יום ראשון, 10 ביולי 2016

שלטים, שוטרים וחצאי שקרים

כשהאמת לא נעימה... || כך משפצים את האמת

הרשויות שינו גרסאות ללא הרף כדי להימנע מלהודות שנכנעו לאלימות מוסלמית בהר הבית • סיפור עצוב בתמונות

↓ מאת: ארנון סגל

[1] יום שלישי, כ"ב בסיוון, 28.6.16


בשעה שבע בבוקר, אחרי יומיים של התפרעות איסלמית בהר הבית ופתיחתו באופן חלקי ביותר לביקור יהודים, תלתה המשטרה את השלט הזה בכניסה לשער המוגרבים – היחיד משערי ההר שדרכו נכנסים להר מי שאינם מוסלמים – שלפיו לא תתאפשר כניסת מבקרים לשטח ההר עד לסיום הרמדאן. ההר נותר פתוח למוסלמים בלבד. 

למעשה לא מדובר רק על סגירה עד לסיום הרמדאן, שכן מיד לאחריו חל השבוע חג עיד אל פיטר הנמשך שלושה ימים, ומכיוון שהחג מסתיים רק היום, שישי, ובימי שישי ושבת ההר סגור בפני יהודים ונוצרים במהלך כל השנה, הרי שההר ייפתח למעשה רק ביום ראשון הקרוב, ד' בתמוז (10.7), כמעט שבועיים לאחר סגירתו. 

אלא שלמשטרה לא היה נוח להודות מראש שההר נסגר בפני יהודים ושאר לא-מוסלמים לפרק זמן ארוך כל כך, מה גם שהדבר מעצים את התחושה הציבורית שהרשויות הישראליות נכנעו ללא תנאי לפורעים ערבים, ולכן אלו ניסו לעדן את הרושם. דוברות משטרת ירושלים מיהרה לשגר הודעה לעיתונות שבה טענה שההר ייסגר לשלושה ימים בלבד. בהודעה גם הוצג הדבר כאילו ההחלטה על סגירת המתחם בפני יהודים ונוצרים נעשתה מעכשיו לעכשיו ולא פרי תכנון מוקדם: 

"בסיום הערכת מצב הבוקר של משטרת מחוז ירושלים במחכמה, הוחלט כי הר הבית יהיה סגור היום לביקורים. כמו כן הוחלט כי ההר יהיה סגור למבקרים גם בימים רביעי וחמישי הקרובים". גם המנטרה הרגילה נכללה בהודעה: "המשטרה ערוכה בכוחות מתוגברים לשמירת השקט בהר ומניעת הפרות סדר. כל הפרת סדר תטופל בתקיפות. המשטרה ממשיכה בהידברות שוטפת עם ההנהגה המקומית והווקף, ודורשת מהם לפעול למניעת כל הפרת סדר בהר ושמירה על השקט".

אלא שההתפרעויות דווקא לא נמנעו ואבנים נזרקו מההר אל רחבת הכותל לראשונה מזה שנים רבות, בידי צעירים מוסלמים שההתקפלות הישראלית הלהיבה אותם במיוחד והעלתה את רף תעוזתם. 


[2] יום חמישי, כ"ד בסיוון, 30.6.16


חוסר התיאום בין שלטי המשטרה לבין הודעות הדוברות שלה, גררו הפניית שאלות מעיתונאים שניסו לברר האם ההר אכן סגור לשלושה ימים בלבד או שמא עד לסוף הרמדאן. לא ברור על מה סמכו בדוברות כששיגרו ההודעה הבלתי אמינה שצמצמה את משך הסגירה ויצרה רושם כאילו מדובר בשלושה ימים בלבד. אולי בנו על כך שהתקשורת הישראלית הבורה בדיני האסלאם (ושברובה גם לא תצטער על מניעת רגל יהודית מהמקום הקדוש בעולם) לא תבחין בכך שסגירה של שלושה ימים בשבוע שעבר עדיין איננה מביאה אותנו אל סוף הרמדאן ואל עיד אל פיטר. כך או אחרת, מדובר היה בהטעיה שחשיפתה הביכה את המשטרה לא מעט. העיתונאים הקשו על הדוברות וזו, מותר להעריך, מיהרה לשגר הוראה לשנות את המודעות בכניסה להר כך שיתאימו בתוכנן להודעות הדוברות. 

התוצאה לפניכם, אלא שגם במקרה הזה הממונים על התעמולה המשטרתית עשו עבודה לא משובחת, ולא שמו לב לכך שהמודעה המתוקנת סותרת את דברי השלט החשמלי שמאחוריה. 


[3] יום ראשון, כ"ז בסיווון (3.7)


ה-30.6 עבר והמשטרה נאלצה להודיע לממתינים שציפו לפתיחתו שהם המתינו לשווא, ושההר יישאר סגור לשבוע נוסף. הכי פשוט, כמובן, היה להודיע במפורש כבר מראש שההר יישאר סגור לכל מי שאיננו מוסלמי עד ליום ראשון הקרוב (10.7), אלא שהודעה ישרה מעין זו היתה שבה ומעמידה את המשטרה בסכנת מבוכה, בשל ביקורת ציבורית שאולי היתה מתעוררת עקב הסגירה הממושכת. לכן הסתפקה משטרת הר הבית בהודעה הסתמית והבלתי מחייבת שלפניכם. למען האמת, נראה שלרשויות נוח עם חוסר הבהירות התמידי באשר לזמני פתיחת הר הבית למבקרים, וזאת בשל רצונן לדלל את הנוכחות הלא מוסלמית במקום הקדוש בעולם וכך לצמצם את אפשרויות החיכוך בו. 

אגב, עצם תליית שלטים בכניסה להר המבשרים על סגירתו או על זמני הפתיחה הוא התקדמות משמעותית. בעבר ההר נסגר בפני יהודים ותיירים ללא כל הודעה, ולזמנים ממושכים בהרבה. כך או אחרת, חוסר השקיפות המשטרתי ונסיונות ההטעיה שמבצעות רשויות של המדינה כלפי אזרחים פשוטים מעוררים תחושה לא נוחה של חוסר הגינות, חוסר יושר וחוסר אמון. מדינה דמוקרטית לא אמורה להטעות את אזרחיה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה