יום שישי, 27 בפברואר 2015

ערוץ התכלת

לא לדקדק על קוצו של חילזון || תמיד היו גוונים שונים

קונכיית ארגמונית אדומת פה
הצבע היוקרתי מימי קדם איננה בהכרח זה שאנחנו מכירים בשם הזה כיום, טוען הפרופסור מבר אילן שמרבה להוכיח לנו שהאמת ההיסטורית שונה ממה שנהוג לחשוב * ובכלל, לדעת זהר עמר כדאי שנפסיק להיות דקדקנים כל כך: כחול זה לגמרי בסדר אבל גם טורקיז וירוק לא רעים בכלל. פעם, מתברר, כולם כאן היו הרבה פחות בררנים בהגדרות

↓ על ספרו החדש של פרופ' זוהר עמר

כל גוני התכלת והארגמן. מלמעלה למטה:
גוני תכלת שהופקו מארגמון קהה קוצים, מארגמון חד קוצים (שניים) ומארגמונית אדומת פה.
 גוני ארגמן שהופקו מארגמונית אדומת פה (שלושה), מארגמון קהה קוצים ומארגמון חד קוצים
ספרו החדש של פרופ' זהר עמר, 'הארגמן', נכתב בדם של המוני חלזונות. אינספור קונכיות רוקנו מתושביהן כדי לברר עבורנו אחת ולתמיד מהם הצבעים הקדומים שמהם הכינו את בגדי הכהונה ורבים מכלי המשכן והמקדש – כמו גם את בגדיהם היקרים ביותר של המלכים והקיסרים. לא רק זהותו המדוייקת של הארגמן נבדקת בספר, אלא גם צבע התכלת שהמחקר כבר חשב שהוא יודע עליו הכל נחקר מחדש בידי עמר – שאוהב לבדוק ביסודיות את האמת שמאחורי המוסכמות. מקור צבע התכלת העתיק ואופן הפקתו פוענחו למעשה כבר לפני קרוב לשלושים שנה, כאשר כיום אלפים רבים מטילים בציציותיהם פתילי תכלת המופקת בידי עמותת 'פתיל תכלת' מחילזון העונה לשם 'ארגמון קהה קוצים'.

"לפי שעה הצעות אחרות למקורות התכלת מלבד חלזונות הארגמון אינן באות בחשבון", מסכם פרופ' עמר לאור ספרו את המחקר המקיף והמחודש שקיים בשנים האחרונות. "ערכנו ניסויים בכל מיני דיונונים, כדי לברר האם נכון זיהויו של חלוץ המחקר ההלכתי של התכלת, האדמו"ר מראדזין, שציין כבר לפני למעלה ממאה שנה את הדיונון כחילזון התכלת. נפגשתי עם בנו של האדמו"ר הנוכחי מראדזין, שעודנו מבצע בפועל צביעה של צמר בדיו של הדיונונים הללו, והסקתי שאין קשר אמיתי בין התכלת לבין הדיונונים. ככלות הכל הם כלל אינם מכילים צבען טבעי כחול.

"לא נמצא עד כה חילזון שממנו ניתן להפיק צבע יציב מלבד אלו ממשפחת הארגמונים. במקורות כתוב שהתכלת צריכה להיות מיוצרת דווקא מחילזון, אבל לא כתוב שמדובר בהכרח בחילזון קהה קוצים וממילא כל חילזון המתאים לתיאורי חז"ל ומספק תכלת יהיה קביל מבחינת ההלכה. במסגרת הבדיקות נבדקה גם הינטינה, רכיכה בעלת קונכיה סגלגלה שהרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג זצ"ל, סבא של יו"ר המחנה הציוני, זיהה כחילזון התכלת. אולם עד כה לא נמצאה הטכניקה המאפשרת ייצור צבע יציב ממנה, ובנוסף גם אין אפשרות להפיק את הצבע בכמויות גדולות. לעומת זאת, בנוגע לחילזון ממשפחת המורוקס, הארגמונים, קיים תיעוד קדום של צביעה בנוזל המופרש ממנו שנזכרת כבר במקורות יוון ורומא מימי הבית השני. בנוסף לכך קיים ממצא ארכיאולוגי עשיר של חלזונות ארגמון שבוקעו באזור הבלוטה התת זימית שממנה מפיקים צבע, ואף שרידי צבע שהשתמר באופן יציב אלפי שנים. ובעיקר – הפקת הצבע מארגמונים עברה בהצלחה במבחן המציאות, ולכן הזיהוי הזה הוא הסביר ביותר. מידת הוודאות שלנו גבוהה מאוד, ובמושגים הלכתיים אפשר להגדיר זאת כספק שקרוב לוודאי".

מעבר לכל המידע העדכני על תעשיית הצבע, בספר מובא גם מדריך מעשי להפקת התכלת וארגמן וכן פירוט על שלל הזיופים שהיו בעולם העתיק לצבעים היוקרתיים.


קוצו של חילזון


עד כאן אין חדשות מסעירות, אולם בתוך המשפחה המכובדת, המורוקס, הצליח עמר לערער את מעמדו האיתן עד כה של הארגמון קהה הקוצים. "משום מה", טוען עמר, "קיימת מוסכמה בקרב החוקרים שמארגמון חד קוצים הפיקו צבע ארגמן ואילו מארגמון קהה קוצים הופקה תכלת. כך, בעמותת פתיל תכלת המפיקה כיום פתילי תכלת לציציות לא מכירים כלל את הארגמון חד הקוצים ולא משתמשים בו להפקת הצבע. אני מערער על ההנחה הזו וטוען שזה לפחות לא מדוייק. המחקר שערכנו גילה שכמות הצבען בארגמון חד הקוצים מועטה מדי לצורך הפקת הארגמן, והוא שימש כנראה בעיקר לייצוב הגוון בתעשית הצביעה. החלק של הארגמון חד הקוצים בתהליך הפקת הצבע היה אם כן שולי יחסית, ואילו המרכזי מבין החלזונות ששימש הן לייצור צבע ארגמן והן לתכלת – הוא זה קהה הקוצים. יחד עם זאת, לא רק מהארגמון קהה קוצים אלא מכל שלושת מיני הארגמונים שבדקתי – חד וקהה קוצים וארגמונית אדומת פה – ואולי גם מסוגי ארגמון נוספים, ניתן להפיק תכלת. הארגמון חד הקוצים מספק תכלת מעט שונה, בגוון טורקיז".

"נאלצתי לנסוע לחו"ל כדי לאתר ארגמונים חדי קוצים וארגמוניות אדומות פה. ערכתי ניסויים בחדי ובקהי קוצים, אך בכל נסיעותיי באיטליה לא מצאתי ארגמוניות אדומות פה. בסופו של דבר נאלצתי לרדוף אחריהן עד סיציליה, שאליה טסתי פעמיים, ובעזרת הרבה מאוד קשרים קיבלתי כמה קילוגרמים של ארגמוניות. אחרי כל המאמצים ערכתי את הניסוי להפקת הצבע – והתאכזבתי מאוד כשהצלחתי להפיק רק צבע ירקרק מהנוזל שהתקבל ונחשף לקרני השמש.

"רק לאחר מעשה הבנתי שיש כאן סיפור גדול. רש"י הרי כתב שהתכלת היא למעשה ירוק, ורבים סברו שרש"י טעה. בדקתי וראיתי שבפועל קיימות שתי מסורות בעניין התכלת, בבלית וירושלמית. אנחנו נוטים ללכת בעקבות התלמוד הבבלי הקובע שהתכלת דומה לצבע השמיים ולאבן הספיר, כלומר בצבע כחול. אולם התלמוד הירושלמי, לעומתו, מסיק שהתכלת דומה לאילנות ולעשבים, דהיינו ירוקה. מוכרחים להודות שיש לא מעט הגיון בזיהוי התכלת כירוקה. זה מסביר למשל את הקושי להבחין בין תכלת לבין כרתי, שהוא בעל גון ירוק, בילבול הנזכר במקורות – 'מאימתי קוראים את שמע בשחרית? משיבחין בין תכלת לכרתי'. ככלל, הבנתי מהמחקר שצריך להיזהר מלהיות מקובעים למוסכמות שאליהן התרגלנו. אני עצמי אינני יודע בוודאות מהי התכלת, אך טוען שמי שכתב שפירושה הוא צבע ירקרק כנראה לא טעה, ופשוט החזיק במסורת שונה מזו המקובלת.

"אגב, גם פסי הייצור של עמותת פתיל תכלת מייצרים תכלת בגוונים השונים מעט זה מזה. לעתים זהו כחול כהה ולעתים בהיר, כך שאין לשלול מראש אפשרויות שונות לזיהוי צבע התכלת. לצד זה קיימת הגישה של הרמב"ם שהתכלת היא אפור-כחול כהה מאוד. לכל אחת מהגישות לגוון התכלת: כחול חלש, כהה, אפור, סגול או ירוק או טורקיז – יש סימוכין במקורות הקדומים. אינני יודע להכריע בין השיטות השונות, אם כי הנטיה שלי היא להעדיף את הגון הכחול המופק כיום לצורך הציציות.

"אני משער שהתכלת במקורה אכן נתפסה ככחול, אך בשלב מסויים היה קשה להשיג ארגמונים קהי קוצים – שכדברי המקורות הללו 'עלו [מהים] רק אחת לשבעים שנה', ואז נאלצו לחפש חלופות. קיימת דוגמא לכך שמציקה לי כבר כמה שנים. את הארגמנית אדומת הפה ראיתי בעצמי פעמים רבות בחוף אכזיב. כל חובבי הטבע הכירו אותה, ובקיץ אפשר היה לראות אותה באלפים. וראו זה פלא, בעשרים השנים האחרונות היא נעלמה כמעט לגמרי. לאן היא נעלמה? הגיוני להניח שתופעה של חלזונות המופיעים ונעלמים במחזוריות בטבע היתה קיימת גם בימי קדם. כשמין מסויים של חילזון נעלם מהשטח, נאלצו לעבור לזנים אחרים שסיפקו גוני תכלת שונים מעט. בשל בעיה של זמינות ארגמונים הצבעים לא היו בררנים והשתמשו באספקת החלזונות שהביאו להם מבלי לדקדק".

יש מי שטוען שמכיוון שאיננו יודעים בוודאות מהי התכלת שעליה דיברה התורה, אין כלל טעם לנסיונות לשיחזור הצבע העתיק.

"להבנתי, כבר אבותינו בתקופת חז"ל החזיקו בשיטות שונות לזיהוי הגון המדוייק של התכלת, וכל השיטות נחשבו בעיניהם לכשרות וטהורות. אבותינו לא עשו עניין מההבדל בגוונים בין תכלת של ארגמון חד קוצים לזו המופקת מקהה קוצים או מארגמונית, וכולם נכללו בתחום התכלת הלגיטימית. נראה שהם היו פחות קפדנים מאיתנו בעניין הזה. רק אנחנו אוהבים להתווכח על קוצו של חילזון".

תגובה 1:

  1. אכן תמיד היו גוונים שונים של תכלת וארגמן כאחד.
    אולם לאחר קביעת עובדת המפתח הזו, צונח המאמר עד מהרה לתוך נבכי ההיסטוריה הרבנית המשוכתבת. מדוע אני טוען זאת? מפני שבמקור הופקה התכלת מצמח איסטיס הצבעים שהיה נפוץ באירופה ובאזורנו, וכמובן במצרים העתיקה. קל מאד למצוא לכך הוכחות וראיות מוצקות.
    ראשית כל, מאחר ועוד במצרים "שאלו" בני ישראל מהמצרים גם "שמלות" והם "ניצלו את מצרים" (שמות י"ב ל"ה-ל"ו), כמעט וודאי שהם לקחו ממצרים גם תכלת בכמות רבה מאד, ובדיקות מעבדתיות הוכיחו שכל האריגים בצבע כחול שנמצאו במצרים מהמאות שלפני יציאת מצרים שנבדקו נצבעו מאיסטיס הצבעים ולא מיצור ימי מסויים.
    שנית, במשנה כתוב (מגילה ד',ז'): "כוהן שיש בידיו מומין, לא יישא את כפיו; רבי יהודה אומר, אף מי שהיו ידיו צבועות אסטיס, לא יישא את כפיו, מפני שהעם מסתכלין בו" -- כלומר, אפילו ראשוני הרבנים הכירו בכך שעוד בשלהי תקופת בית שני היה עדיין איסטיס הצבעים בשימוש אצל הכהנים בירושלים כמקור התכלת.
    שלישית, בני ישראל מעולם לא הגיעו לים התיכון לאחר יציאת מצרים ולא היה להם זמן לאסוף חלזונות כלשהם כשחצו את ים סוף תוך הימלטות מפרעה וצבאו. יתר על כן, מצוות התכלת ניתנה חודשים רבים לאחר שבנ"י התרחקו במסעיהם מים סוף.
    רביעית, חוקרים משוכנעים שהצבע הכחול שבו נצבעה הציצה או ציצית שנתגלתה בח'ירבת קומראן הופקה מאיסטיס הצבעים (ראו Ziderman, I.Irving, The Biblical Dye Tekhelet and its Use in Jewish Textiles). זהו ממצא שקודם לתלמוד והרהורי רבניו אודות החלזון.
    וגם ראו ראיות נוספות,לרבות רבניות, ב https://curtisdward.wordpress.com/2011/01/05/what-is-the-true-tekhelet/ שטוען בזכות האיסטיס כמקור התכלת הקודם לחלזונות.

    ומאחר והתכלת הופקה במקור מצמח איסטיס הצבעים שמניב צבע כחול בגוונים שנעים בין כמעט טורקיז לבין כחול כהה של חצות הלילה (תלוי איך מכינים את החוטים לפני הטבילה ביורה וכמה פעמים טובלים אותם), אזי כל הדיונים, הקביעות והאמירות בספרות הרבנית לדורותיה שתלויות בהנחה שהתכלת הופקה מה"חלזון" ואי לכך טוענות כי תכלת יכלה להיות ירוקה (כבדוגמה של ארגמוניות אדומות פה) אינן רלוונטיות לאמת ההיסטורית של התכלת מלכתחילה.
    מה עוד שהתכלת מכונה בתרגום השבעים של התורה -- תרגום שנעשה לפחות 60 שנה בטרם הופיעו הפרושים על במת ההיסטוריה בתחילת המאה השנייה לפנה"ס -- "הייאקינת'ינוס" (hyakinthinos = ὑακίνθινος), כלומר "כחול".

    גם מבחינה לשונית טהורה לא יכולה להתקבל קביעתו של פרופ' עמר שצבע ירוק (ללא יסוד כחול) יכול להחשב תכלת, משום שהמילה תכלת קשורה לצבע הכחול ולכן גם אם אינה תמיד כחול טהור, עליה לפחות להכיל כחול באחוז גבוה.

    למיטב הבחנתי, לא החלו בעם ישראל להפיק צבע תכלת מחלזונות בכמות מסחרית עד לאחר שהובחן שניל הצבעים/אינדיגו (Indigofera Tinctoria), שיובא מהמזרח במהלך ימי בית שני, לא נתן צבע כחול (או כחול-סגלגל) עמיד בשביל הציציות של המוני העם, וכנראה כדי לפתור זאת החליטו הרבנים לבחור בחלזונות ממשפחת הארגמונים, וסביר שמשני טעמים: א. כדי למצוא חלופה לאיסטיס הצבעים (שמעניק צבע יציב) עקב שנאתם לכהנים שהחזיקו במסורת התכלת המקורית לפיה היא הופקה מאותו צמח. ב) סביר ביותר שלפרושים היה אינטרס כלכלי בתעשיית הצביעה מהחלזונות הללו.

    בעולם הצומח ניתן להפיק צבע תכלת גם משעועית שחורה, שמניבה כחול שבסיסו אפור (ראו דוגמאות ב https://knitbyahenshop.files.wordpress.com/2012/02/img_0040.jpg).
    ייתכן, אף כי מסופקני, שגם הצבע הכחול-ירוק שמניבה הספירולינה יכול להחשב תכלת (ראו http://www.remnantremedy.net/store/media/catalog/category/Rivka_Package_WEB_Tzitzit_1.jpg ) .

    לכן, כבודה של עמותת 'פתיל תכלת' במקומו מונח, אולם לא אנשיה או מקורביה מצאו את מקור צבע התכלת שלפני תקופת הכיבוש הרומי ואופן הפקתו.

    גם מבחינה לשונית טהורה לא יכולה להתקבל קביעתו של פרופ' עמר שצבע ירוק (ללא יסוד כחול) יכול להחשב תכלת, משום שהמילה תכלת קשורה לצבע הכחול ולכן עליה להכיל כחול לפחות חלקית.

    בכל הכבוד הראוי לפרופ' זהר עמר, הוא נגוע בהטייה להנחה הרבנית שצבע כחול שאינו מופק מחלזונות הארגמונים לא יכול להיות תכלת גם אם אותו צבע מכיל את הצבען אידיגוטין שמצוי לא רק בארגמון קהה קוצים וארגמון חד קוצים, אלא גם בצמחי האינדיגו והאיסטיס. לכן, הוא אינו אובייקטיבי ולא מסוגל ללמד את קוראי ספרו את רוב האמת אודות הנושא. אי לכך, רצוי שמי שחפץ לקרוא את ספרו 'הארגמן' ישאיל אותו מספריה כלשהי ולא יוציא מכספו לרכישת הספר.

    השבמחק