יום חמישי, 9 באפריל 2015

בהוראת נתניהו: סמלו היחיד של השלטון הישראלי בהר הבית נטוש כבר שמונה חודשים

ביזיון שריפת תחנת המשטרה || ביזיון המשך הפקרתה

נקודת המשטרה בהר הבית לאחר הצתתה 
ומסמך שנמצא בה ובו תמונה של אחד מפעילי ההר
מאז הוצתה בידי פורעים איסלמיים בליל אל קאדר המוסלמי בקיץ שעבר, נקודת המשטרה ברחבת כיפת הסלע איננה מאויישת * ובמקביל מאשרות עדויות חדשות: ההצתה עצמה התרחשה בעקבות הוראה ברורה מראש הממשלה שלא למנוע אותה

מאת: ארנון סגל/ מקור ראשון

למעלה משמונה חודשים לאחר הצתת ובזיזת תחנת משטרת הר הבית בידי מאות פורעים איסלמיים במהלך ליל אל קאדר המוסלמי, כ"ז בתמוז תשע"ד (24.7.14), מתברר מי נתן את ההוראה שלא למנוע בעד הפורעים מלעשות זאת. ובכן, מדובר בראש הממשלה בנימין נתניהו בכבודו ובעצמו.
עד כה טענה המשטרה שמדובר בנוהל קבע, שבמסגרתו היא מתפנה ביוזמתה מההר במהלך ארבעה ימי חג מוסלמיים, ביניהם לילת אל קאדר, ומותירה את המקום הקדוש ללא נוכחות כחולי המדים. כך נהגה גם בטרם ליל אל קאדר האחרון, ואולם כעת מודים קצינים בכירים שכאשר התברר להם שהמוסלמים מנצלים את המצב בכדי לפרוק את זעמם בתחנת המשטרה הנטושה, לפרוץ לתוכה ולהעלותה באש, החליטו לפנות להוראות מגבוה.
ממידע שהגיע לידי 'מקור ראשון' עולה שקציני המשטרה עקבו אחרי הנעשה בהר במהלך הלילה המדובר באמצעות מצלמות ומסכים, וכן בצפיה ישירה ממבנה ה'מחכמה' שבמבואות ההר בהובלתו של מפקד מחוז ירושלים דאז – ניצב יוסי פריינטי שישב בחפ"ק ודיווח בזמן אמת לממונים עליו. אלו הבחינו בהתפרעות הקשה ליד תחנת המשטרה וראו כיצד המון ערבי מתקהל סביב נקודת המשטרה הסמוכה לכיפת הסלע ומחבל בה. בכירי המשטרה במקום תהו כיצד להגיב לנוכח המהומה ולנוכח העמדתו בסכנה של הסמל הישראלי היחידי כיום בהר. משהתקשו לקבל הכרעה הועברה ההתלבטות במעלה דרגות הפיקוד, והתגלגלה אל המפכ"ל יוחנן דנינו ואל השר לבטחון הפנים יצחק אהרונוביץ – ומשם לראש הממשלה עצמו. נתניהו ביקש מבכיר המשטרה להמשיך לעקוב ולדווח, והורה שלא להחדיר בינתיים כוחות לשטח ההר.
משהחמירה ההתפרעות, הועבר לראש הממשלה דיווח נוסף של ניצב פריינטי מהחפ"ק. מפקד המחוז דיווח שתחנת המשטרה כבר נפרצה ונבזזה, וכעת משתוללת בנקודה שריפה. "אין אפשרות להכניס כוח כיבוי בלי פריצה של עשרות שוטרים", דיווח פריינטי. ראש הממשלה שאל האם כוח המשטרה מסוגל להיכנס לשטח ההר ולכבות את האש באופן בטוח. ניצב פריינטי השיב מן החפ"ק, ותשובתו הועברה מיידית לנתניהו: "אנחנו מסוגלים, אדוני, יש לנו יכולת, אבל עליך לקחת בחשבון שתיווצר מהומה ענקית. ינסו לחסום אותנו וגם לתקוף בכל מיני אמצעים, והערכתי היא שיהיו הרוגים ערבים".
לאחר מחשבה קצרה הורה נתניהו למשטרה להימנע מכל פעילות. התוצאה היתה מיידית: תחנת המשטרה נשרפה כליל ולמעשה מושבתת עד לרגע זה. הונפו עליה דגלים פלשתיניים ודגלי חמאס, ואילו הציוד המשטרתי נבזז לעיני המצלמות. הקירות התמלאו בכתובות גרפיטי ששיבחו את חמאס ומלחמתו בישראל במסגרת מבצע 'צוק איתן' שהתקיים באותה עת.
תמונות השריפה וההרס פורסמו בהרחבה בידי הגורמים האיסלמיים ברשתות החברתיות. מלבד הציוד השרוף בחדרי התחנה נראים שם הפורעים אוחזים במגיני משטרה, לובשים אפודי שוטרים ודורכים על מדים עם סמלי המשטרה. כמו כן התעופפו (וצולמו) בהר מסמכי משטרה סודיים. אני עצמי נכנסתי כשבועיים לאחר ההצתה לנקודת המשטרה החרבה ומצאתי שם ניירת משטרתית בכמות לא מועטה, כזו שוודאי לא נועדה להגיע לעיני הגורמים האיסלמיים.
לאחר האירוע, ניקו פועלים את כתובות הגרפיטי, חידשו את הצבע והסיד בתוך החדרים ופינו את הציוד השרוף. ואולם, כאמור, נקודת המשטרה היחידה בהר הבית טרם הושבה לפעילות. בקרב גורמים המעורים במצב בהר קיימת הערכה שלפיה בין ההסכמות שאיפשרו את החזרת השגריר הירדני לתל אביב לפני כחודשיים נכללה גם הבטחה ישראלית שלא לשוב ולהפעיל את נקודת המשטרה המדוברת.
בשיחות סגורות שקיים ראש הממשלה בנימין נתניהו עם עיתונאים דתיים לפני הבחירות, נדרש לנושא הר הבית והגיב במלים: "היינו על סף התלקחות גדולה מאוד בהר הבית. פעיל הר הבית יהודה גליק הוא חברי ואני אוהב אותו מאוד, ובכל זאת אינני חושב שיש מקום לשנות את הסטטוס קוו, ודאי כאשר קיימת סכנה להתלקחות מלחמת דת עולמית וכאשר הצלחנו להרחיק את להבות התלקחותה".
כך או אחרת, במשרד ראש הממשלה מכחישים מכל וכל את הטענות לגבי נטישת תחנת המשטרה והסכמות בעניין עם מלך ירדן: "לא היה ולא נברא", טוענים שם.
במשטרת ירושלים, לעומת זאת, נמנעו מלהכחיש את הדברים והסתפקו בתגובה מעורפלת משהו: "ההחלטה שהתקבלה על ידי מפקד המחוז נבעה מהערכת מצב מבצעית אשר התייחסה למגוון רחב של אירועים, שיקולים ומידע שהיה מצוי בידי המפקדים בשטח ובידיהם בלבד. עם זאת יודגש כי לא קיים קשר ישיר בין מפקדים בשטח לבין ראש הממשלה. בנוסף, ממשטרת ירושלים נמסר כי תחנת המשטרה בשלבי שיפוץ מתקדמים. ההחלטה על מועד הפתיחה תיקבע בהמשך".
בלשכת השר לביטחון פנים – עדיין יצחק אהרונוביץ' – בחרו שלא להגיב לדברים והפנו אותנו לתגובת המשטרה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה