יום שישי, 22 ביולי 2016

יבנה המקדש: האזינו למנגינה האבודה של הרב קרליבך

סיפורה של מנגינה אבודה שנמצאה || יבנה המקדש

לפני 60 שנה, במהלך זיץ או קומזיץ השמיע הרב שלמה קרליבך ז"ל מנגינה חדשה למילים יבנה המקדש  לאחרונה נמצאה הקלטה של המנגינה האבודה  הקשיבו לשתי גרסאות: האחת בקולו של הרב קרליבך מלפני 60 שנה עם ליווי מוזיקלי חדש והשניה בביצוע מחודש  את הסיפור המלא שהובא באתר כיכר השבת העתקנו לנוחיותכם

↓ יבנה המקדש/ הרב שלמה קרליבך


↓ יבנה המקדש ביצוע חדש למנגינה ישנה


↓ יבנה המקדש/ המנגינה שנמצאה לאחר 60 שנה

אחרי 60 שנה: הניגון האבוד של קרליבך נחשף

60 שנה לאחר שהוקלט בקומזיץ אי שם, איתר ארנון יהל סליל אודיו ישן בביתו של חזן חיפאי, ובו הניגון האבוד של ר' שלמה קרליבך לשיר "יבנה המקדש".

במשך שנים רבות היה ר' שלמה קרליבך בלבם של רבבות עם להיטים נצחיים, אך את מרבית שיריו הכירו רק החסידים ההדוקים ביותר. לפני כמה שנים הוקם ערוץ יוטיוב אליו עולים מידי שבוע לכבוד שבת שיריו האגדיים של ר' שלמה. בכל שבוע, "כיכר השבת" מגיש לכם את השיר השבועי של ר' שלמה, לפני כולם.

רבים אוהבים את ניגוניו של קרליבך, אולם ישנה קבוצה מיוחדת של מעריציו ותלמידיו, הפועלת לילות כימים בכדי שכל ניגוניו יהיו זמינים עבור כולנו. אחד מהם הוא ארנון יהל, שבזכותו התגלה הניגון השבועי.

השבוע, "כיכר השבת" מגיש ניגון שמושמע כעת ברשת לראשונה מאז הוקלט אי שם בשנות השישים ואותר לפני מספר שנים על ידי ארנון יהל, אחד מאותם חסידים, שלא התייאש ולבסוף מצא את הניגון בין אלפי שעות הקלטה של קומזיצים עם רבי שלמה.

סיפורו של הניגון יוצא דופן. חסידיו המובהקים של רבי שלמה ידעו כי הניגון חובר למילים "יבנה המקדש", אולם לא הייתה ברשותם אף הקלטה של רבי שלמה מבצע אותו כך.

בשנת 2013, קיבל ארנון יהל "טיפ" מחיזקי סופר כי ישנו חזן בחיפה בשם ר' דוד אולמן, שברשותו סליל אודיו ישן.

ארנון נסע אל החזן אולמן, אסף ממנו את הסליל והמיר אותו לקובץ דיגיטלי. למרבה השמחה, הטיפ השתלם והניגון האבוד התגלה.

לאחר מחקר לא פשוט, גילה ארנון כי ההקלטה היא משנת 1968, מתוך זיץ שהתקיים בביתו של ר' מוסא ברלין.

לפניכם הניגון שמאחוריו סיפור כה מיוחד. (בתחילתו של הניגון ניתן לשמוע את ר' שלמה מספר לנוכחים על כך שהניגון חדש).

לחן זה הוא הרביעי במספר של רבי שלמה לפסוק "יבנה המקדש". את שאר הלחנים, חמישה במספר, תוכלו למצוא בערוץ היוטיוב הרשמי של רבי שלמה קרליבך.

לאחרונה, החליטו חיים אורי קוטלר וחברו איתן יקיר, להעניק לניגון ביצוע מחודש בתקווה שהניגון יצבור תאוצה ויהפוך לאחד מנכסי צאן הברזל של ניגוני קרליבך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה