום הציבור ולהפרת כללי הביקור. לגבי הדגלים האחרים שציינת, כשיוצאת מהר הבית תהלוכה של 30,000 איש עם דגלי חמאס, ההתלבטות היא בין טיפול בהנפת דגל שאחרי עשר דקות יקופל, ועצם הטיפול עלול לגרור נפגעים בנפש, לבין הבלגה. אגב, אנחנו מטפלים במניפים מאוחר יותר".
מה דעתך על פרשת בניית ופירוק גשר המוגרבים?
"אינני רוצה להיכנס לזה. זה עניין מדיני ואני לא קשור לזה".
יש לא מעט יהודים דתיים שמגיעים ממרחקים להר הבית ובסופו של דבר מעוכבים שעות בכניסה בעוד כל תיירי העולם עוברים על פניהם.
"כשטסתי להולנד וביקשתי לבקר בבית אנה פרנק חיכיתי שעה ושלושת רבעי בחוץ. מה אפשר לעשות?".
אבל שם לא עיכבו אותך רק בגלל שאתה יהודי בעוד כל שאר התיירים חולפים על פניך ונכנסים.
"העניין כאן איננו קשור לשאלה אם אתה יהודי או לא יהודי, אלא פשוט שאלה של אבטחה ואיומים. המקום הזה מורכב ודינמי ומושפע מאוד מאירועים המתרחשים במדינה ובעולם. מי שרוצה לעלות להר הבית חייב לקחת זאת בחשבון".
"יהודי בעל סממנים דתיים העולה להר הבית יוצר איום כפול בעצם עלייתו", מנמק ביטון את הסיבה למסכת הייסורים המאפיינת סיור של יהודים שומרי מצוות במתחם המקודש. "איום אחד מצד הקיצונים המוסלמים כלפיו, ומצד שני איום שהיהודי עצמו יוצר כלפי המקום בהפרת כללי הביקור מצדו. ישנם ימים שבהם הרגישות גבוהה ומערך האבטחה העומד לרשותי מספיק רק בכדי להעלות קבוצת יהודים אחת או שתיים, ואילו השאר נותרים בחוץ. זה לא המצב האידיאלי, אבל זה המצב וצריך להתמודד איתו בהיבט המבצעי. אין לי שום דבר אישי נגד אף יהודי. אני מכבד את היהודים באשר הם. אני מכבד מאוד אנשים שמאמינים בתהליך ומגיעים להר הבית".
בשנת 1999 הוציא הוואקף 264 משאיות עפר מהר הבית במהלך חפירת פתח למסגד באורוות שלמה ואיש לא הועמד על כך לדין או נעצר, אך לעומת זאת שכיח למדי שחתנים יהודים שנוטלים מעפר ההר כדי להניח על ראשם בחתונה כנהוג נעצרים בשל כך. קצת אבסורדי, לא?
"נטילת עפר היא התנהגות שעלולה להפר את שלום הציבור. זה לא דומה למה שארע בשנת 99', אז בוצע הליך שיפוץ במקום מסויים. אינני נכנס לשאלה מה אושר שם ומה לא. זה פשוט לא קשור".
למה, כי פה מדובר על יהודים ופה על מוסלמים?
"אתה עושה את החלוקה הנוחה לך. אין קשר בין שני הדברים".
בהר זרוקות קורות עץ עתיקות שהוצאו ממסגד אל אקצה וחלקן מתוארכות כבנות אלפי שנים. מבחינת חוק העתיקות הן צריכות להילקח למוזיאון. למה הן עדיין זרוקות בהר?
"קורות העץ כמו כל העניינים בהר הבית הן נושא רגיש מאוד. פעלתי רבות כדי לשמור עליהן באמצעים שיש לנו, בשיחות עם גורמים כאלה ואחרים. הן מכוסות עם ברזנט בכדי למנוע פגיעה בהן בשל מזג אוויר".
יש משהו שאתה מתחרט עליו?
"מכיוון שאני נמצא בהר הבית כבר הרבה מאוד שנים, ככל שעובר הזמן אני חכם יותר ומפיק לקחים על הרבה מאוד דברים שעשינו בעבר שבדיעבד אני חושב שהיה צריך לנהוג בהם אחרת. יחד עם זאת, חשוב לדעת שאנחנו גוף מקצועי שאכן מפיק את הלקחים האלה. אנחנו יודעים להודות ולומר שטעינו".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה