יום ראשון, 8 במאי 2016

משוב העליות בפסח נמשך, תוצאות ביניים מפתיעות

המשוב נמשך || תוצאות ביניים ראשונות

פעילי המקדש עסוקים בביקורת עצמית  משוב העליות להר הבית בפסח נמשך  יש כבר תוצאות ביניים מעניינות  מארגני ההסדרים עם המשטרה זוכים למחמאות לצד ביקורת  תמיכה מתונה בהמשך ההסדרים במועדים הבאים  יש הרבה הצעות לשיפור, הערות והארות

↓ ממשיכים לענות למשוב, יש כבר תוצאות ביניים

ביום שישי התפרסם כאן סיכום העליות להר הבית בפסח ומשוב פתוח לציבור. הציבור התבקש לענות על המשוב, הנוגע בין היתר להסדרי הכניסה עם המשטרה ועל חלוקת הכרטיסים לעולים (לקישור: סיכום ומשוב - סדרי העליה לרגל פסח תשע"ו).

תוך כמה שעות מפרסום הכתבה, ענו כמה עשרות על השאלות והחל ממוצאי שבת יש התענינות רבה פעילות ערה בעניין. הנושא מעסיק את פעילי המקדש מכל הגוונים ואת העולים הקבועים והמזדמנים. בקבוצות ווטצאפ שעוסקות בעליה להר הבית מתנהלים דיונים סוערים הנוגעים לצדדים העקרוניים והמעשיים של שיתוף פעולה עם המשטרה בסידורי הכניסה להר הבית.

מצד אחד מוצגת עמדה נחרצת נגד שיתוף פעולה עם מדיניות מפלה ודורסנית של המשטרה, שכן שיתוף פעולה כזה נותן לגיטימציה להמשך העיוות.

ומצד שני מוצגת עמדה המחייבת שיתוף פעולה מעשי שיוכל להקל על כניסת יהודים להר הבית ובכך להגדיל את מספר היהודים בהר, כמובן מבלי להסכים למדיניות המפלה.

עונים על המשוב וממשיכים לתוצאות הביניים


לא הצלחת למלא את המשוב מתוך האתר?
הכנס לקישור: http://goo.gl/forms/2sPdsy25Z2

תוצאות ביניים מפתיעות

את המשוב יזמה קבוצת הפעילים שהיתה שותפה לסדרי הכניסה להר הבית בפסח. התגובות על המיזם נעו מתמיכה גורפת ועידוד מצד חלק מהעולים ועד התנגדות נחרצת וכעס רב מצד המתנגדים.

יוזמי המשוב הופתעו מתוצאות הביניים של המשוב, אשר מציג עמדות מגוונות וביקורתיות, המביאות בחשבון עמדות עקרוניות, רעיוניות לצד ניתוח פרקטי של המציאות. מארגני המשוב מתכוונים לסיים את המשוב תוך כמה ימים ולפרסם את התוצאות המלואן.

מתוצאות הביניים עולה שרוב המשתתפים במשוב (90%) עולים להר הבית יותר מפעם בשנה -
  • 53% - יותר מפעם בשנה
  • 37% -  עולה לעיתים תכופות
מתוכם יותר ממחצית עלו בפסח האחקרון להר הבית:

  • 55% - עלו בפסח האחרון להר הבית
  • 38% - לא עלו ולא פירטו את כוונותיהם לגבי עליה בעתיד
  • 7%  - לא עלו, אך מתכוונים לעלות בעתיד

נתון מעניין - אצל רבים מהעונים ניתן להבחין, כי למרות ביקורת חריפה על מדיניות המשטרה והתנהגותה בהר הבית, התשובה לשאלות ביחס להמשך ההסדרים עם המשטרה הן חיוביות.

רבים מהעונים מותחים ביקורת על היחס המשטרתי מפלה, לצד מחמאה בחצי פה על שינוי היחס לעומת העבר. רוב העונים מרוצים מהעדר הדוחק בתור להר הבית, אם כי יש שרואים בו ברכה.

מארגני ההסדרים עם המשטרה זכו מחבריהם למחמאות רבות לצד לא מעט ביקורת.


תשובות מילוליות מעניינות

במשוב ניתנת אפשרות לתשובות מילוליות. מארגני המשוב מבטיחים לקחת בחשבון את התשובות ולנסות ליצור קשר טלפוני עם חלק גדול של העונים.

הנה כמה מהתשובות בסעיף הערות והצעות לשיפור:

  • אנו משתדלים לעלות כל המשפחה בכל רגל.החויה השנה היתה קלה יותר(חוץ מהסיבוב הקצר) כי בשנים קודמות היו פעמים שחיכינו שעתיים ויותר בחום ועם תינוקת יונקת...עוד נקודה שחשוב לשים אליה לב,שאנשים יקרים מרב להיטות לעלות ולזכות נדחפים בתור ועוקפים אחרים שחיכו הרבה לפניהם.התחושה היא שמי שנדחף ועוקף מצליח,לכן הסידור בחג האחרון היה נח מאוד.יישר כח לעוסקים במלאכת הקודש.יברככם ה'!
  • בשאלה האם הנסיון הצליח אין אף תשובה שאני יכולה לענות. מקומית היה שיפור. אך בגדול זה מקבע את הגזירות הקיימות ולא נלחם בהן. אין איסור שת"פ עם המשטרה, אם היא תמלא את תפקידה יש לשת"פ איתה, אך כרגע זהו ביצוע עצמי של גזירות רעות - לכך אין לשת"פ. כדי להתקדם באמת - עדיף הבלגן והלחץ והטירוף על פני הסדר והשקט שהם אחיזת עיניים וקיבוע מיכסות ליהודים.
  • אני לא אוהבת את הרעיון של הכרטיסים. זה מרגיש מאד גלותי, זה שיתוף פעולה עם המשטרה, זה מונע גמישות במס' העולים וכדו'. אמנם זה יכול לגרום לאנשים לא לחכות הרבה זמן אבל זה לא תמיד עובד. ראיתי משפחה שקיבלה שעה מסויימת והלכה להתפלל בכותל, רק אחת נשארה בכניסה ולפתע קראו לה לעלות טרם הזמן שנכתב לה בפתק, היא נלחצה והייתה צריכה לחכות שמשפחתה תשוב. מקרה נוסף של אישה שקיבלה שעה מסויימת וכשהגיעה לעלות אמרו לה לחכות שעה נוספת. בנוסף לכך הממתינים מקבלים פתקים ונאמר להם ללכת ולשוב בשעה המצויינת על הפתק. זה גורם לכניסה להר להיות ריק, לדעתי עדיף שהוא יהיה מלא כדי שכל מי שעובר יראה שיש הרבה יהודים שעולים להר, וכך גם נוצר התעניינות, שאלות ודיונים וזה מאד חיובי. 
  • הכרטיסים וההבנות עם המשטרה מהווים השלמה עם הנהלים הנפשעים שמתנהלים כיום , אין לי מושג מניין לקחתם לעצמכם את החירות לעשות כך ולכפות שיתוף פעולה זה על כלל העולים ( מי שסירב לקחת כרטיס לא הורשה לעלות).

כאמור, לאחר סגירת המשוב, יפורסמו תוצאות מלאות של התשובות. ככל שירבו משתתפי המשוב, כך ניתן יהיה להתייחס לתוצאותיו ברצינות ובאמינות רבה יותר.

מארגני המשוב מבטיחים לשמור על חיסיון מלא של כל פרט מזהה במשוב.

תגובה 1:

  1. המדיניות של רה"מ היא לצמצם ככל האפשר את מספר היהודים העולים להר,כחלק מתכניתו למסור את הריבונות על הר הבית לידי הירדנים או הרש"פ,לכן שום אמצעי טכני לא יעזור להגדלה משמעותית של מספר המבקרים.
    רק מאבק ציבורי תקיף ורעשני יוכל,אולי,לשנות מעט את המדיניות הזו.

    השבמחק