יום שני, 20 בפברואר 2017

ח"כ יהודה גליק, לא מה שחשבתם

המסיתים סולקו, וזו היתה השנה הכי שקטה בהר הבית || יהודה גליק

מצד אחד, הוא עלה להתפלל במקום הקדוש יותר מ־1,000 פעם • מצד אחר, הוא נגד חוק המואזין והקים שדולה לחיזוק קשרים בין יהודים למוסלמים • ח"כ גליק, לא מה שחשבתם


↓ מאת: גדעון אלון/ ישראל היום

רק תשעה חודשים חלפו מאז נכנס ח"כ יהודה גליק (הליכוד) לכנסת במקומו של שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, אבל על פי הבולטות שלו והיקף הפעילות, נראה כאילו הוא חבר כנסת כבר כמה שנים. אולי בגלל הפרסום הרב שלו זכה בעקבות ניסיון ההתנקשות בחייו (ראו מסגרת) או בשל מזגו החם והאינטנסיביות שלו, המאפיינים מאוד ג'ינג'ים.

מכל מקום, גליק (51) שופע אנרגיות גם במהלך הראיון עימו, בעיקר כשמדברים איתו על הר הבית. כשביקשתי שיסביר לי ממה נובע "הטירוף" שלו בנושא הר הבית - המקום הקדוש שזה 25 שנה הוא עולה אליו להתפלל - השיב בלהט: "הר הבית הוא המקום הכי קדוש לנו. אני חווה את הנושא של שיבת ציון כתהליך אלוקי. אני מרגיש שאנחנו חיים בתקופה מקראית. כשאני רואה את התהליך של עם ישראל חוזר לארץ ישראל, ברור לי ששום דבר פה לא מובן מאליו. עד היום עליתי להר יותר מאלף פעם. היו תקופות שהייתי עולה לשם ארבע־חמש פעמים ביום. יש לי משיכה למקום הזה". 

מדוע עלייה להר הבית חשובה בעיניך מתפילה בכותל המערבי?

"הר הבית הוא המקום. הכותל הוא לא השריד העתיק ביותר, ולא שריד של בית המקדש. לעומת זאת, הר הבית הוא המקום שעליו אומר ה' שהוא בחר לשכן את שמו שם. על פי המסורת היהודית, המקום היחיד שיש לו קדושה הוא הר הבית. העובדה שאני עולה להר הבית מחזקת את הקשר שלי עם כל הדורות שקדמו לי. בכל פעם לפני שאני עולה להר הבית אני מתרחץ והולך למקווה כדי להגיע טהור".

מוסלמים רבים רואים בעליית יהודים להר הבית פרובוקציה והתגרות. למה שלא תגלו איפוק?

"הר הבית אינו חבית חומר נפץ כמו שטוענת המשטרה, ואין שום פרובוקציה מצידנו. אני מנסה להידבר עם המשטרה ועם ערבים פלשתינים. השנה האחרונה היתה הכי שקטה בהר הבית כי הגורמים המסיתים סולקו".

מדוע עכשיו אינך עולה להר הבית?

"משום שראש הממשלה אוסר עלינו לעלות, אף שוועדת האתיקה של הכנסת החליטה לאחרונה לבטל את האיסור. אני מקווה שנשכנע את רה"מ".

מה הסיבה שהצטרפת לח"כ זוהיר בהלול במאבק נגד חוק המואזין?

"אני לא בודק אף פעם אם אני היחיד או שיש ח"כים נוספים שחושבים כמוני. יש קו מאוד עקבי בכל הפעילות שלי בכנסת. אני מאוד מאמין בשלום. כשמוסלמים אמרו לי שחוק המואזין פוגע בהם, שאלתי את יוזמי החוק, אולי אפשר לפתור את הבעיה הזו בדרך של הידברות? איך בחיפה, בעכו, באבו גוש ובמקומות אחרים פתרו את הבעיה?"

מדוע הקמת שדולה לחיזוק הקשרים בין יהודים למוסלמים?

"כי אני מאמין במעגלי שיח מכל הסוגים, כמו מעגל שיח דתי. בדיון הראשון של השדולה קיימנו דיון על המושג מסירות נפש. יש מושגים משותפים ביהדות ובאיסלאם. הרעיון הוא להקים בכל עיר מעגלי שיח כאלה ובכך לשבור את אי האמון". 


"אזרחות לערביי השטחים"

מדוע אתה תומך בהחלת החוק הישראלי על כל שטחי יו"ש? 

"אני תומך בכך שערביי השטחים יקבלו את כל זכויות האזרח שיש כיום לערבים שמתגוררים בנצרת. מדוע ערבי שגר בחברון אינו יכול לקבל תעודת זהות ישראלית? מדוע אני יכול לנסוע מביתי בעתניאל לביה"ח סורוקה בבאר שבע כשאני נזקק לטיפול רפואי ברמה מאוד מתקדמת, ולעומת זאת השכן שלי שנזקק לטיפול צריך לנסוע לבי"ח בחברון שהוא ברמה של העולם השלישי?" 

אבל זה עלול להוביל לכך שבעוד כמה עשרות שנים יהיה רוב ערבי בארץ, ואולי ראש ממשלה ערבי.

"זה לא יקרה. כיום יש בישראל וביו"ש רוב של 65% יהודים ו־35% ערבים בלי עזה. אתה חושב שאם כל ערביי השטחים יקבלו אזרחות כולם יצביעו לרשימה המשותפת? חלקם יצביעו לליכוד וחלקם למרצ ולמחנה הציוני. הם יהיו משולבים בחברה הישראלית כמו הדרוזים שמצביעים גם לליכוד וגם למפלגה העבודה. ברגע שהם יהיו אזרחים שווי זכויות, הם לא יהיו נגד המדינה. בשיחות שלי עם פלשתינים ביו"ש רובם המכריע רוצים את הריבונות הישראלית. מובן שהחלת הריבונות לא תתבצע ביום אחד, ולפני כן יש לעשות כמה פעולות חיוניות, למשל שינוי מערכת החינוך הפלשתינית שמחנכת כיום לשנאת יהודים".

אתה תומך בהסכם שיכלול פינוי התנחלויות מבודדות?

"אינני מאמין שבאמצעות פינוי אנשים מביתם או הרס של בניינים אפשר להגיע לשלום. כניעה לטרור תמיד מביאה עוד טרור. פירוק של יישובים יעודד את הפלשתינים לטרור נוסף". 

לאיזה תפקיד אתה נושא את עיניך?

"לא חלמתי שאגיע לכנסת ומעולם לא חלמתי על פיתוח קריירה פוליטית. אני חי את ההווה ומשתדל לעשות את תפקידי על הצד הטוב ביותר. אני רוצה להשתלב בדברים שמקדמים את החלום של שיבת ציון, ומצד שני להיות במקום שהוא הקונצנזוס של כלל החברה".

• • •

המחבל חוסל, פעיל הר הבית נפצע קשה מאוד : "קיבלתי את חיי במתנה"

גליק: "מאז ניצלתי מהתנקשות - בכל בוקר כשאני מתפלל אני משוחח עם ה'"

לפני כשנתיים וחצי, ב־24 באוקטובר 2014, נורה ח"כ יהודה גליק על ידי מחבל פלשתיני בלב ירושלים, כשיצא בשעת ערב מהכנס השנתי של פעילי הר הבית במרכז מורשת בגין בבירה. גליק נפצע קשה מאוד והיה חשש כבד לחייו. המתנקש ברח מהמקום וחוסל על ידי כוח ימ"מ שפעל לעוצרו בשכונת אבו תור. המתנקש, מועתז חיג'אזי, עבד במסעדה הפועלת במרכז בגין והיה פעיל הג'יהאד האיסלאמי שישב בכלא יותר מעשר שנים בשל שורה של עבירות ביטחוניות שביצע.

כשגליק נשאל באיזו מידה ניסיון ההתנקשות שכמעט גרם למותו השפיע על חייו, הוא משיב כי "קודם כל, עובדתית, לכל מקום שאני הולך מלווים אותי שני מאבטחים. אני לא מגביל את ההסתובבות שלי, אבל אני יותר זהיר ומתאם עם אנשי הביטחון כל צעד שאני עושה. כמובן שמאז הפיגוע, בציבור מכירים אותי הרבה יותר. אינני יכול להסתובב בקניון או ברחוב מבלי שאנשים ייגשו אליי וישאלו לשלומי, לרבות אנשים שהיו מרוחקים ממני מאוד ואף פעם לא חלמתי שיאמרו לי שדאגו לי והתפללו להחלמתי, כמו אנשי השומר הצעיר. ניסיון ההתנקשות הפך אותי לסמל של הר הבית".

כמי שראה מקרוב את המוות, איך האירוע הזה השפיע עליך?

"אני חי כל הזמן בתודעה קיומית שקיבלתי את החיים שלי במתנה. זה הופך אותי לאדם חווייתי הרבה יותר, במובן זה שאני יותר משוחח עם ה' בכל בוקר כשאני אומר בתפילה 'מודה אני לפניך'. אם פעם הייתי אומר זאת כמי שמשׂיח על פי תומו, היום אני בכל בוקר אומר תודה לה' שאני חי. נוסף על כך, היום גם כשיש לי מחלוקת קשה עם ארגון 'שוברים שתיקה', למשל, לא אדבר בשנאה ובצורה של הסתה נגדם. הגעתי למסקנה שכולנו כחברה צריכים להיות הכי סובלניים".

אתה, יותר מאחרים, יכול לומר, האם 21 שנים לאחר רצח רבין הלקח בחברה הישראלית נלמד?

"הייתי שותף באותם ימים להפגנות נגד ממשלת רבין ויכול מאוד להיות שבחלק מההתבטאויות שלי חציתי איזה קו. אני לא בא להטיף לאחרים, לכל אחד יש את חשבון הנפש שלו. כשצריך, החוכמה היא לקום ולומר: 'סליחה, טעיתי'".

קישור לכתבה המקורית: http://www.israelhayom.co.il/article/453789

תגובה 1:

  1. 1. מאד אירוני שגליק מסגיר את תחושתו שאנו חיים בתקופה מקראית באותה נשימה שהוא ביטא את המילה "אלוהי" עם השיבוש האורתודוכסי "אלוקי" שנועד להסתיר מאיתנו את תוארו הראשי של אלוהינו ("אלוהים") ובכך לשמור אותנו מרוחקים מהעידן המקראי שבו היה לנו קשר בלתי אמצעי עם אלוהינו, ללא כל הנסיונות להסתיר אפילו את שמו המפורש ולדכא את ביטויו ע"י בני ישראל.

    2. לא מפתיע למצוא שהכתב הטיפש מחשיב מימוש חופש פולחן ותנועה בדמות עליה להר הבית להתגרות ומצפה מיהודים העולים לשם לוותר על זה.

    3. איזו מין הדברות חושב גליק שניתן לנקוט כדי לפתור את בעיות המואזינים ברחבי המדינה למרות שלא הצליחה להביא את הישועה בעשרות השנים האחרונות? כמה תמים בנוסח גלותי מצדו לסבור ברצינות שיש בזה כדי להשיג פתרון משביע רצון. אני קובע מנסיוני הראישי שלא מספיק לדרוש מראשי רשויות ערביות לכפות על המואזינים להוריד ווליום במידה ניכרת, כי עדין יש בווליום המונמך כדי להעיר יהודים ביישובים סמוכים, כפי שעדין קורה אצלי.

    4. אין לגלות שום סובלנות לגבי ארגוני בוגדים כמו "שוברים שתיקה", אלא לרדוף אותם עד חורמה.

    השבמחק