יום חמישי, 23 באוקטובר 2014

מתכוננים למקדש כבר בגני הילדים

ילדי המקדש || ערכת לימוד המקדש לגני ילדים

ילדים מחברון בהר הבית
בנימין קוסובסקי מקדומים לא מסתפק בארגון עליות להר הבית. הוא משמש כרב של גני ילדים, בגנים הוא מנחיל לילדים את לימודי בית המקדש ואהבתו.
לאחרונה השיק קוסובסקי ערכת לימוד לגננת שתסייע לה להנחיל את לימוד המקדש לגיל הרך ועל כך הוא מספר בעצמו:

↓ מאת: בנימין קוסובסקי

איך מלמדים על בית המקדש בגן הילדים?

כמו בכל תחום, כשעובדים נכון הכל ממש פשוט.
הערובה להצלחה בכל משימה היא חשיבה ותכנון. לחשיבה שלנו יהיו מספר שלבים:
השלב הראשון בחשיבה הוא בירור המטרה. מה בדיוק אנחנו רוצים להשיג. רק לאחר מכן עלינו לחשוב על המכשולים והקשיים שעלולים להיווצר.

אם כן אז מהי בדיוק המטרה?

אנשים זוכרים היטב דברים שנלמדו בצעירותם גם לאחר שנים רבות, כדברי אלישע בן אבויה שהלומד ילד "דומה לדיו כתובה על נייר חדש". הילד בטבעו סקרן מאוד, ורוצה ללמוד דברים חדשים. לילד אין ידע קודם רב, ולכן ראשו פתוח לשמוע וללמוד עוד. אין הוא מקיש מדבר לדבר כמו שרגיל לעשות אדם מבוגר, והוא נוטה לקבל את הדברים כמו שניתנים לו.
עם כל זאת, סך כל הידע שלומד ילד בגן במשך שנה שלמה יכול להילמד על ידי אדם מבוגר בזמן קצר, ברמה גבוהה ובעמקות גדולה יותר. על כן המטרה בהעברת הידע לילדים היא ליצור אצלם תודעה. הידע הוא אמצעי, שבלעדיו אי אפשר.
ניקח לדוגמא את הלימוד על מידת החסד. המטרה אינה ידיעת הלכות או זכירת סיפורי צדיקים. המטרה היא להקנות לילד את התודעה שמידת החסד היא דבר חשוב ומרכזי. זו הקניית ערכים. לשם כך אנחנו לא צריכים להסביר מהי מידת החסד, אלא לספר סיפורים על אנשים שעושים חסד ולהציגם באופן חיובי. כמובן שטוב יותר מזה אילו יפגשו הילדים במידת החסד, אצל ההורים אצל הגננת וכל שכן בעשייה אישית שלהם. אם ננהג כך לא נצטרך להסביר לילדים שחסד זה דבר חשוב – הם רואים לבד שזה חשוב למחנכים שלהם. ואם זה לא חשוב למחנכים שלהם באמת, זה בכלל לא משנה כמה נדבר על הנושא – כי הילדים יבינו שחסד הוא דבר לא כל כך חשוב.
ועכשיו למטרה שלנו. על פי האמור עד כה, המטרה אינה ללמוד על נושא המקדש, אלא להעביר לילדים מסר. מהו המסר?
המטרה היא שהילדים ירצו שיבנה בית המקדש. שהילדים יבינו את חשיבותו של בית המקדש, את מרכזיותו בחיים שלנו ואת המצוקה הגדולה שאנו שרויים בה בהעדרו.
כדי להשיג את המטרה נלמד את הילדים על המקדש. אבל זה לעולם לא יעבוד אם לא נרצה את זה בעצמנו. אם אנחנו לא נרגיש בחסרון המקדש, לא נוכל להעבירו לתלמידנו. אם בית המקדש לא יהיה במקום הנכון לו בתוך סולם הערכים שלנו, לא נוכל להעביר את המסר לילדים.
אם כן, חלק מרכזי בהכנה שלנו הוא לשפר אצלנו את יחסנו למקדש. השינוי אצל הילדים יבוא ממילא. מפגשים שבהם אנחנו המחנכים נהנים מהם ואוהבים את מה שאנחנו מלמדים, הם הרבה יותר טובים. גם כשאנחנו שומעים שיעורים, אפשר לראות בקלות אם המרצה אוהב את העבודה, אוהב את הנושא שהוא מלמד – וזה כמובן משפיע לאורך זמן עלינו השומעים. כשאין לך אהבה וניצוץ בלב, לא תוכל להדליק אף אחד!

איך נמדדת ההצלחה?

שלב חשוב בתכנון פרויקט הוא קביעת המדד להשגת המטרה. אם אי אפשר למדוד את ההצלחה, כנראה שהמטרה לא היתה ברורה דיו.
אצל ילדים קל מאוד לראות מה חשוב להם באמת, ומה בדיוק יש להם בראש. הילד מבטא במשחקיו את מה שיש לו בלב פנימה. כאשר ילד מתחפש לשוטר, אנחנו מבינים שהילד רוצה להיות שוטר. השוטר, שמבטא כח או שלטון, הוא מושא הערצתו של הילד. בכוון דומה יש לנתח ילד שמתחפש לאריה או לחייל.
כאשר ילד משחק בקוביות ובונה את בית המקדש אנחנו יכולים להבין שבית המקדש הוא רצונו הפנימי. הרצונות אצל הילד קרובים מאוד למעשה, זאת כמובן בניגוד אלינו המבוגרים אשר מבינים את מורכבות המציאות אשר חוסמת אותנו מלצאת ולפעול. ילד שרוצה בבית המקדש, מחליט שהוא הולך לבנות את בית המקדש ולא  מצליח להבין מדוע לא כולם עושים את זה.
סיפרה לי אחת הגננות על יהודי שמתמסר היום לנושא המקדש, שבילדותו למד אצלה בגן. היא אמרה שהיה רגיל לבנות בקוביות את בית המקדש ואח"כ היה מחלק תפקידים – אתה תהיה הכהן הזה ואתה הלוי וכדומה. זו היתה האווירה בגן, וזו האווירה שאליה צריך לכוון. היא הוסיפה ואמרה שברור לה שהמטרה היא לא לדעת את כל הפרטים על הכלים, אלא התודעה שאנו מחדירים בילדים. גננת אחרת סיפרה לי גם כן על תחושת ההצלחה כאשר ראתה את הילדים ממציאים משחקים בנושא המקדש בשבוע שלמדה עליו בגן.
המבחן הנ"ל יסייע בעדנו גם להגדיר יותר את המטרה.
עלינו להגדיר מטרה מעשית, ולא מטרה רעיונית או פסיכולוגית. המטרה שלנו היא אם כן, שבמרכז המשחקים או הציור של הילדים יעמוד בית המקדש.

לאחרונה הוצאתי ערכה צבעונית ובה תוכנית לימודים לגן הילדים בנושא המקדש, הכוללת חומר העשרה לגננת ופעילויות רבות שצברתי במהלך השנים שאני מלמד בגני הילדים.
בערכה 8 פוסטרים מרהיבים (בגודל A4) המותאמים לילדי הגן ולתכנית הלימוד שבערכה.

פרטים נוספים על הערכה ניתן לקבל במייל benjikosov@gmail.com
או בפלאפון 0544480020 (רצוי להשאיר סמס).

בהצלחה רבה!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה