יום שלישי, 7 בינואר 2014

מי נותן יד להרס בהר הבית

המצב בהר הבית מאוד לא נוח לממשלת ישראל. הדבר היחיד שנוח לה אפילו פחות הוא הדיון בנושא, משום שהיא האחראית למחדל והיא זו שיכולה להפסיק אותו. אל תבנו על זה

מאת: קרני אלדד/

אני מתארת לעצמי שבדוח יש קריאה לפיקוח ולאכיפת החוק בהר.
צילום: מרק ישראל סלם
הערבים עושים בהר הבית כבשלהם. עם ציוד כבד הם משמידים כל שריד יהודי המעיד על בתי מקדשנו, כדי למנוע תביעות בעלות יהודיות על ההר ולהמשיך להדיר את רגלינו ממנו. איפה רשות העתיקות? איפה עיריית ירושלים על פקחיה, שמזדעקים בכל פעם שמישהו רוצה לסגור מרפסת, אבל נאלמים ונעלמים כשהערבים משתוללים בבנייה בלתי מרוסנת ובלתי מאושרת על ההר? איפה המשטרה האמונה על אכיפת החוק?

אלו בדיוק היו השאלות שהועלו בוועדה לביקורת המדינה שעסקה בהר הבית. זו התכנסה לפני כחמש שנים, לאחר שארכיאולוגים סיננו עפר שנפרק ממשאיות המוציאות אלפי קוב של שפוכת עפר ממקום בית הבחירה, וגילו ממצאים מבית שני וראשון. אז הזעקה על החורבן הגיעה עד לכנסת, הוועדה כונסה ודנה, והורתה למבקר המדינה דאז מיכה לינדנשטראוס לערוך דוח בנושא. הדוח הוגש כעבור זמן ארוך מאוד לוועדת המשנה, והיא גנזה אותו.

בדיון בוועדה הופיע מזכיר הממשלה דאז צבי האוזר, נציגי רשויות שונות ונציגי השב"כ, ואף שהאחרונים אמרו כי אין מניעה מפרסום הממצאים, מנע האוזר את פרסומו בטענה כי הוא עלול לפגוע בקשרי החוץ של ישראל ו"לחשוף את דרכי העבודה של המשטרה".

הטיעון הראשון נכון. משום שהוואקף הירדני משתולל בהר, ובגלל אוזלת ידה של ממשלת ישראל, הריבונות היא שלו ורק שלו. כלומר, בחסות ממשלת ישראל יש לגוף של מדינה זרה ריבונות בצנטרום הכי קדוש והכי חשוב בבירת ישראל. נציגי הוואקף מלווים כל יהודי העולה להר כדי לוודא שלא יתפלל חלילה. הוואקף הוא גם האחראי לבנייה ולהרס במקום. כשחפרו והרסו את אורוות שלמה, תוך התעלמות מהעובדה שהקשתות האדירות הללו תומכות בחלקים נרחבים מההר ואף מהוות חלק ממערכת הניקוז שלו, נוצרו סדקים ודליפות בכותל המזרחי והצפוני.

כדי לתקן את המעוות, הזעיק הוואקף משלחת מסעודיה ומירדן, הכל מתחת לאפן של המשטרה ושל עיריית ירושלים. לא ייאמן. למה נעדרים הפקחים של הגופים האמונים על שמירת החוק מההר? כי היועץ המשפטי לממשלה הוציא נוהל מקומם האומר שאם מתגלות הפרות חוק על הר הבית - על הרשויות הנ"ל לדווח לו על כך. לא לאכוף את החוק, רק "לדווח". 

ואכן, הרשויות דיווחו. ודיווחו שוב. ובשלישית, כשראו שהיועמ"ש מתעלם מדיווחיהם - הפסיקו אפילו לדווח. כיום בכל פעם שעולה טרקטור להר הבית (טרקטור בהר הבית?! דמיינו שופל נכנס לקולוסאום או לסטונהנג' - הרי זה לא יעלה על הדעת), עולה איתו איזה דחליל מעיריית ירושלים שרץ לספר ליועמ"ש, והוא מצדו מיד מתעלם מהדיווח.

אם הדוח יתפרסם הוא אכן יפגע בקשרי החוץ של ישראל. כי אם מדינות אחרות יראו שירדן, בעזרת ידה הארוכה, הוואקף, עושה בהר כבשלה - גם הן ירצו. ואם נגיד להן "לא", הן ייעלבו. ואם נגיד להן "כן", נוכל לתלות את המפתחות באופן סופי.

בנוגע לטענתו השנייה של האוזר - אין בה כלום. על פי מקורות זרים אין בדוח מאום מ"שיטת העבודה של המשטרה", פשוט משום שאין כזאת. אין בהר רובוטים או סוכנים חשאיים או אמצעים ביוניים של משטרת ישראל. כל מה שהמשטרה בעליבותה עושה על ההר הוא לחתום על בקשות הוואקף.

אז מבקר המדינה כתב דוח. אני מתארת לעצמי שיש בו קריאה לפיקוח ולאכיפת החוק בהר. אבל אין לוועדת ביקורת המדינה אפשרות לדון בו, כי הוא נגנז על ידי ועדת המשנה של אותה ועדה עצמה. בהעדר דיון בדוח נשאר המצב כפי שהוא, וכך גם יישאר. הוועדה, שנזעקה מהזוועות המתרחשות במקום הקדוש ביותר ליהודים, לא יכולה לדון בדוח שהיא עצמה הזמינה. חלמאות באקסטרים.

העניין הוא כזה: כל מי שמתעניין בהר הבית כבר מכיר את הדוח כי הוא פורסם באתר אינטרנט בארה"ב. אבל עדיין, הוועדה אינה יכולה לדון בו. יש מקרים שבהם העמימות משחקת לטובתנו. למשל, בנושא הגרעיני. אבל במקרה עסקינן, איזו תועלת צומחת לנו ממנה? המרוויח העיקרי (אם לא היחיד) מהשתקת הדוח הוא מזכיר הממשלה, בשליחות מעסיקתו.

המצב על ההר מאוד לא נוח לממשלת ישראל. הדבר היחיד שנוח לה אפילו פחות הוא הדיון בנושא, משום שהיא האחראית היחידה למחדל והיא יכולה להפסיק אותו. זה לא יהיה נעים, היא תצטרך למשול, אבל היי, זאת העבודה שלה.

מספיק. לא ייתכן שהממשלה תגנוז דוח שכל העולם יודע את תוכנו ובכך תמנע את שינוי המצב על הר הבית, רק כי לא נוח לה. יש להסיר לאלתר את הצו המורה על גניזת הממצאים, לקיים ישיבה דחופה בעניינם ולדאוג שהחלטות הוועדה אכן מתבצעות.


תגובה 1:

  1. בקרוב מרוב חפירות יפול עליהם הכל

    השבמחק