יום שלישי, 28 באוגוסט 2012

אני רוצה לבנות את בית המקדש

הרבנים יובל שרלו, יוסף אלבום ועזריה אריאל בכנס המקדש

להלן שאלה שהופנתה לאחד מהרבנים שעולים להר הבית - הרב יובל שרלו ותשובתו באתר כיפה.


הבאנו את התשובה כלשונה.
נשמח לקבל תגובות, הן באמצעות תגובות למאמר והן באמצעות מאמרים שנפסם באתר.


תוכן השאלה:
כבוד הרב, מאז תשע באב אני מנסה להבין למה אנחנו מחכים?? למה אנחנו לא עולים על האוטובוס הראשון לירושלים ופשוט בונים את בית המקדש? האם אנחנו מחכים לנס? הרי גם בהקמת המדינה חיכינו לנס ולא חשבנו ליבש ביצות? "הר הבית בידינו" אבל לא עשינו איתו כלום... נוח לנו במצב שקיים חס ושלום? אז למה אין הפגנות מול הכנסת כל יום בדרישה! אני מצטער על האריכות אבל קשה לבטא הרגשה..

תוכן התשובה:
שלום וברכה

הפער בין מצוות התורה "לשכנו תדרשו ובאת שמה" והחובה לבנות את בית המקדש ובין המציאות של ימינו שאין דורשים רבים למצווה זו ולציפייה זו נובע מכיוונים רבים ומגוונים. חלקם מעשיים - בין אם מדובר מבחינה הלכתית שרבים רבים הדברים שאין אנו יודעים לגבי בית המקדש; בין אם מדובר בתוצאות הטראומטיות הבינלאומיות הקשורות בבניין בית מקדש זה וכדו´.
אולם עיקר העיקרים נובע ממקום אחר לגמרי. בית המקדש הוא הבית של כלל ישראל המתוועד עם הקב"ה במקום אשר יבחר ד´. הוא לא בית כנסת משוכלל, או פעולה של קומץ אנשים שהנושא בכלל מעניין אותם. בניין בית המקדש היום תהפוך את בית המקדש לקוריוז ולא לשיא השיאים של הקיום היהודי.
הדבר היה גם בתקופת התנ"ך, ורק לאחר 440 שנים מהכניסה לארץ החלו לבנות את בית המקדש. מצד שני כמובן אסור לנו לשכוח את הנבואות החמורות על שבי ציון שהתרשלו מלבנות. הדבר מלמד שצריך לבחון את המציאות הפנימית שלנו, ולראות האמנם מדובר בציפייה כלל ישראלית, או בקומץ קטן של אנשים שהנושא מעסיק אותם.
מה שמוטל עלינו אפוא לעשות הוא לעבוד עבודה פנימית גדולה, ולהביא לכך שהמקדש בכלל יעניין את עם ישראל. זה היה הבסיס לבנייתו. הדבר מתחיל מכך שעם ישראל ישתכנע שהקשר עם הקב"ה בכלל הופך את האדם ליותר מוסרי, יותר צדיק, יותר ישר ויותר ערכי. החברה שרוצה לבנות בית מקדש צריכה להיות מלאה בצדק חברתי, בחלוקה הוגנת של נכסי האומה, בדאגה לגר ליתום ולאלמנה, במאבק בלתי מתפשר באלימות וביחס הלא הגון כלפי המוחלשים בחברה, במניעת עוול וכדו´. מהבסיס הזה של "ציון במשפט תיפדה ושביה בצדקה" וההתנהגות האתית של המצפים לבניין הקודש נבנה גם את הקומות הגבוהות יותר של קיום מצוות ודביקות בריבונו של עולם. אז תתעורר ציפייה פנימית עמוקה בעם ישראל למקדש, ואז נוכל לבחון כיצד צועדים הלאה.
האם אתה מוכן להירתם לזה ?


כל טוב ויישר כוח
התשובה התקבלה מהרב יובל שרלו
בתאריך ה אלול תשע"ב

תגובה 1:

  1. מודה לרב שרלו על התשובה, ותודה רבה מאד למנהלי האתר, על ההשקעה וגרימת העליה, בתוכן ובמראה ! אני חש שנכנסים לעידן הברכה - 227 שנים לסוף האלף, בטוחני, שלקראת שנת היובל לשחרור ההר, בשנת 777 (ה'תשכ"ז - ה'תשע"ז) - נקריב קרבנות סליחה, על שלא התועררנו כודם...

    השבמחק