חלק מהסככות שמוקמות לקראת הפנינג הרמדאן |
מדי יום רביעי, עלו היום כחמשה עשר איש להר הבית בשבע וחצי בבוקר. בשבועות האחרונים אנו עדים להקמת סככות ענק על ידי המוסלמים, לעבודות שונות בהר ולעליות גדולות של קבוצות ילדים וילדות ערבים להר הבית.
כמדי שבוע נאמרו במהלך העליה דברי תורה על ידי חלק מהעולים ובכללם האומן ר' חיים אודם, שבנה במו ידיו את מנורת המקדש וחלק ניכר מכלי המקדש, ד"ר יהושע סוקול, דניאל סימן ואסף פריד.
בין יתר הדברים, ציין במרירות ר' אסף פריד את המשטרה לשבח בכך שהיא לוקחת על עצמה את עוון העם ומסירה את האשמה מהעם.
ר' אסף פריד בשיעור ליד שער הרחמים
אסף הזכיר בדבריו את אֲבִיָּה בנו של ירבעם בן נבט, אשר חלה ונטה למות. אלישע ציין בפני אשת ירבעם: "...וּמֵת הַיָּלֶד וְסָפְדוּ לוֹ כָל יִשְׂרָאֵל וְקָבְרוּ אתוֹ כִּי זֶה לְבַדּוֹ יָבא לְיָרָבְעָם אֶל קָבֶר יַעַן נִמְצָא בוֹ דָּבָר טוֹב אֶל ה' אֱ-להֵי יִשְׂרָאֵל בְּבֵית יָרָבְעָם." לדברי חז"ל, הדבר טוב היה - שלמרות שמונה על ידי אביו לעמוד בראש המשמרות שמנעו מישראל לעלות לבית המקדש בהר המוריה בירושלים, לא רק שהוא העלים עין, אלא שהוא עלה בעצמו לבית המקדש בהר הבית.
המלך שביטל את המשמרות שהושיב ירבעם בן נבט היה הושע בן אלה. עליו נאמר: "וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי ה' רַק לא כְּמַלְכֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הָיוּ לְפָנָיו: עָלָיו עָלָה שַׁלְמַנְאֶסֶר מֶלֶךְ אַשּׁוּר..." ונשאלת השאלה מדוע דוקא בימי מלך שמאפשר עליה לבית המקדש בהר הבית, עשרת השבטים גלו מארצם.
מדרש רבה מביא את הסיבה: "אלא על שהעביר קולר מצוארו ונתנו בצואר הרבים ולא אמר כל עמא יסקון ויצלון, אלא אמר כל מאן דבעי למיסק יסק (ולא אמר כל העם עלו ויתפללו [בהר הבית], אלא אמר כל הרוצה לעלות - יעלה)"
כמדי שבוע נאמרו במהלך העליה דברי תורה על ידי חלק מהעולים ובכללם האומן ר' חיים אודם, שבנה במו ידיו את מנורת המקדש וחלק ניכר מכלי המקדש, ד"ר יהושע סוקול, דניאל סימן ואסף פריד.
בין יתר הדברים, ציין במרירות ר' אסף פריד את המשטרה לשבח בכך שהיא לוקחת על עצמה את עוון העם ומסירה את האשמה מהעם.
ר' אסף פריד בשיעור ליד שער הרחמים
אסף הזכיר בדבריו את אֲבִיָּה בנו של ירבעם בן נבט, אשר חלה ונטה למות. אלישע ציין בפני אשת ירבעם: "...וּמֵת הַיָּלֶד וְסָפְדוּ לוֹ כָל יִשְׂרָאֵל וְקָבְרוּ אתוֹ כִּי זֶה לְבַדּוֹ יָבא לְיָרָבְעָם אֶל קָבֶר יַעַן נִמְצָא בוֹ דָּבָר טוֹב אֶל ה' אֱ-להֵי יִשְׂרָאֵל בְּבֵית יָרָבְעָם." לדברי חז"ל, הדבר טוב היה - שלמרות שמונה על ידי אביו לעמוד בראש המשמרות שמנעו מישראל לעלות לבית המקדש בהר המוריה בירושלים, לא רק שהוא העלים עין, אלא שהוא עלה בעצמו לבית המקדש בהר הבית.
המלך שביטל את המשמרות שהושיב ירבעם בן נבט היה הושע בן אלה. עליו נאמר: "וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי ה' רַק לא כְּמַלְכֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הָיוּ לְפָנָיו: עָלָיו עָלָה שַׁלְמַנְאֶסֶר מֶלֶךְ אַשּׁוּר..." ונשאלת השאלה מדוע דוקא בימי מלך שמאפשר עליה לבית המקדש בהר הבית, עשרת השבטים גלו מארצם.
מדרש רבה מביא את הסיבה: "אלא על שהעביר קולר מצוארו ונתנו בצואר הרבים ולא אמר כל עמא יסקון ויצלון, אלא אמר כל מאן דבעי למיסק יסק (ולא אמר כל העם עלו ויתפללו [בהר הבית], אלא אמר כל הרוצה לעלות - יעלה)"
ר' אסף פריד בשיעור ליד שער הרחמים |
מבט אל בית קדשי הקדשים - פסולת בניה ובזיון
כלומר עד ימי הושע בן אלה החטא היה באשמת המלך ואילו הושע בן אלה העביר את האחריות לעם. מכיון שהעם לא עלה לירושלים לבית המקדש, הועברה האחריות לעם והם נענשו.
לכן הממשלה, באמצעות המשטרה, מספקת תרוץ לאלו שלא עולים להר הבית.
אולם , יש לזכור שבכל זאת איננו מנצלים אפילו מקצת ממה שהמשטרה מאפשרת. המשטרה מאשרת עלית יהודים להר, היא לא מונעת תפילת יחיד בצנעה ולא מונעת לימוד תורה בעל פה.
אל לנו לסמוך על תירוצים דחוקים.
עלינו לעלות בהמנונו להר הבית, כמובן לאחר טבילה במקוה וחליצת נעלי עור.
עֲלוּ הָהָר וַהֲבֵאתֶם עֵץ וּבְנוּ הַבָּיִת... (חגי)
כלומר עד ימי הושע בן אלה החטא היה באשמת המלך ואילו הושע בן אלה העביר את האחריות לעם. מכיון שהעם לא עלה לירושלים לבית המקדש, הועברה האחריות לעם והם נענשו.
לכן הממשלה, באמצעות המשטרה, מספקת תרוץ לאלו שלא עולים להר הבית.
אולם , יש לזכור שבכל זאת איננו מנצלים אפילו מקצת ממה שהמשטרה מאפשרת. המשטרה מאשרת עלית יהודים להר, היא לא מונעת תפילת יחיד בצנעה ולא מונעת לימוד תורה בעל פה.
אל לנו לסמוך על תירוצים דחוקים.
עלינו לעלות בהמנונו להר הבית, כמובן לאחר טבילה במקוה וחליצת נעלי עור.
עֲלוּ הָהָר וַהֲבֵאתֶם עֵץ וּבְנוּ הַבָּיִת... (חגי)
מבט אל בית קדשי הקדשים - פסולת בניה ובזיון |
לכן הממשלה, באמצעות המשטרה, מספקת תרוץ לאלו שלא עולים להר הבית.
אולם , יש לזכור שבכל זאת איננו מנצלים אפילו מקצת ממה שהמשטרה מאפשרת. המשטרה מאשרת עלית יהודים להר, היא לא מונעת תפילת יחיד בצנעה ולא מונעת לימוד תורה בעל פה.
אל לנו לסמוך על תירוצים דחוקים.
עלינו לעלות בהמנונו להר הבית, כמובן לאחר טבילה במקוה וחליצת נעלי עור.
עֲלוּ הָהָר וַהֲבֵאתֶם עֵץ וּבְנוּ הַבָּיִת... (חגי)
תודה על התמונות
השבמחק