יום שלישי, 13 במאי 2014

נוסח התפילה בהר הבית

ברור שלפני שנזכה להשלים את בנין בית המקדש ולפני שנזכה להושיב בית דין של 71 זקנים בלשכת הגזית, נזכה להתפלל בציבור בהר הבית. יש להניח שמנהגי התפילה יושפעו רבות ממנהגי העולים כיום להר הבית ורבניהם. הרבנית רבקה שמעון מציעה להתחיל כבר מעכשיו לעצב את מנהגי העתיד באופן שיתאים לכל עדות ישראל - לפני שיהיה מאוחר מדי...

מאת: הרבנית רבקה שמעון
הר הבית: הרבנית רבקה שמעון שואלת את העולים
על דעתם לגבי נוסח התפילה העתידי בהר הבית
ביום העצמאות ה'תשע"ד, כשהיינו על הר הבית, אתגרתי את אסף והאנשים סביבו בשאלה שהגיבו עליה מופתעים מעט. אסף עולה בקביעות מדי שבוע  עם קבוצה של מתמידים, טורח להגיע כל הדרך מקרית ארבע, עושה סבוב בהר וממהר לעבודה.
שאלתי היתה:
האם כבר גיבשתם תכנית מעשית איך תראה התפילה בהר הבית?
חכי, נעניתי, בואי נתחיל בתפילת יחיד. נראה בכלל מתי זה יקרה.
'זה יגיע מהר, יותר מהר ממה שאנו משערים' הרהרתי לעצמי.
גם אם נדמה לנו שזה לא יקרה בזמן הקרוב, הרי זה יקרה בסופו של דבר. המציאות בדורות האחרונים מלמדת אותנו שזהו תהליך המתרחש מול עינינו בטבעיות. קחו את הקמת המדינה כמשל. רעיון הקמת מדינת ישראל לפני שבעים שנה היה חזון נפרץ, מדומיין, שרק מעטים תכננו את ביצועו  וירדו לפרטים. הללו קבעו עובדות בשטח ומי שהזדחל לאיטו מאוחר יותר נוטה להאשים אותם בהשתלטות פוליטית. אבל רגע! בזמן שהם טרחו במסירות נפש ו' ירדו לפרטים', כל השאר הצופים מסביב בכלל חשבו אותם להזויים.
מהלך דומה מתרחש בעוד תחומים. קחו למשל את מפעל ההתיישבות. הראשונים שהתייסרו על אדמות הטרשים בגבעות ועמדו בכל הקשיים של חיים ללא בית, חשמל מסודר או מים, תחבורה אפסית ועוד כיוצא בזה, בסופו של דבר נאחזים בקרקע וכעבור כמה שנים תוהים עליהם שהם מתגוררים בוילות צמודות קרקע בישובים שהפכו להיות פרוורי ערים עם איכות חיים.
שאלת התפילה בהר הבית תהפוך להיות משמעותית, משום שאנו עדין מפוצלים לעדות, מנהגים ומגזרים. שמתי לב שרוב העולים להר הבית , עם רבניהם המתירים להם לעלות, הם מהמגזר האשכנזי. פה ושם יש רבנים ממוצא ספרדי, בודדים , אבל רוב העולים הם אשכנזים.
גם הפסיקה בנושאי טהרה, מכיוון שנוהגים לשאול את מי שעולה להר הבית, או מתיר עליה להר הבית, היא בעיקר אשכנזית. לנשים הנושא הוא משמעותי. יש הבדל משמעותי בנושאי טהרה לנשים בין הפסיקה של הרמ"א לבין הפסיקה של הרמב"ם, למשל. אבל מי פוסק? אלו שעולים- והם בעיקר ממוצא אשכנזי.
אני כבר מציירת לי בדמיוני מה יקרה אם וכאשר תתאפשר תפילת יחיד בהר הבית ובהמשך תפילה בצבור. אני כבר שומעת באזני רוחי את קולות המקופחים מעדות המזרח, הספרדים,התימנים ועוד כהנה וכהנה ,מתלוננים על קיפוח  והשתלטות הפסיקה האשכנזית על הר הבית.
לאחר שיבססו אלה שעולים להר הבית את דעותיהם, פסיקתם, כולל הפסיקות בנושאי טהרה, לגברים ונשים, שלא עולים בקנה אחד עם פסיקת הרמב"ם או פוסק ספרדי אחר, יבואו כל האחרים ויקימו קול צעקה: מה לכם כי השתלטתם על מרחב המצוות והתפילה המשותף לכולנו.
לכן, אם אתם מעוניינים להיות רלוונטיים, להיות שותפים במה שמתרחש ובמה שיתבסס, בסופו של דבר, על הר הבית, קומו ועלו להר.
שלא תגידו שלא הזמנו אתכם! 

4 תגובות:

  1. מצוין תצא תורה ומהר הבית תצא הוראה לעם
    הנוסח שיקבע בהר הבית יהיה מהר מאוד נוסח התפילה של העם כולו

    הֵן גּוֹר יָגוּר אֶפֶס מֵאוֹתִי מִי גָר אִתָּךְ עָלַיִךְ יִפּוֹל

    השבמחק
  2. התשובההיא מאד פשוטה. לא יהיה נוסח קבוע. התפילה תהיה במילים שלנו ובאופן ספונטני כפי שהיה בתקופת הבית הראשון. תפילה בציבור תהיה למעשה תפילה של בעל תפילה שיהיה גם שליח ציבור ומילותיו יבואו מתוך עומק נפשו, בדומה לתפילת שלמה בחנוכת הבית. דרך נוספת של תפילה בציבור זו שירה, כגון מזמורי תהילים.
    יש לבטל את סידור התפילה. לא סתם הקב"ה מעקב אותנו בעניין הזה. אנחנו מנסים לכפות מנהג גלותי צר ומצומצם על מקום שמייצג מרחב אין סופי, גאולי ששייך לעולם של תורת ארץ ישראל.

    השבמחק
  3. רק שיבנה במהרה אמן ואז מצידי להתפלל גם בהודית רק לזכות לראות בית תפארתנו

    השבמחק
  4. פשוט ניתן להתפלל בסידור ארץ ישראל.

    השבמחק