יום חמישי, 10 באפריל 2014

החלטת בית הדין לענייני המקדש בעניין נוסח הברכות בהר הבית

בית הדין של תנועות המקדש מתכנס מעת לעת ודן בשאלות הלכתיות שמופנות אליו.

כידוע, יש הבדל בין נוסח חתימת הברכות במקדש לבין הנוסח הרגיל. נשאלת השאלה מה ההגדרה של המקדש (האם הכוונה לכל הר הבית או רק לעזרה) ומה הם סוגי הברכות הכלולות בשינוי.

להלן החלטת בית הדין בעניין:

בס"ד
ח ניסן תשע"ד
בית הדין של תנועות המקדש
אב בית הדין – הרב אליעזר שנקולבסקי.
שאר חברי בית הדין – הרב איתי אליצור, הרב עזריה אריאל, הרב הלל בן שלמה, הרב ברוך כהנא.
מזכיר בית הדין – הרב שמשון אלבום.
החלטה בעניין נוסח הברכות בהר הבית
(תשובה לשאלות בנוגע לנוסח הרצוי והמקור לכך)

1.        התוספת המופיעה במשנה בברכות "מן העולם ועד העולם" נאמרת דווקא בתפילת החזרה של שליח הציבור ולא בברכות אחרות (על פי הראב"ד המובא בדברי ראשונים רבים בברכות סג,א). 
2.        נוסח זה נוהג לא רק בתפילה בשטח העזרה אלא אף בתפילה בשטח הר הבית (כך עולה מהגמרא בתענית טו,ב שהיו נוהגים שם מול שער המזרח).
3.        הנוסח המופיע ברוב המקורות הוא, שבסוף כל ברכה נוספת המילה 'ברוך' ללא שם ה': "ברוך אתה ה' אלוקי ישראל מן העולם ועד העולם ברוך מגן אברהם", וכן בשאר הברכות (ובדומה לחתימה בברכת בורא נפשות "ברוך חי העולמים").
4.        התוספת "אלוקי ישראל" מופיעה בתוספתא לתענית (פרק א יא-יב) ובגמרא תענית (טז,ב), והיא מופיעה בשתי הפעמים בפסוקים בהם נזכר הלשון "מן העולם ועד העולם" (דברי הימים א טז,לו; תהילים קו,מח).

4 תגובות:

  1. לגבי סעיף 3:
    אין כל ראיה מכך שבמקורות מופיעה המילה "ברוך" ללא שם ה',
    כי הרי כך הוא גם בכל הברכות בפרק "הרואה" כגון "ברוך שעשה נסים" "ברוך שעקר" "ברוך שהחיינו" ובכולם קיי"ל כדעת רמב"ם שיש לברך בשם ומלכות, ונראה דה"ה כאן.

    מה מהביאו מברכת נפשות ודאי אינו עניין לכאן, ששם ודאי הנוסח אינו מקורי אלא נובע מפשרה במחלוקת אם יש לחתום בשם או שלא לחתום כלל (נוסח הרמבם "על כל מה שברא חי העולמים").

    השבמחק
    תשובות
    1. ובירושלמי וכן לדעת הגר"א חותמים גם נפשות בשם.
      עם זאת, לא ברור לי מדוע חתימה כפולה? לכאורה "מן העולם ועד העולם מגן אברהם"! לא?

      מחק
    2. לאלידע ולאנונימי שלום. תודה על התגובות.
      פרט לנוסח המופיע ברמב"ם, בגמרא ובתוספתא ובדברי הרבה ראשונים (רש"י, רי"ף, רבינו חננאל, אשכול, מפרש לתענית, פירוש תלמיד הרמב"ן לתענית, דרשת הרמב"ן לראש השנה) נזכר שם ה' בתחילת החתימה "ברוך ה' אלקי ישראל", ואילו בהמשכה מופיעה הסיומת "ברוך גואל ישראל", ללא שם ה'. נכון הוא שאין כאן ראיה מוחלטת לכך שאין מסיימים בשם ה' בסוף, אך בהחלט רגליים לדבר יש כאן. ואמנם, בדומה לזה אנו מוצאים לגבי ברכת בורא נפשות, שישנן דעות לחתום בשם (כמובא בתוספות בשם הירושלמי - ולא מצאתי בפנים בירושלמי), וישנן דעות לחתום כנהוג ("ברוך חי העולמים" - תוספות ברכות לז,א וכן הוא ברבינו יונה שם ובשאילתות ובכלבו), וכפי שמכריע הבית יוסף (או"ח סימן רז), המבאר שמאחר שבגמרא לא מפורש שם ה', מספק אין לנו להזכירו.
      דברים אלו נכונים גם בנידון דידן.
      ואמנם, גם בנידוננו יש שנקטו בלי חתימה כפולה כלל, כמובא בשאלת האנונימי (רע"ב לתענית), אך מאחר שבגמרא ובתוספתא ובראשונים הנ"ל נזכר נוסח זה, לא מסתבר להשמיטו.

      מחק
  2. מה עם הברכה שלפני ברכת הכהנים?
    גם בא יהיה את התוספת?

    השבמחק