יום שלישי, 2 בפברואר 2016

ישראל גליס – איש תקשורת חרדי

המשיח ינקה את הר הבית || הדיון על קרבן פסח שייך לגדולים

"מאורעות תרפ"ט פרצו בעקבות נסיון של יהודים להפגין שריר, והשריר הזה עלה לנו ביוקר. יש דברים ביהדות שלגביהם צריך לחכות. יבוא מי שצריך לבוא ויגאל אותנו, יביא אותנו להר הבית. אם נגמור את הכל בעצמנו, מה יישאר למשיח לעשות? הוא ינקה את הר הבית באיזושהי דרך ואנחנו ניכנס פנימה"

↓ ישראל גליס עם ארנון סגל

"הר הבית הוא הקרבת קרבנות, כהנים ובית המקדש. הר הבית פירושו לעמוד בהר הזיתים ולראות את המקום מחולל. פירושו לעמוד למטה, בכותל, ביום הכפורים, לומר את תפילת הכהן הגדול ולדמיין איך זה היה נראה למעלה על ההר. הר הבית פירושו ללמוד מפעם לפעם את ענייני המקדש. כעורך תוכניות רדיו אני מדבר על המקדש לא מעט. אני דור עשירי בירושלים. סבא שלי התגורר בבאב חוטה, שער הסליחה, בסמוך להר הבית. גם סבי השני גר ברובע המוסלמי, במעלות חלדיה פינת הסראיה. שורשינו הם בירושלים". 

כחרדי אתה מבין את המאבק לחופש פולחן יהודי בהר הבית? 

"יש מי שיודעים היכן מותר ללכת בהר והיכן אסור, ויש שאינם יודעים. המחלוקת ברורה מאוד ולא החלה היום, אלא עוד הרבה לפני הקמת המדינה. מי שטוען שהוא יודע היכן מותר לסובב בהר – שיבושם לו. אני אינני יודע. קיימים הרבה ספקות בנושא ואני חושש מהם. הספקות באשר למיקומו המדוייק של הר הבית הולכים וגדלים, ולכן אני נזהר. לו הייתי יודע היכן ללכת ייתכן שהייתי עולה ההרה. מכיוון שאינני בטוח, ואני חושב שכל הדעות בעניין משובשות, אני מעדיף להישאר בחוץ ולבכות".

העובדה שאנשי חמאס וחיזבאללה סובבים בקודש הקודשים לא מספיקה לך בכדי להשתכנע שיש לעלות ההרה? 

"לא, מסיבה פשוטה מאוד: הם לא הגיעו אתמול. לפניהם היו שם אחרים, כדוגמת הפדאיון. מי שקורא את ההיסטוריה של ירושלים יודע שהיו זמנים שלא נתנו להתפלל אפילו ליד הכותל המערבי. זרקו אבנים מלמעלה והפריעו, או עברו בחמורים ליד הכותל. הצרות עם הכותל ועם בית המקדש הן לא מעכשיו אלא עניין שנמשך שנים רבות מאוד. מאורעות תרפ"ט פרצו בעקבות נסיון של יהודים להפגין שריר סביב תפילת יהודים בכותל בתשעה באב, והשריר הזה עלה לנו ביוקר. יש דברים ביהדות שלגביהם יש לחכות. יבוא מי שצריך לבוא ויגאל אותנו, יביא אותנו להר הבית. אם נגמור את הכל בעצמנו, מה יישאר למשיח לעשות? הוא ינקה את הר הבית באיזושהי דרך ואנחנו ניכנס פנימה". 

אין משמעות בעיניך לעובדה שהיום יש לנו יותר יכולת מאשר בתרפ"ט לאפשר פולחן יהודי בהר? 

"אתה מתכוון לממשלה, לשלטון ולצבא? הרי הללו אינם עושים דבר בעניין, וזאת למרות שמדובר בשלטון ימני שאמון על עליה להר הבית. כלומר, כנראה טרם הגיעה השעה לעלות למעלה". 

אדם חרדי רשאי להשלים עם ביטולו של קרבן הפסח? הרי ביטול הקרבן הזה פירושו עונש כרת, בדיוק כמו ביטול ברית המילה. 

"בשביל זה קיימים גדולי תורה שחכמים מעט יותר ממני ומרחיקים ראות יותר ממני. אם הם היו חושבים שכדאי וחשוב וחובה להקריב את קרבן הפסח, הם היו עושים זאת". 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה