יום שבת, 4 באוקטובר 2014

הציונות הדתית נעה לכיוון הר הבית

הלכה כבית הלל || הציונות הדתית עולה להר הבית

חוקר הדתות תומר פרסיקו מודאג מההתעוררות בציונות בדתית לכיוון הר הבית. אנחנו מביאים כאן את דבריו ככתבם. קראו ותיהנו!



Scan1001323ייתכן שלמראה הסריקה להלן (לחץ כאן לקישור >>) של דברים מאת הרב רונן נויברט רובכם ישאלו את עצמם למה אני בכלל טורח להטריד אתכם עם זה, אבל לדעתי אנחנו רואים כאן אילוסטרציה מדהימה לתהליך משמעותי שעובר בשנים האחרונות על הציונות הדתית, תהליך שבמסגרתו העיסוק בהר הבית ובבית המקדש עובר מלהיות נחלתם של מיעוט המשוגע לדבר, לנחלת המיינסטרים הסרוג.

הרב נויברט הוא מנכ"ל ארגון בית הלל, ארגון הרבנים הליברלי והמתון ביותר בציונות הדתית. אם אפילו הוא מדבר על הצורך לעבור מהכותל להר הבית, על כך שעל ההר יש כרגע "שועלים" ו"בזיון ושממה"(!), ועל ההזדמנות שיש לנו כיום להתקרב "למקדש האמיתי" – נפל דבר, והפעילים למען העלייה להר הבית ובניית המקדש יכולים לברך שהחיינו (אבל קודם לקנות גרביים חדשות כמובן!).

מדובר בתופעה דרמטית, שמתעוררת בניגוד גמור למסורת ההלכתית, ומבטאת שינוי תפיסתי בציונות הדתית. על הגורמים לתהליך הזה כתבתי מאמר שאמור להתפרסם אחרי החגים בגליון 'אקדמות' הבא. על תוצאות התהליך הזה מוקדם לדבר, אבל אני מוכן לנחש שמשם יתחיל מעגל הדמים הבא.

תגובה 1:

  1. מצויין שסמולן קיצוני כמוך, שעושה הכל לדכא את ביטויי היהדות כמובילי הכיוון של הציבור היהודי במישור הלאומי בארץ, דואג בגלל התופעה המבורכת הזאת. גם אין תימה שאתה לא בוחל בסילוף העובדות כיתר עמיתיך בסמול; הרי פסיקות הרוב ממאתיים השנה האחרונות ביחס להר הבית נובעות דווקא מ"מסורת" השקפתית שעומדת בניגוד משווע וכיוצאת דופן למסורת ההלכתית האמיתית שידועה מאז חורבן ביהמ"ק שלפיה מותר לעלות להר הבית.
    ולא, דוקטור מלומד חובב הויתורים לערבים, שלעולם לא תודה שטעית בקידומם... מעגל הדמים הבא יתחיל בגלל הויתורים הנוכחיים לפלסטינאצים אהובי נפשך שננקטים ע"י הממשלה הנוכחית.

    השבמחק