יום שישי, 15 בינואר 2016

עלילות זויה באל אקצה

"תמימה" בבית המשפט, טרוריסטית בשטח || מי את זויה בדרנה?

זויה בדרנה (68) מאשימה את יהודה גליק שדחף אותה ושבר את ידה בהר הבית, אולם יש לזכור שמדובר במי שבאותה נשימה גם טוענת ששוטרי המתחם יורים עליה ועל חברותיה ללא אבחנה * היכרות ראשונה עם אשת מוראביטאת שמאיימת על הישראלים 'אני אפוצץ אתכם'

↓ מאת: ארנון סגל

לבית המשפט סיפרה שאיננה מתנגדת לעליית יהודים להר,
אך התמונות טוענות אחרת. זויה בדרנה, 13.10.14
לאירוע הזה אין משום מה כל תיעוד או עדות להתרחשותו מלבד המילה של זויה בדרנה. המוסלמית בת ה-68 מהעיירה הגלילית עראבה מתעקשת שבצהרי יום בהיר אחד לפני שנה ורבע, לנוכח עשרות צופים, יהודה גליק דחף אותה בחזה, הפיל אותה על הרצפה הקשה של רחבת כיפת הסלע וכתוצאה מכך נשברה ידה. ביקוריו של גליק, יודע כל מי שזכה לעלות איתו ההרה, צולמו בהרבה יותר ממצלמה אחת. טרחו לתעד אותם הן גליק ובני משפחתו, הן המשטרה שחיפשה את התירוץ הדחוק ביותר להרחיקו מההר (שאליו הושב זמן קצר קודם לכן למורת רוחה) והן אנשי המוראביטון, המוראביטאת והוואקף שליוו כל ביקור של גליק בצווחות, בקללות, בדחיפות ובהרבה מצלמות. 

הרשויות ששו על התלונה, מיהרו להרחיק את גליק מההר עד להודעה חדשה וגם הגישו נגדו כתב אישום. הלה לא ויתר וקרב משפטי של ממש התנהל בינו לבין המשטרה בשאלה האם יורחק עד לסיום המשפט. בתחילה נטען שהתקיפה-כביכול התרחשה בתאריך מסויים, 2.9.14, בשעת הכניסה הבודדת בצהרים שבה פתוח ההר לעליית יהודים, אולם משהתברר שבאותו היום לא עלה גליק כלל ההרה בשעת הצהרים שונתה הגירסה וזו המתוקנת הצביעה על תאריך מוקדם מעט יותר – 31.8.14. בסרטונים הלא מעטים שצולמו בביקורו של גליק בהר באותו היום לא נראית בדרנה ולא פגיעה כלשהי של גליק בה או באף אחד מעשרות המוסלמים המקיפים אותו במרחק אפס. נראה, עם זאת, שמדובר היה בעליה סוערת שבה הותקפו גליק ובנו מילולית בקריאות קשות מאוד. 

חודשיים אחרי התאריך שבו התבצעה ה'תקיפה' נורה גליק ביציאה ממרכז מורשת בגין ונפצע אנושות. שרשרת הדיונים המשפטיים בשאלת הרחקת גליק מההר נמשכה גם תוך כדי תהליך השיקום הארוך שעבר. במערכה הזו, הראשונה, המשטרה ניצחה והוכרע שגליק יורחק עד לסיום המשפט, שפתיחתו התעכבה כשנה ורבע והתקיימה רק בחודש שעבר. כך או אחרת, המשטרה מבחינתה יכולה היתה לסמן 'וי' – היא הצליחה למנוע מהג'ינג'י לעלות ההרה במשך כל הזמן שחלף מאז תלונתה של המוסלמית מעראבה ועד היום הזה. 

המשטרה לא הסתירה את העובדה שלהיטותה להרחיק את גליק מהמתחם המקודש איננה קשורה לתקיפה שנטען שביצע. באחד הדיונים בבית המשפט המחוזי, למשל, התעקשה נציגת המשטרה שבעקבות ההתנקשות בגליק 'מסוכנותו רק גברה' ובשל כך התנגדה לאפשר לו לעלות ההרה אפילו כאשר הוא אזוק לכסא גלגלים (הצעה שהעלה גליק עצמו כדי להוכיח שאיננו מהווה כל סכנה). לשאלת בא כוחו של גליק, עוה"ד אביעד ויסולי, האם כוונת עורכת הדין מטעם המשטרה למסוכנות של גליק לסובבים אותו בהר או שמא להפך, מסוכנות המוסלמים הסובבים בהר ביחס לגליק, סירבה נציגת המשטרה להשיב וטענה שמדובר במידע חסוי. 

בדיון ראשון שהתקיים במשפט שנפתח לפני כחודש, 17.12.15, תיארה בדרנה את עצמה כמי שנקלעה בתמימות גמורה לאזור שבו סובב גליק, כאשר יצאה מתפילה בכיפת הסלע וספגה את נחת זרועו האלימה. התובעת, עוה"ד שירה קרוואני, חקרה את בדרנה באשר לטיב האוטובוס שבו הגיעה האחרונה בבוקר יום האירוע מביתה בכפר עראבה הגלילי להר הבית. "באיזה אוטובוס הגעת?", שאלה עורכת הדין. 

"לא יודעת", משכה בדרנה בכתפיה. "אוטובוס בא אלינו לכפר ועלינו ונסענו. מאיפה הנהג אני לא יודעת ומאיפה האוטובוס בא אני לא יודעת". 

אז את מגיעה להר הבית. מה עשית שם? 

"התפללתי וקראתי קוראן ושיבחתי את הא-ל".

"בעלך לא קשור לתנועה האיסלמית?", התעניין בא כוחו הנוכחי של גליק, עוה"ד יצחק בם. 

בדרנה: "לא, לא, לא". 

זו נשאלה גם מדוע סובבה בהר כשהיא רעולת פנים, והשיבה שעשתה זאת בשל טשטוש וסחרחורת שנגרמו לה ביציאתה מהמסגד אל אור השמש. לא חלילה במטרה שלא להיות מופללת בעוון חברות במוראביטאת.

"באותו יום הגעת בהסעה. מי ארגן אותה?", שב והקשה בם. 

"אנחנו שילמנו על האוטובוס. אנשים רואים את נהג האוטובוס ומשלמים לו 60-70 שקל ובאים להתפלל", התחמקה בדרנה מהשאלה. 

בם: יכול להיות שאת מכסה את הפנים כשאת יוצאת מהמסגד כדי שלא יזהו אותך? 

"לא". 

יש קבוצה של אנשים שמלווה את גליק וכל הזמן צועקת. את מכירה את העניין הזה? 

"לא, באמת לא. הרבה אנשים נכנסים למתחם ואני לא יכולה להכיר את האנשים שם".

ראית אנשי מוראביטון במקום? 

"אני יודעת שראיתי אנשים ולא יודעת אם הם מוראביטון או לא". 

ראית אנשים שהתפללו או אנשים שצעקו על גליק 'א-ללה הוא אכבר' ו'לך מכאן'?

"לא שמעתי אנשים שקראו לעברו 'לך מכאן'". 

האם ראית קבוצה של אנשים שמתגודדים סביב יהודה גליק וצועקים 'א-ללה הוא אכבר'? 

"היו אנשים שצעקו 'א-ללה הוא אכבר', אבל איפה, אני לא יודעת. לא הייתי איתם בכלל. אני לא עמדתי ולא עצרתי שם. אני פשוט הלכתי כי רציתי לחזור הביתה ולא עמדתי ולא צעקתי 'א-ללה הוא אכבר'. אני לא שייכת למוראביטאת. אני באה רק להתפלל". 

בדרנה נשאלה בידי בם גם לדעתה על עליית יהודים להר והשיבה נחרצות: "זה לא קשור אלי. מבחינתי שיגיעו. אני באה להתפלל ולחזור הביתה ומי שרוצה להגיע שיגיע". 


הכירו את הבדרנים 

אלא שבדרנה רחוקה מאוד מלהיות מוסלמית שוחרת שלום. הדברים התקינים כל כך פוליטית שנשאה מעל דוכן העדים מנוגדים ב-180 מעלות לאלו שהשמיעה בראיונות בערבית לאתרי אינטרנט איסלמיים ולהופעותיה המתוקשרות בהם. 

בדרנה המכונה גם אום אנואר נחשבת ל'מראבטה' ותיקה. לאחר שהגישה את תלונתה נגד גליק נתלו ברחבי הר הבית תמונותיה והיא תוארה בהן כגיבורה. ממש לא כמתפללת תמימה שנקלעה לריב לא לה, אלא כמי ש"הותקפה בידי מנהיג כנופיית המתנחלים שפרצו למסגד אל אקצה, הרב יהודה גליק, כשניסתה למנוע ממנו לטמא את המסגדים". 

בניגוד לתשובתה מגלגלת העיניים בבית המשפט לשאלה מיהו הגורם העומד מאחורי ארגון האוטובוסים המגיעים מכפרי הגליל להר הבית, מתברר שהיא ובעלה, בדראן, הם בכבודם ובעצמם מארגני ההסעות למתפללים ולמוראביטון. בעלה בדראן הוא חבר מועצת עראבה ופעיל מאוד בתנועה האיסלמית. הבעל ואשתו מנצלים את האינטרנט ואת הרשתות החברתיות ומפצירים על גביהם ללא הרף בערביי הצפון להגביר את נוכחותם בהר.

בדראן בדרנה היה מעורב בארגון הפגנות מחאה עם הכרזת הפלג הצפוני של התנועה האיסלמית כארגון בלתי מותר והשתתף בהפגנות נגד נוכחות יהודית בהר. הוא פעיל בקמפיין 'אל אקצה בסכנה' ובדף הפייסבוק שלו עוסק בלי סוף גם בעניין זה. בדרנה אף אירח חוגי בית של התנועה האסלאמית בעיירתו במסגרת שבוע ה"דעוה" בכפר – שמטרתו התעוררות אסלאמית. מעמדם של בני הזוג בתנועה כה בכיר עד שהשיח' ראאד סלאח בכבודו ובעצמו ביקר בביתם לאחר שזויה עברה תאונת דרכים. בדרנה אף צולמה בסתיו שעבר בהפגנה נגד עליית יהודים להר הבית כשבידה שלט ברוח הזו.

אולם כל זה עוד כלום לעומת הטענות מסמרות השיער של בדרנה בראיונות הגלויים שהעניקה לאתרים איסלמיים. לאור תיאוריה המפליגים בדמיונם בראיונות הללו אין מנוס מלהרהר בשנית בתוקף טענותיה כלפי גליק. כך, למשל, תיארה את הגעת האוטובוסים מלאי המוסלמים מהגליל להר הבית בראיון שהעניקה ב-5.12.14: 

"[ישנם] קשיים מהרגע שבו אנחנו יורדים מהאוטובוסים עד שאנחנו מגיעים לאל אקצה. צבאות עומדים בשני הצדדים ומי שהולך, מסתכל ככה או ככה, מכוונים אליו והורגים אותו. הוצאה להורג ברחוב, כלומר הוצאה להורג בדם קר. בדם קר הם מוציאים את הבחורים להורג, מענים אותם, עוצרים אותם, מחפשים אותם, משפילים אותם, מרביצים להם. אפילו אישה בת שבעים שמגיעה להתפלל פעם אחת בחודש או בחודשיים, ממרמרים אותה ומענים אותה ומשפילים אותה ונוזפים בה. כל צורה שיש בה אלימות משתמשים בה. הפנים שלהם נוטפות רעל". 

בהמשך הראיון מצהירה בדרנה על כוונותיה באופן שאיננו מותיר מקום לספק: "אנחנו לא מוותרים על מסגד אל אקצא, לא משנה מה יהיה. כשאני הולכת אני מקווה שאמות כשהידית שמה. אני הולכת עם הכוונה למות כשהידית בחצר אל אקצא, שהדם שלי יהיה על הסלעים של אל אקצא". 

ועוד פנינים מהראיון הזה ומראיון נוסף שהעניקה ב-22.10.15 לאתר 'בוקרא': "הא-ל שלנו יגרום לנו לנצח וינקה את חצרי אל אקצא מהטינוף של היהודים ומהמתנחלים. א-ללה יביא את הסוף שלהם, ישים אותם בתחתית של הגיהנום מלמטה, במקום הכי נמוך בעזרת א-ללה – כל בן אדם מהמתנחלים או היהודים שמטנף את חצר אל אקצא, ומונע ממוסלמי להיכנס לאל אקצא". 

אחר כך פונה זויה בדרנה בקריאה לכל המוסלמים בארץ: "ההזמנה שלי אליהם שלא ישאירו את אל אקצא בשבי, שהמתנחלים ייכנסו אליו וייצאו לפי החופש שלהם ולא ימצאו אף אחד שיעמוד בפניהם ויגיד להם 'א-ללה אכבר'. המתנחלים מטנפים. תנקו את המסגד שלכם מהטינופת, יא אסלאם. תנקו את המסגד שלכם מהטינופת של היהודים. אל תפנו אותו ליהודים. אל תפחדו מהיהודים. אני נשבעת לך שהם פחדנים. העם הפלסטיני רוצה הגנה מכל היהודים. ירושלים רוצה הגנה והעם רוצה הגנה. הורגים את האנשים בדם קר, מוציאים להורג בחורים, בחורים כמו פרח, מוציאים אותם להורג בדם קר".

מתברר שחצי שנה לפני התאריך שטענה שהותקפה בו על ידי גליק, באביב 2014, לטענת בדרנה, היא הותקפה גם בידי משטרת ישראל עצמה כשניסתה למנוע את מעצרו של נער צעיר בהר: "רצו לקחת ילד ולהרביץ לו, תינוק שנכנס לבית ספר עם התיק על הגב, חילצתי את הילד מהם. הוא הגיע, דחף אותי, הפיל אותי", טענה בדרנה, הפעם ביחס לאחד משוטרי ההר. "לקחו אותי באמבולנס ל[בית החולים. א"ס ]אל מקאסד. יצא שיש לי פצעים בגב". 

בראיונות מאשרת בדרנה שבניגוד לדבריה בבית המשפט היא בהחלט נמנית על המוראביטאת, קבוצת הנשים הצווחנית שהוצאה אל מחוץ לחוק: "איך שאנחנו מתחילים להגיד 'א-ללה אכבר' מתחילים לזרוק עלינו פצצות, זורקים כדורי גומי, פצצות גז מדמיע, פצצות שיש בהן מסמרים, כמו ברגים, מתחילים לזרוק אותם על האנשים, מתחילים לזרוק אותם על הנשים". 

בתשובה לשאלת המראיין בהמשך מדוע נשים מוסלמיות מורחקות מההר יותר מאשר קבוצות הגברים משיבה זויה: "אומרים: בגלל שאתן אומרות 'א-ללה אכבר' הרבה יותר מהגברים. [אומרים לנו – א"ס] אתם אומרים 'א-ללה אכבר', מפריעים למתנחלים. אני נכנסת לפוצץ את אל אקצא?", נעלבת בדרנה מטענה אחרת שהוטחה בנשות המוראביטאת ולפיה הן פוגעות במסגד, טענה שבעטיה נמנעה מהן הכניסה למתחם, ומטיחה בחזרה בנציגי מדינת ישראל במתחם המקודש: "אני אפוצץ אתכם ולא אפוצץ את אל אקצא". 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה