יום חמישי, 21 ביוני 2012

חווית עליית נשים הבוקר להר הבית | ר"ח תמוז

המחלוקת - זכר לעבודה זרה 

"א"ר יוחנן בן תורתא: מפני מה חרבה שילה? מפני ביזיון קדשים שבתוכה.

ירושלים בנין ראשון, מפני מה חרבה? מפני ע"ז, ג"ע וש"ד שהיו בתוכה.

אבל באחרונה מכירין אנו בהם שהם עמלים בתורה וזהירין במעשרות. מפני מה גלו? מפני שאוהבין את הממון ושונאין איש את רעהו.

ללמדך, שקשה שנאת חינם לפני המקום ושקלה הכתוב כנגד ש"ד, ע"ז וג"ע".

תוספתא, סוף מסכת מנחות.

נשים צדקניות היום על הר הבית
היום, יום חמישי, ר"ח תמוז, זכיתי לעלות להר הבית ולהדריך קבוצה של מנין, נשים ואנשים. 

מוקדם יותר בבקר, קצת הקדימה אותנו הקבוצה הקבועה של אסף לרנר מקרית ארבע, שעלו היום לכבוד ר"ח, גם לאחר שעלו אתמול בקביעות של ימי רביעי. 

בסייעתא דשמיא מיוחדת זימן לי הקב"ה מאמר ישן נושן שמצאתי בבית גנזי. מאמר מתוך "בית דוד" לרבי דוד טעביל זצ"ל, תלמיד רבי חיים מוולוז'ין. קראתי את המאמר סמוך לעליה, הדלקתי נר ונשאתי תפילה שלא תהיה לנו מחלוקת ותקלה בעלייתנו. הרגשתי שאני בונה גשר ביני לבין אנשים אחרים שאתקל בהם, שאפגוש, גם אם  הם שוטרים כמו מוטי, הזכור לטוב, בבידוק. גם הוא, מתוח ועצבני מהמשימה שהציבו לפניו, לטפל בנו ובכל העולים להר הבית. משימה מורכבת ולא פשוטה. גם הוא בן אדם, עם היסוסים, פחדים ומצוקות. גם מולו בניתי גשר, וזה עזר לי בסייעתא דשמיא מיוחדת.
חשבתי על עצמי מול ה' כאמא לילדים. רק בשבוע האחרון התגלה ריב ומחלוקת בין שניים מילדי. חשבתי בלבי, הרי שניהם ילדי ולכל אחד טענות כרימון. מי צודק? לא בטוחה בדיוק. מה אני מעדיפה? הסברתי לגדול מבין שניהם, שיותר משאכפת לי מי צודק, אכפת לי מאד ונוגע לי ללב כשהם רבים וביניהם אש כעס המחלוקת. וראיתי מולי את ה' מביט בנו, שאנו ילדיו. מה אכפת לה' מי מאתנו צודק? מן הסתם יש לו דעה מגובשת, אבל יותר מכל הוא מעוניין שנהיה בשלום בינינו, כי כולנו בניו.
אם כן, מה אומר ה"בית דוד"?
'אמנם עם היות כי עזרא וסייעתו התפללו לבטל מהם יצרא דע"ז ונתקבלה תפילתם , הנה עכ"ז לא הועילה תפילתם זולתי לבטל מהם חטא העבודה בפועל נגלה, כי זה הוא אשר נתבטל מהם ע"י תפילתם שלא לעבוד ע"ז בפועל ממש כאשר עשו בבית ראשון. אולם לא הועילה תפילתם לעקור אותו מכל וכל ,בלתי השאיר לו שורש וענף כמצות חז"ל שאמרו: ע"ז צריך לשרש אחריה, כי עודנה נשאר ממנו שורש פורה ראש ולענה אשר הוא קשה כע"ז ויותר ממנה והוא המחלוקת ופירוד הלבבות ההווה בימינו.'
קבוצת נשים עלו היום להר הבית | בזכות נשים צדקניות עתידין ליגאל
ה"בית דוד" מסביר כי ה' יתברך הוא' אחד, הפשוט ההחלטי. לא כאחד הזוגי ולא כאחד המספריי ולא כגוף אחד המורכב מאברים רבים מתחלפי המזג והתכונה, ולא כבנין אחד המורכב מעצמים רבים וכו'... 'אתה אחד ושמך אחד ומי כעמך ישראל גוי אחד בארץ....לעומת זה העם הקדוש הישראלי בהיות נשמתם אצולה ממקור האחדות כאשר כינוה החכמים האמיתיים בתואר "חלק א-לוה ממעל", לזאת גם הם מחויבים להתאחד יחד.... והתאחדותיו יחד זב"ז מעיד על אחדותו ית"ש כמאמר הכתוב : "ישראל אשר בך אתפאר"...
הפרוד והמחלוקת הוא היפוך מן האחדות וכאילו מעיד על עצמו שאין לו חלק בא-לוהי ישראל.
הפסוק שאנו אומרים: שמע ישראל ה' א-לוהינו ה' אחד, מורה על שתי אפשרויות. יש בפסוק גם מידת הדין: "א-לוהים" וגם מידת הרחמים: "ה''. אם אנו אחד, שמע ישראל, בלשון יחיד, כי אז פועלת עלינו מידת הרחמים. ואם חס וחלילה אנו פרודים , ומתייחסים אל עצמנו כרבים מפורדים- בלשון א-לוהינו, כי אז, לא עלינו, פועלת עלינו מידת הדין. אמנם גם אז הכול מאיתו יתברך, אבל למה לנו מידת הדין?
בקיצור, עבודה רבה לפנינו. עלינו לערוך בתוכנו בדק בית יסודי של ניקיון. גם אם נטבול במקווה כהלכה לפני העלייה, לא יועיל לנו אם לא ננקה את לבנו ומחשבותינו, לשנוא את אחינו בלבבנו. משימה קשה עומדת לפנינו, במקביל לעלייתנו להר. למגר את שרידי יצר עבודה זרה הגורם לפרוד ולמחלוקת בלבנו.
לילה של נדודי שינה עובר עלי לפני עלייתי להר הבית. מודעת לגודל האחריות שקבוצת אנשים הולכת עמדי, ובמידה מסוימת אני כשליח ציבור העומד לפני התיבה להתפלל. מי שחושב שעליה להר זו משימה טריוויאלית לעומת משימות אחרות בחיים של עשיית חסד וצדקה, איננו מודע למה שעליה להר הבית משפיעה על האדם. אני עולה להר הבית ומרגישה את התביעה הזו בלב פנימה לעשות שם חריש עמוק, לנכש את העשבים השוטים של הכעס והקפידה וראיית האחר כשונה ממני.
איזו עבודה עדין מחכה לי. זה כלום לעומת כל המשימות האחרות שהחיים מזמנים לי. ברוך ה', שזיכני לעלות בהר. ברוך ה', שבזכות העלייה אני מאותגרת לעבוד על מידותיי. שנזכה כולנו ונצליח, בסייעתא דשמיא.
העליה להר הבית - היום

4 תגובות:

  1. תודה על המאמר היפה

    השבמחק
  2. רבקה שמעון אשריך, ואשרי חלקך, מזכה את הרבים.

    השבמחק
  3. מתי העליה הבאה?22 ביוני 2012 בשעה 0:26

    וכיצד יוצרים איתך קשר?

    השבמחק
    תשובות
    1. יש עליות שבועיות וחודשיות, במפורסמים שבהם: כל יום רביעי בשבוע, כל ר"ח או כל י"ט בחודש

      מחק