יום שני, 9 ביולי 2012

עם פיקוח נפש לא משחקים

היום התפרסם, שהמהנדס רמי שמש, אשר מונה לטפל בעצרת המרכזית בהר הרצל לאחר אסון קריסת גשר התאורה ואשר מונה על-ידי ועדת החמישה לפקח על תשתיות הבנייה בקבר רשב"י, קובע כי רחבת הכותל המערבי עלולה להפוך למקום מסוכן מאוד במקרה של תפילה המונית שבמהלכה יתרחש אירוע חבלני שיגרום למנוסה המונית.

המהנדס קובע: "על-פי דעתי המקצועית, בעת אירוע המוני, רחבת הכותל הינה מקום מסוכן מאוד מפאת הצפיפות ועלולה להוביל חלילה לאסון במידה ותוך כדי תפילת המונים יזרקו אבנים מכיוון הר הבית או אירוע חבלני חמור מכך והמוני מתפללים יחפשו את דרכם אחורנית ואל מחוץ למתחם, ללא כל אפשרות מילוט. אני צופה דריסה המונית של קהל העלול אף במוות דוגמת אסון ערד", כתב והוסיף כי כיועץ בטיחות הוא מתריע שפתחי הכניסה והיציאה ממתחם הכותל המערבי הם בעייתיים ביותר ואינם מספקים כלל עבור כמות האנשים שמגיעים אל הכותל כבר כיום." עד כאן מקצת מחוות דעתו המלומדת.
לדעתי, יש להוסיף לשיקול דעת האחראים גם את הקטרוג הנורא שיוצרת התקהלות המונית למרגלות הר הבית, בה בעת שהר הבית נמצא בשליטה יהודית יותר מארבעים וחמש שנים, ההר פתוח ליהודים ליהודים ורק מאות יהודים פוקדים אותו, לעומת הרבבות שפוקדים את החצר האחרית שלו.

לכן הדרך היחידה, למיטב הבנתי, למנוע אסון המוני ברחבת הכותל ואסון לאומי בכלל:
  • עליה המונית בטהרה להר הבית.
  • הקמת מקוואות טבילה ליד הכניסות להר.
  • הצבת מדריכים שילמדו את העולים דיני טהרה, מורא מקדש ויזהירו את העולים מלהכנס למקומות האסורים לטמאי מת.
  • הפיכת רחבת הכותל למגרש שישמש את העולים להר, תוך הכשרה של חלק קטן מהרחבה לבית כנסת שישמש טמאים שלא יכולים לעלות באופן זמני להר (זבים, זבות, נידות ויולדות).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה