יום שלישי, 25 באוקטובר 2016

סיכום חגיגי: סוכות במספרים בהר הבית

עליה בעליה לרגל || בדרך לדבר האמיתי

התברר שהערכות פעילי הר הבית היו זהירות  נתוני חג הסוכות הפתיעו גם את האופטימיים שבין הפעילים  קפיצת מדרגה מספרית בהר הבית  מספר עולי הרגל למקום המקדש כמעט הכפיל את עצמו בחג הסוכות  חמישים שנה לאחר שחרור הר הבית דומה כי המקום מתעורר סוף סוף לחיים יהודיים  סיכום  הרגל בהר הבית  חג הסוכות תשע"ז  מסקנה מתבקשת לסיכום


↓ הר הבית מתעורר לחיים יהודיים

לפני סוכות התפרסמה כאן הערכה על הריבוי הצפוי של עולי הרגל בחג הסוכות (ר' התחזיות מתממשות, צפויים המוני עולי רגל בסוכות >>). הנתונים הפתיעו לטובה גם את האופטימיים שבין פעילי הר הבית. גם השקט והביטחון בהר הבית היו מעבר לתחזיות.




​1611 יהודים עלו לרגל בטהרה להר הבית בששת הימים בהם היה ההר פתוח ליהודים בחג הסוכות. מדובר בשיא של כל הזמנים וגידול של 70% במספר היהודים בהר לעומת חג הסוכות אשתקד אז עלו להר 950 יהודים.


שיא יומי

ביום השלישי של חול המועד נרשם מספר שיא של יהודים ליום אחד בהר. 448 יהודים, בארבע וחצי שעות שההר נפתח לכניסת יהודים.


תקדים 3 קבוצות

לראשונה מזה שנים איפשרה המשטרה כמה פעמים בחג הסוכות לשלושה קבוצות יהודים להיות בהר הבית בו זמנית.


חרדים ועולים

בין העולים בחג נצפו באופן מפתיע מאוד גם עשרות חרדים מכל החוגים שעלו להר למרות איומים שגורמים ידועים מפעילים נגד התופעה.


רבנים וח"כים

בין העולים להר נראו בין היתר הרב ישראל אריאל, הרב יצחק לוי, ​הרב צבי רוגין, ​הרב גור גלון​, הרב פרופ' יואל אליצור  והרבנית נעמי וולפסון שעלתה להר הבית לראשונה בחייה​. 

חה"כ יהודה גליק שבהוראת ראש הממשלה נגד עליית חברי הכנסת לא יכל להיכנס, הגיע לחזק את העולים בשערי הכניסה להר הבית.


תפילות שקטות

ככל הנראה בעקבות החזרת שליטתה בהר, חזרה המשטרה לנהוג באיפוק והפסיקה להתנכל לתפילות לא פומביות. יהודים רבים זכו בעקבות כך להתפלל בהר הבית בשקט בינם לבין קונם.

בעקבות הבטחון שחזר אל ההר חזרו למקום הקדוש משפחות רבות, ועגלות תינוקות שוב נצפו מכרכרות במקום.


מסורבי העלייה חוזרים

המשטרה גם הקלה עם רבים ממסורבי העליה ואיפשרה להם לעלות להר בימי החג. חלקם שהתקשרו למוקד משטרת ההר, התבשרו ששמם לא מופיע ברשימת המסורבים. עשרות מהם ניצלו את ההזדמנות ועלו לרגל לאחר זמן רב שסורבו עלייה להר.


מעצרים

בניגוד לשאר הארץ, במקדש יש מצוה מהתורה ליטול לולב שבעה ימים. שלושה יהודים נעצרו לאחר שקיימו את המצווה כהלכתה בהר הבית, עוכבו והורחקו מן ההר לתקופות ארוכות.

כמה מתפללים נעצרו והורחקו מההר לאחר שלא הצניעו את תפילתם בהר הבית, למרות דרישת השוטרים.


מנייני תפילה בשער העלייה

עקב השעות המצומצמות לכניסת יהודים להר, השכימו העולים להר והתפללו תפילות שחרית בכניסה להר הבית. המניינים הללו היו בחג הזה הגדולים ביותר שהיו ב 4 שנים האחרונות. 100 איש השתתפו בתפילה מיוחדת מלאת שמחה.


תרגול ניסוך המים

תרגולי המקדש ממשיכים לצבור תאוצה. כאלף משתתפים תירגלו ביום השני של חול המועד את ניסוך המים במקדש. הרב אהרלה הראל והרב ישראל אריאל יחד עם כהנים בבגדי כהונה ירדו בראש הקהל הרב אל בריכת השילוח, משם שאבו מים בשירים ובמחולות עלו לכיון מקום המקדש ותירגלו את ניסוך המים על גבי מזבח דמה שהוקם לשם כך.


סיכום החג במספרים

1611 יהודים עלו להר הבית
14 יהודים נעצרו עוכבו או גורשו.
9 בטענה שהשתחוו.
3 שנענעו לולב - ארבעת המינים.
2 בנימוק שהתפללו בגלוי.
3 יהודים נוספים נעצרו בשערי ההר

  • ​הנתונים באדיבות: 'ייראה' - ארגון לעידוד העליה להר הבית.


מסקנה מתבקשת לסיכום

יש מקום לציין לטובה את השר לביטחון פנים, את מפקדי משטרת ישראל מהמפכ"ל, הממ"ז, הממ"ר, מפקד הימ"ק, מפקדי הר הבית, הקצינים בהר ושאר השוטרים.

עיקר ההערכה מגיעה ללא ספק,
  • לראשוני עולי הר הבית שהתמידו לעלות להר ולעשות נפשות לעניין גם בתקופות סגריר, 
  • לרבנים האמיצים ששחו נגד הזרם ועלו להר הבית בגפם ועם תלמידיהם וקהילותיהם, תוך מחילה על כבודם, 
  • לאלפי היהודים הנאחזים במסירות אין קץ במקום הקדוש ושהמשיכו לעלות גם כאשר גורמי השלטון בעבר הפקירו את ההר ואותם לחיות הטרף שעשו בהר כבשלהם, 
  • לאלפי עולי הר הבית שמצטרפים כל העת לחבורה הקדושה ומגיעים למקום הקדוש בגפם, עם חבריהם ועם משפחתם מטף ועד זקן.
אם חפצי חיים אנחנו, אם ברצוננו לראות את השינויים שראינו לאחרונה ממשיכים ומתעצמים, אם ברצוננו לראות את בית ה' עומד בראש הר נישא מהרים, עלינו להתמיד, לעלות להר הבית בחגים ובימי חול, להפיץ את דבר ה' ולהשפיע על עוד ועוד יהודים להצטרף לעולים להר הבית.

שום החלטה שלטונית לא תתקבל ולא תשנה את המצב מבלי המוני בית ישראל שינהרו להר הבית ויביעו את זיקתם למקום ברגליים, בטהרה כמובן.

4 תגובות:

  1. מקווה שאתם מתחילים להפנים כי לא תצליחו לשכנע את המוני החילונים ואת שומרי המצוות המקראיים לעלות להר קודשנו אם תמשיכו להדגיש בכל הזדמנות ושעל כי "חובה לטבול במקווה כשר [ד'אורייתא] בטרם העלייה ההרה".
    וזאת כי דרכה של ההלכה הרבנית להטהרות אינה היחידה בנמצא, מכיוון שבסוגייה הזו קיימים יהודים שעודם נוקטים בדרכה של התורה ("שבכתב") -- שהקדימה בלפחות 1,260 שנה את החידוש הפרושי של המקווה -- להתרחץ במים זורמים כמה שיותר סמוך לשקיעה ביום שמקדים את העליה ההרה, כיוון שמצב הטהרה מתחיל אך ורק בערב כפי שמבהירה התורה עצמה חזור והבהר; ואף אם לא היה זה כך, רובם המוחלט של החילונים אינו מוכן להטריח את עצמו למקווה ובמיוחד לא טרם הזריחה.
    לכן טוב תעשו אם תגלו גמישות ותמחלו על כבודה של ההלכה הרבנית בעניין הזה עבור שכנוע החילונים לעלות ההרה, ולא רק כאפיזודה חד-פעמית.

    השבמחק
    תשובות
    1. אין זה דרכה של תורה שבכתב להיטהר ע"י מקלחת. התורה שבעל פה לא באה לסתור את התורה שבכתב, כך שכאשר אומרת התורה "ורחץ במים וטהר" הכוונה לרחצה במי מקווה כשר, כפי שנמסרה לנו מדורי דורות כוונת התורה ע"י משה רבינו שלמד זאת מפי הגבורה

      מחק
    2. אין כאן המקום לערוך ויכוח בין הבנת התורה המקובלת כיום על רוב שומרי התורה לבין ההבנה הקראית. לא לכך נועד אתר זה.
      אני מניח ומקווה שכיהודי קראי לא תוותר על קוצו של יו"ד בהלכה כפי שאתה מבין אותה. ראוי שתכבד את מי שלא מוכן לוותר על קוצו של יו"ד בהלכה כפי שאנחנו מבינים וכפי שקיבלנו מדורות ואנחנו מאמינים שניתנה מסיני.
      אין בידינו אפשרות וגם לא רצון לבדוק בציציותיו של איש. אנחנו מציגים את האמת כפי שאנו מבינים אותה וכל אחד ינהג כמיטב הבנתו. אנחנו מנסים לשכנע את העם על פי דרכנו. הדרך לשכנע את העם בצורה אחרת פתוחה בפניך ובפני כל אדם.

      מחק
    3. עמינדב מ...מודיען עילית1 בנובמבר 2016 בשעה 17:28

      אני גם יהודי (אומנם חרדי),
      ואני חושב שבתור חרדי אני מרגיש חובה,כן חובה,לעלות להר הבית. אם משהו מוכן להתווכח איתי על זה אני מוכן,
      אני לא מקנא בו איך שהוא יצא מהויכוח המסכן הזה ...

      מחק