יום חמישי, 6 ביולי 2017

הכותל, הרפורמים ופעילי הר הבית

האם ניתן להשוות? || אסף פריד

איך צריך להיות היחס של עולי הר הבית למלחמה הרפורמית ברחבת הכותל המערבי?  האם ניתן להשוות בין הדרישה לחופש פולחן רפורמי ליד הכותל לדרישה לחופש פולחן יהודי בהר הבית?  האם הצלחה רפורמית בכותל עשויה להשפיע על הפעילות למען הר הבית?  על אלו ועוד דן אסף פריד במאמרו


↓ מאת: אסף פריד

הר הבית הינו מקום מיוחד מכל הטעמים שבעולם. הר הבית הוא המקום הקדוש ביותר ליהדות ולעולם כולו, הוא המקום בו עמדו בית המקדש הראשון והשני ובו יעמוד בקרוב גם בית המקדש השלישי. אבל בנוסף, הר הבית זכה לעוד כמה עטרות. הר הבית הוא סמל לאומי ממדרגה ראשונה ולא סתם טבע אצ"ג את הביטוי "השולט בהר שולט בארץ". הר הבית הוא גם מקום בעל חשיבות ארכיאולוגית ראשונה במעלה, הוא כמובן גם אתר היסטוריה המציג 3000 שנות היסטוריה, בנוסף הר הבית הוא גם מקום של גבורה ומורשת קרב, שיש מי שמבקשים לגרור לכותל המערבי.


המציאות בה הר הבית נמצא בשליטתנו אבל בפועל מנוהל כאתר אסלמי על כל ההשלכות העגומות זעזעה ומזעזעת עד היום אנשים רבים, כל אחד מסיבתו. אחד נפגע מחילול המקום הקדוש ביותר בעולם במשחקי כדורגל פיקניקים והנפת ישבן מוסלמי אל עבר קודש הקודשים. האחר מצר על פגיעה אנושה בעתיקות שאין להם אח ורע בעולם. אחד מזועזע מאפליה בוטה אשר ננקטת כלפי יהודים. אחר כואב על אובדן ריבונות ישראל ואילו חברו מצר על המשך חורבן המקדש מרצון אחרי 2000 שנות גלות מאונס. 

בשנים האחרונות ה'מאבק' או שמא נכון יותר לומר ה'מאבקים' על הר הבית עלו לקדמת הבימה, בעיקר נשמעת הטענה על אפליית יהודים לעומת לתיירים ועוד יותר לעומת למוסלמים. כאשר היחס הוא כזה:

מוסלמים הינם בעלי ההר, הם יכולים להכנס להר כאוות נפשם דרך עשרה שערים ולעשות בו ככל העולה על רוחם כולל משחקי כדורגל סוערים, פיקניקים, הלויות והפגנות בעד חמאס, אירן, חיזבאללה וארדואן.

תיירים הינם אורחים רצויים בהר, הם רשאים להכנס דרך שער אחד 5:30 שעות ביממה, הם רשאים להסתובב כאוות נפשם בכל שטח הר הבית למעט למסגדים אליהם יוכלו להכנס תמורת תשלום בקשיש נאה לשומר הוואקף המתאים, מתחת השולחן כמובן כמיטב המסורת...

יהודים, עולים להר כתיירים, הינם אורחים לא רצויים בעיניי המוסלמים. מותר להם להסתובב בהר בקבוצות בלבד מלווות בשוטרים ואנשי וואקף אסורה עליהם כל תפילה או פעילת "הנחזת כדתית" והתנהגות כזאת עלולה להסתיים במעצר.

טענת הקיפוח או במילים אחרות "אפרטהייד" היתה ועודנה טענה עיקרית הנשמעת לעיתים קרובות.


האם ניתן להשוות בין "חופש הדת" הרפורמי בכותל לחופש הדת היהודי בהר הבית?

בשנים האחרונות התגברה הפעילות של הרפורמים על שלל ארגוניהם במטרה לאפשר להם תפילה כ"מנהגם" בכותל המערבי. עיקר הטענה שלהם הינה שעל פי עקרונות "חופש הדת" להם מחוייבת מדינת ישראל מותר להם להתפלל כרצונם בכותל המערבי, גברים ונשים ביחד, נשים עם טליתות ותפילין וכו'. למרות שארגונים אלו הסתייגו תמיד מקריאה לחופש דת יהודי בהר הבית הם דרשו מפעילי הר הבית להזדהות עם דרישתם לחופש דת, בדיוק כמו שדורשים פעילי הר הבית ליהודים בהר הבית.

התגובה לדרישה הזאת מצד פעילים רבים היתה נאיבית, מצד אחד היו שאמרו בואו ניתן לרפורמים את הכותל המערבי אנחנו בכל מקרה מעוניינים רק בהר הבית ולא בקיר התמך שלו. והיו אף שאמרו, ברוב תמימותם, שפסק הבג"ץ שקבע שיש לאפשר ל"נשות הכותל" תפילה עם טליתות ותפילין בכותל יחייב את המשטרה לאפשר גם ליהודים להתפלל בהר הבית.

אני רוצה להביע כאן עמדה ברורה וחד משמעית.

לא הביאנו ה' יתברך להר הבית בשביל להפוך אותו לאתר מורשת לאומית או לאתר ארכאולוגי. לא השיבנו ה' לנווהו בשביל לבנות בו את מוזאון הסבלנות והליברליות.

חזרנו בחסדי ה' להר קודשו בשביל לבנות בו את בית המקדש לפי כל הלכותיו ודקדוקיו, בית המקדש בניגוד לתפיסת הדת הליברלית, הוא מקום של הבדלה. יש בו שמונה מתוך עשר קדושות, זו למעלה מזו. וכן! יש בו הבדלה. יש הבדלה בין כהן גדול לכהן הדיוט, יש הבדלה בין כהן לישראל, יש הבדלה בין ישראל לגוי. את הסורג בבית המקדש השניה הקיפו שלטים ביונית בהם נאמר, "גוי שיכנס למקדש יוצא להורג". מי שברא את עולמו באמירה והבדיל בין האור ובין החושך הוא זה שקידש את ישראל והבדילם מהגויים. 

כן זאת השאיפה שלנו, זה החזון שלנו, על זה אנחנו מתפללים כאשר אנחנו אומרים בתפילה "והשב את העבודה לדביר ביתך". על אפם ועל חמתם של כל חסידי הדת הליברלית.

בית המקדש הינו מקום לעבוד את ה' על פי תורתנו הקדושה, ועל פיה בלבד, אין בו פלורליזם ואין בו חופש דעות. כאשר ינאי המלך שינה דבר קטן בצורת העבודה המסורה בתורה שבעל פה וניסך את המים לרגליו במקום על המזבח, רגמו אותו כל העם באתרוגים. 

אינני תמים, ואינני נופל בפח לפיו הרפורמים רוצים חופש דת. לדת הרפורמית שמחקה את ציון מהסידורים אין שום עניין בירושלים ובכותל המערבי, הם אינם מאמינים בביאת המשיח ואינם מאמינים בגאולה. ענת הופמן העומדת בראש "נשות הכותל" בכלל חולמת על מסירת מזרח ירושלים כולל הכותל המערבי לערבים.

מעבר לכך, צריך להיות נאיבי בצורה קלינית כדאי לחשוב שבג"ץ פועל לפי החוק ופסקים שבג"ץ נותן לטובת "נשות הכותל" יפעלו גם לטובת עולי הר הבית, בג"ץ מספיק יצירתי בשביל ליצור אפליה בין חופש דת לרפורמים לבין חופש דת ליהודים, מאות פסקים בסגנון זה המפלים בין יהודים וערבים כבר נכתבו.

אין לרפורמים מה לחפש בירושלים, יש להם מספיק "טמפלים" בארצות הברית.

לנו יש א-לוקים אחד אותו נעבוד בבית מקדש אחד על פי תורתנו האחת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה