יום ראשון, 31 במאי 2015

ח"כ הרב שי פירון – יש עתיד

לא עליתי להר הבית || אין לי התנגדות לעליה להר הבית

"אינני בורח, אני נבוך. קיים כאן מכלול של שיקולים. שנינו יודעים שזה אתר שמסוגל להדליק את העולם בתוך דקה. ואם כך, זה גדול עלי. אני לא בורח מזה, זה פשוט גדול עלי. אם אתה שואל אותי בתחום הדתי או המדיני, לא אני הוא האיש"

↓ ארנון סגל מראיין את ח"כ שי פירון

"לא עליתי להר הבית מעולם מפני שלמדתי בישיבת מרכז הרב, וחלק מהדברים שלמדתי שם מהרב טאו עדיין מפעפעים בי. יחד עם זאת, אין לי התנגדות לעליה להר. מי שמרגיש שהדבר הזה מרווה את צמאונו הרוחני וחשוב לו – בבקשה, שיעלה".

מה דעתך על כך שיהודים שמתפללים בהר הבית נעצרים בשל כך?
"יש להבחין בין השאלה העקרונית לבין זו המדינית-פוליטית המסורה בידי ראש הממשלה והשרים. ברמה ההלכתית הדבר הזה צריך להיות מסור לכל אחד ואחד, אך ברמה הפוליטית צריך למצוא את האיזון במתח שבין החכם לצודק. אגב, לשיטתכם, הרי כיום עומד בראשות הממשלה איש ימין. למה הוא לא פותר את הבעיה הזו בדקה?

"האם ברמה המהותית צריכה להיות זכות ליהודי להתפלל בהר הבית? ברור שכן. צריך שיהיה חופש פולחן וחופש דת, מה גם שזה מקום מקודש מאוד. כאמירה לאומית, יהודים צריכים לעלות להר הבית. יחד עם זאת, לגבי ההסדרים בפועל זו שאלה שמסורה לאיזונים של ביטחון ומדיניות. אינני בקיא בתחום הזה ומעולם לא עסקתי בו.

"אם תשאל אותי בחינוך או ברווחה אוכל לענות על כל שאלה, אבל בתחום הזה אינני מבין. אינני מכיר את השיקולים, את הערכות השב"כ, את עמדת המשטרה. אינני יודע מהן השאלות ששר חוץ וראש ממשלה מתמודדים עמן בהקשר הזה. זו שאלה מדינית שמי שמבין בה צריך להתעסק בה".

טוב, אז אשאל שאלה חינוכית. ייתכן שהוצאנו את הר הבית מהלקסיקון והצבנו במקומו את הכותל המערבי?

"כן, יכול להיות. במעמד הקהל המוני שהתקיים ברחבת הכותל בסוכות תשמ"ח הזמינו את מוטה גור ז"ל לדבר. הוא שיחזר שם את מעמד שיחרור ירושלים במלחמת ששת הימים וסיים בציינו שהכריז אז 'הכותל בידינו'. נדהמתי וחשבתי איך ייתכן שבצוק הזמנים מוטה גור שכח מה הוא באמת הכריז. מצד שני, ייתכן שאנחנו מסתפקים בכותל מפני שהר הבית לא באמת בידינו".

ייתכן שזהו נושא לא פופולרי ולכן נבחרי ציבור עושים כל מאמץ כדי להתחמק מעיסוק בו?

"לא. קיים מאמר נהדר שנקרא 'בזכות המבוכה'. אינני בורח, אני נבוך. קיים כאן מכלול של שיקולים. הרי קיימים ביטויים יפים כל כך מסגנון 'למד לשונך לומר איני יודע'. הראיה העמוקה ביותר לכך שמדובר בסוגיה מרכזית, היא ששנינו יודעים שזה אתר שמסוגל להדליק את העולם בתוך דקה. ואם כך, זה גדול עלי. אני לא בורח מזה, זה פשוט גדול עלי. אם אתה שואל אותי בתחום הדתי או המדיני, לא אני הוא האיש".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה