יום חמישי, 19 במאי 2016

"שינוי דרמטי במתרחש בהר הבית"

שינוי לטובה? || תלוי איך מסתכלים

המצב בהר הבית, שבגל הטרור האחרון נחשב כיעד מבוצר שבו אוחסנו נפצים ואבנים רגוע יחסית - ויהודים עולים אליו בקלות. מה השתנה?
↓ מאת: שמעון כהן/ ערוץ 7

לא מעט טענות נשמעו ונשמעות סביב התנהלות המשטרה בהר הבית ובעיקר היחס כלפי מבקרים יהודים, אבל האם בכל זאת ולמרות הכול משהו השתנה?

לקראת יום ירושלים המתקרב ולאור לקחי חג הפסח שחלף לא מזמן שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם אסף פריד, פעיל המקדש מיוזמי הידוק הקשר עם המשטרה, קשר שלדבריו מניב פירות לא מבוטלים.

"יש שינוי דרמטי במתרחש בהר הבית", אומר פריד העורך השוואה בין חול המועד פסח האחרון לבין זה שקדם לו. לטעמו השינוי הדרסטי התחולל עם החלפת השר לביטחון פנים הקודם, יצחק אהרונוביץ', בשר הנוכחי, גלעד ארדן, ועם החלפת מפקד תחנת דוד לנצ"מ, דורון תורג'מן.

בדבריו מזכיר פריד כי "הר הבית היה זירת קרב. כל בוקר הם התבצרו שם והמשטרה לחמה בהם. השנה הר הבית היה שקט לחלוטין. שום אבן לא נזרקה שום זיקוק ושום מטען נפץ לא הופעל.

''זה כתוצאה משינוי המדיניות של המשטרה", הוא אומר וקובע כי הנקודה הדרמטית ביותר שהובילה לשינוי היא הרחקת המורביטאת והמוראביטון ממתחם ההר, הגוף שמירר את חייהם של המבקרים היהודים, קילל וצעק ללא הרף, יידה שקיות מים ועוד, "זה גרם להדלקת כל הר הבית", הוא קובע.

זו לטעמו גם הסיבה לכך שהשנה עלו להר הבית מספר שיא של עולים יהודים – 1015 יהודים בימי חול המועד, מספר שלא מוכר מכל השנים שעברו.

עם כל זאת מציין ומזכיר פריד את מה שהוא מגדיר כ"מציאות הנוראה בהר הבית", מציאות האפליה נגד יהודים כאשר קיימת רק כניסה אחת ליהודים ובה מותרת הכניסה בשעות קצובות, בעוד לערבים יש עשר כניסות שונות בהם הכניסה חופשית ללא בידוק וללא שאלות, ליווי משטרתי לסיורי היהודים, מעקב צמוד של אנשי הוואקף כדי לוודא שאיש מהיהודים אינו מתפלל או ממלמל פסוקים תוך כדי צעידתו וכיוצא באלה.

"את כל זה אנחנו יודעים ומכירים, אבל גם בדברים השליליים יש נקודות אור".

בדבריו מזכיר פריד את מדיניות אהרונוביץ' מול המורביטאת, מדיניות של קבלת המציאות כפי שהיא מבלי לנסות ולהתמודד אתה. "אהרונוביץ' אמר שזה המצב ואין מה לעשות גם אם צועקים עליכם באוזניים 'אללא אוכבר' וזורקים עליכם מים. השר החדש חתך והפסיק את זה.

"יהודים עולים להר הבית בשקט. מעבר לכך יש רוח חדשה בהר הבית - המשטרה מוכנה לשמוע, לצד האפליות הקיימות".

דוגמא לשינוי שחל בתקופה האחרונה מוצא פריד בקבלת המשטרה את הרעיון שהעלו פעילים שביקשו להקל את העלייה להר עבור יהודים, למנוע דוחק מתיש והמתנה ארוכה.

מאחר ולהר ניתן לעלות רק בקבוצות של 25 יהודים בקבוצה הרי שכאשר ישנם 200 איש המבקשים לעלות הסיכוי שכולם ייכנסו בארבע שעות הוא קלוש ולכן הציעו את רעיון הכרטיסים. כמו בתור לקופת חולים, כל עולה להר מקבל כרטיס ובו הוא יודע לאיזו קבוצה הוא שייך ומתי קבוצה זו עולה להר.

בינתיים הוא יכול לסייר בעיר העתיקה, לבקר במכון המקדש, לקיים סיבוב שערים או כל דבר אחר -וההמתנה מורטת העצבים נמנעת ממנו.

בדבריו מציין פריד כי על מנת לעמוד בהוראתו של השר גלעד ארדן ולפיה כל יהודי שירצה לעלות להר יש לאפשר לו לעשות זאת, "המשטרה מצאה טריק", כלשונו.

לקראת תום הזמן המיועד לביקורי יהודים עולים כל היהודים שהמתינו לסיור קצר של שלוש דקות ובו הם פוסעים לאורך שמונים מטרים משער המוגרבים עד לשער השלשלת, "שלוש דקות של סיבוב שנועד לסמן וי על כניסת כל היהודים להר", אומר פריד המדגיש כי העולים להר ותנועות המקדש לא אוהבים, בלשון המעטה, את הרעיון, אך כך הדברים פועלים בשטח.

עוד מוסיף פריד ומציין כי לצד המשבחים את השינוי שחל בתקופה האחרונה יש הרואים ברעיון הפתקים שיתוף פעולה עם האפליה נגד יהודים. לדבריו אכן יש ממש בטענות אלה ולא ניתן לבטל אותן, וזו הסיבה שבתנועות המקדש פתחו עמוד פייסבוק ובו הם מבקשים מציבור העולים לחוות את דעתו על המתכונת החדשה.

פריד קורא לציבור להביע את דעתו ולהציע הצעות לשיפורים על מנת שהארגונים יוכלו לבטא את רחשי הציבור כשהם ניצבים מול מפקדי המשטרה בתכנונים לקראת העתיד.


יצוין כי גם פריד אינו עושה הנחות למשטרה כשהוא מזכיר גם תופעות שליליות מחול המועד האחרון ובהן מעצרו של פרופ' יואל אליצור שנחשד שהתנדנד, ככל הנראה בתנועות תפילה, כך גם הופסקו הדרכות מחשד של השוטר שמא המדריך אמר במהלך ההדרכה מדרש.

באירועים אלה ואחרים בכוונת ארגוני המקדש לפעול מול הגורמים הרלוונטיים.

תגובה 1:

  1. וידוי: אני האשם העיקרי בביזיון בהר הבית.

    למה? כי עדין לא עליתי להר הבית.
    למה? כי הייתי אדיש לנעשה בהר.
    למה? כי לא שכנעתי עוד יהודים לעלות בטהרה להר הבית.
    למה? כי לא הרעשתי עולמות למען בית ה'.

    השבמחק