יום ראשון, 25 באוקטובר 2015

לאן נעלם בית המקדש?

נתניהו - הראשון שהכריז איסור תפילה יהודית בהר הבית || עצומת הרבנים - בשירות האויב

מס שפתיים על "חשיבות ההר לשלוש הדתות" זה כל מה שנשאר בהצהרת נתניהו מהקשר העמוק בין עם ישראל להר הבית. דעה.

↓ מאת: שלמה פיוטרקובסקי/ ערוץ 7

1. אמש נפל דבר בישראל. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הוא הראשון מבין כל ראשי הממשלות בישראל שהצהיר באופן רשמי כי ישראל תמנע מיהודים להתפלל על הר הבית.

נכון שמאז מלחמת ששת הימים מנעו כל ממשלות ישראל "דה פקטו" מיהודים להתפלל על ההר, אולם מעולם לא ניתנה הצהרה ממשלתית רשמית בעניין. האיסור על יהודים להתפלל בהר הבית היה בגדר "תורה שבעל פה", שנסמכה לכאורה על החלטת ממשלה עלומה משנת 67' שלעולם לא נמצאה.

כעת נתן נתניהו למצב הלא-נורמלי, לפיו ערבים זכאים לעשות על ההר ככל העולה על רוחם, ואילו יהודים נאלצים להימנע אפילו מלמלמל ברכה על ההר, גושפנקא רשמית. היתר ממשלתי להשפלת יהודים במקום הקדוש להם ביותר.

2. ההצהרה הזו קשה במיוחד ומכאיבה במיוחד, מאחר שעל פי הדיווחים הסתפק נתניהו בציון לקוני יחסית של חשיבות ההר "לשלוש הדתות". 

ראשית מדובר כמובן בקשקוש. הר הבית הוא המקום הקדוש ביותר ליהודים, מקום שקדושתו עבור המוסלמים נתונה בספק גדול, ומקום שהנוצרים לא חשים אליו שום קשר דתי, נפשי או רגשי. לנוצרים יש בירושלים כמה מקומות שנחשבים לקדושים בדרגות שונות, בין היתר הכנסיות על הר הזיתים, הכנסיות בהר ציון וכנסיית הקבר שברובע הנוצרי. הר הבית מבחינתם חסר משמעות.

אם הצהרתו של נתניהו היתה נפתחת בהדגשת חשיבותו של הר הבית לעם היהודי, ממשיכה בהיותו של המקום מקום משכנם של בתי המקדש הראשון והשני ומקום משכנו העתידי של בית המקדש השלישי, ורק מסתיימת בהתחייבות נוכחית לשמירת הסטטוס קוו, עוד אפשר היה אולי לבלוע איכשהו את ההצהרה. ויתור כמעט מוחלט על זכויות היהודים בהר ללא כל הצהרת קשר משמעותית, משמעותו בפועל היא מסירה מוחלטת של ההר לשליטת הערבים.

3. נתניהו גם יכול היה לפחות לשלם מס שפתיים לדרישת "שמירת הסדר", ולהבהיר כי ישלול את זכות העלייה להר ממתפרעים מוסלמים.

לא מספיק למנוע בפועל ממתפרעים מוסלמים להיכנס להר, נתניהו צריך להצהיר פומבית שישראל תעשה זאת, רק כך ינתן משקל לשליטתה הביטחונית של ישראל בהר "דה פקטו". ללא הצהרה כזו גם הנוכחות של המשטרה הישראלית בהר היא עניין חסר חשיבות, אפילו מבחינה סמלית.

4. זה הזמן להודות שעבדכם הנאמן לא עולה להר. כן, אני מכיר את הדעות השונות, למדתי את כל הסברות, ובכל זאת החלטתי לא לעלות. למרות זאת, עצומת הרבנים נגד עלייה להר שפורסמה בסוף השבוע מוזרה מאוד בעיני.

איך אפשר לדבר על איסור העלייה להר בלי להזכיר שהאיסור על פי ההלכה מוטל על בני כל הדתות? איך אפשר לדבר על איסור העלייה להר בלי להבהיר שהאיסור הוא משום קדושתו של ההר שעליו, כך אנו מאמינים, יבנה במהרה ובימינו בית המקדש השלישי? איך אפשר לדבר על איסור העלייה להר בלי להדגיש שעל הממשלה מוטלת החובה לדאוג הכל מקרה להדגשת ריבונותו של עם ישראל על המקום?

ללא הדגשת העניינים הללו עצומה מעין זו היא חרב ביד אויבינו, אשר מחפשים בכל צורה את הדרך להחליש את הקשר בין העם היהודי לבין המקום הקדוש לו ביותר.

5. לפשקוויל הפלורליסטי "דעת תורת חיים" תרשו לי לא להתייחס כאן, אני משאיר את הנושא לאנשי מדור הסאטירה...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה