יום חמישי, 13 ביולי 2017

שאל את הרב: חתונה על הר הבית

חתונה בהר הבית? || שאלה ותשובה

לפני כשבועיים נערכו בהר הבית קידושין  הרב יובל שרלו, התומך בעליה להר הבית ואף עלה עם תלמידיו להר, נשאל לדעתו על עריכת חתונה בהר הבית  בתשובתו מתייחס הרב לעוד שתי נקודות: שייכות פשוטי העם להר הבית ועריכת תמונת סלפי במקום  הנה השאלה והתשובה


↓ שאלה ותשובה/ הרב יובל שרלו


שאלה:

מה דעת כבוד הרב על אירועים שמתפרסמים לאחרונה של קידושי אשה בהר הבית. מצד אחד אני מבין את הרצון של אנשים לתת נופך מיוחד וקדוש לרגע המיוחד בחייהם. כמובן בעיניהם זה גם עוד צעד של הפגנת נוכחות ובעלות במקום הקדוש ביותר שלצערנו כיום הגישה אליו דווקא ליהודים, מוגבלת.

אולם נראה לי מצד שני שבסופו של דבר יש כאן חוסר כבוד למקום המקדש. כנראה שכשבית המקדש היה קיים לא התחתנו שם ולא השתמשו בו לאירועים פרטיים מלבד מה שמצווה לעשות דווקא בבית המקדש (קרבן תודה, קרבן יולדת וכד'). האם אין כאן מידה של קלות ראש וחריגה ממורא מקדש? ראיתי דעה שאפילו בשמחת בית השואבה דווקא הצדיקים הורשו לרקוד כיוון שהיה ברור ששמחתם היא ללא קלות ראש.

אשמח אם הרב יתייחס גם לתמונות סלפי וכד' שמתפרסמות מאנשים שעולים על הר הבית.

תודה רבה ויישר כוח

תשובה:

שלום וברכה,

למעשים אלה יש משמעויות רבות, ואתייחס אך ורק להיבטים הרוחניים שלהם, ולא להיבטים הפוליטיים.

בית המקדש כפי שאני מבין אותו אינו מיועד רק לצדיקי עליון.

יש בו נדבכים נדבכים, ואף ההלכה מבטאת את היסוד הזה: היא בנתה מעגלים מעגלים סביב הר הבית. מקומות בהם מותר לכולם להיכנס; מקומות בהם רק כהנים; מקום שבו רק כהן גדול.

חתונה כן נמצאת בחלק מהמעגלים, וחתונה אינה ראויה במקום בו אסור להיכנס (במובן המטאפורי).

וכעת, שבכלל המקום שאנו עולים אליו הוא מצומצם - הדבר מאוד תלוי בהקשר ההתכווננות.

כשזה חלק ממעשה פוליטי הפגנתי - אני מאוד מתנגד.

כשזה חלק מקדושת המשפחה, המתחברת לקדושת המקום - זה מעשה ראוי.

ועכשיו צריך לחשוב איך ליישם את זה בפועל.

לגבי סלפי: לדעתי דיני קדושת הר הבית המופיעים במשנה, ביישומם היום, אינם מתירים את קלות הדעת הזו.

כל טוב

אין תגובות:

פרסום תגובה