יום רביעי, 9 באפריל 2014

ח"כ דוד צור (התנועה) – יו"ר ועדת המשנה לבדיקת התנהלות המשטרה בהר הבית

הפרות הסדר באות מהצד המוסלמי ולא מכיווננו. אינני זוכר שאי פעם הצד שלנו חולל בהר הפרות סדר, ולכן במקרה של התפרעויות יש לחסום בפני מוסלמים את הגישה אליו. אם זהו מקום קדוש שנועד רק לתפילה – אז שייתפללו בו. שלא ישחקו כדורגל שם וגם לא יזרקו אבנים

"המדיניות שנקבעה בהר הבית ביוני 1967 איננה נכונה. לו ניתן היה להשיב את הגלגל לאחור ייתכן שהיה צריך לקבל החלטות אחרות, אבל כל זה תיאורטי, מפני שמאז ועד היום קיים בהר סטטוס קוו, שאותו יש לשמר.
"בדיונים שנערכים בוועדת הפנים של הכנסת כבר כמה וכמה פעמים, דנו בסוגיה שונה – בעיית הנגישות של לא-מוסלמים להר הבית. כבר זמן רב מתנהל בוועדה ויכוח על העובדות בין המשטרה לבין פעילי תנועות הר הבית. כל אחד מהצדדים מציג תמונת מצב שונה. בעוד הראשונה טוענת שאין כל בעיית נגישות, שההר פתוח ברוב ימות השנה בזמנים שהוקצו לטובת העניין הזה, האחרונים אומרים שאין זה כך. שיש צורך להמתין זמן רב בכניסה ועוד כהנה וכהנה.
"הכנסת מסתמכת בעיקר על דיווחים שהיא מקבלת, אבל ברגע שהיא מתחילה לחשוב שהדיווחים אינם נכונים, אין מנוס מלצאת ולבדוק בעצמנו. מכיוון שנוצר פער בין הדיווחים, החליטה יו"ר ועדת הפנים ח"כ מירי רגב להקים ועדת משנה בראשותי, כשמלבדי יהיו חברים בה ח"כ נחמן שי (עבודה) וח"כ זבולון כלפה (הבית היהודי), ויחד נבדוק האם חל שינוי בסטטוס קוו כתוצאה מסחף שנגרם במשך השנים. ניפגש עם כל הגורמים – המשטרה, משרד ראש הממשלה ותנועות ההר למיניהן. בעניין שינוי המדיניות בהר כבר הבהרנו שאיננו הכתובת. אם רוצים לשנות מדיניות כוללת יש לפנות לראש הממשלה. אולי לחוקק חוק בעניין. לדעתי, כאמור, לא נכון לעשות זאת בעיתוי הנוכחי. מכיוון שהמקום הזה חשוב לכולם ורגיש מאוד, יש לשמור את הסטטוס קוו כפי שהוא".
אתה מאמין לגירסת המשטרה שמצב העניינים בהר תקין?
"נקודת המוצא שלי היא שהמשטרה איננה משקרת, ושגם הצד השני, תנועות הר הבית, אינן משקרות. קיימות דקויות שאותן לא תמיד רואים כולם עין בעין. עיקר הוויכוח נובע מרצון עמותות הר הבית למיניהן לשנות מדיניות, אבל המשטרה צריכה לשמר את הסטטוס קוו הקיים. יחד עם זאת, הצעתי למפקדי המשטרה שכאשר מתרחשת מהומה בהר יש לסגור את הכניסה אליו לכולם. גם למוסלמים".
מאז סתיו 2000, אז נסגר הר הבית בפני מוסלמים לשלושה ימים, לא נסגר ההר לכניסת מוסלמים באופן טוטאלי.
"אתה צודק, אבל גם הגבלת גיל הכניסה ואיסור על כניסת תושבי יהודה ושומרון הן סנקציות לא פשוטות. אינני אומר שצריך לסגור את שערי ההר בפני מוסלמים על ימין ועל שמאל, אבל אם בסופו של דבר ההר איננו נגיש ליהודים ולתיירים, והסטטוס קוו איננו מתקיים, יש לנקוט יד קשה. כשההר ייסגר פעם ופעמיים בפני כולם, זה יסייע לשמר את הסטטוס קוו. אי אפשר להמשיך ללכת על ביצים כשעל כל צעד ושעל כולם מהלכים עלינו אימים שהמזרח התיכון ייבער. לא ניתן להרע את המצב הקיים".
אתה מבין את רצונם של יהודים דתיים להתפלל בהר?
"אני מבין לליבם, אבל לא מסכים עימם. אני יכול להזדהות, אבל אינני חושב שהדין צריך לנקוב את ההר. שינוי כזה יוביל כיום בוודאות למהומה, ואין הצדקה לכך".
הסטטוס קוו עבד טוב מאוד במשך יותר מארבעים שנה בשל העובדה הפשוטה שיהודים דתיים כמעט לא עלו להר, אבל בשנים האחרונות זה לא עובד יותר. יש ציבור יהודי הולך ומתרחב שאיננו מוכן להשלים עם האפליה לרעתו בהר.
"אם יש מי שמנסים לגרום לשינוי בסטטוס קוו, והדבר אמור לייצר פרובוקציה – המשטרה צריכה למנוע זאת ולפעול כך שלא ייווצרו פרובוקציות. אגב, עד היום יהודים חרדים אינם עולים להר. רק בני הציונות הדתית".
אתה מכיר מקום אחר בעולם שבו עוצרים אנשים בגלל שהם מתפללים?
"בוא לא ניתמם. לא מדובר ב'כל מקום אחר בעולם', אלא באתר במחלוקת שנמצא תמיד במצב של רגישות גבוהה מאוד. המשטרה איננה משטרת דת, אלא פועלת מתוך מדיניות שבאה לשמור על המקום כך שלא יתרחשו בו הפרות סדר. נכון, הפרות הסדר באות מהצד המוסלמי ולא מכיווננו. אינני זוכר שאי פעם הצד שלנו חולל בהר הפרות סדר, ולכן במקרה של התפרעויות יש לחסום בפני מוסלמים את הגישה אליו. אם זהו מקום קדוש שנועד רק לתפילה – אז שייתפללו בו. שלא ישחקו כדורגל שם וגם לא יזרקו אבנים".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה