יום שבת, 8 באוגוסט 2015

הרב דניאל הרשקוביץ – נשיא אוניברסיטת בר אילן

קריאת שמע בהר הבית איננה פרובוקציה || אפשר לשנות את המצב

"המקום הזה, הר הבית, הוא הלב של עם ישראל. את הפסוק בתהלים 'ירושלים הבנויה כעיר שחוברה לה יחדיו', מפרשים חז"ל שירושלים היא עיר שעושה כל ישראל חברים. במתן תורה נאמר 'וייחן שם ישראל נגד ההר' ורש"י כותב על כך – 'כאיש אחד בלב אחד'. לב אחד איננו דעה אחת. ירושלים והר הבית מאחדים את עם ישראל לעם אחד". 

↓ הרב דניאל הרשקוביץ/ ארנון סגל


מהי דעתך על העובדה שיהודים המתפללים בהר נעצרים בשל כך? 

"זהו מצב בלתי נסבל. בכלל, העובדה שקיימים מקומות שבהם אסור ליהודים להתפלל – ואינני מדבר על מקומות שבהם ההלכה אוסרת להתפלל – ובוודאי כשמדובר במקום קודשנו, היא בלתי נתפסת. כשיהודי קורא במקום הזה קריאת שמע זו לא פרובוקציה". 

עלית להר הבית? 

"לא עליתי, לא בשל סיבות עקרוניות אלא בעיקר בגלל סיבות מעשיות". 

קיימת טענה שאם יניחו ליהודים להתפלל בהר המזרח התיכון יבער. מה דעתך על כך?

"זו שאלה למומחים ואני אינני מומחה ואינני מכיר את הדברים כראוי בכדי לענות מה תהיה השפעה של צעד כזה על העולם המוסלמי, אולם בכל אופן הייתי עושה מאמץ לאפשר זאת. אינני מציע ליצור מלחמה עולמית בגלל הדבר הזה, אבל מצד שני כדאי למצוא פתרון לכך מהסוג שמצאו במערת המכפלה. יחד עם זאת, העובדה שלא עשו זאת מיד כשכבשנו את הר הבית היא בעוכרינו. היום הרבה יותר קשה לשנות את המצב שם. 

"לגבי בניין הבית בפועל, לא כל דבר הוא בידינו ויש לדבר גם משמעות מדינית שאי אפשר להתעלם ממנה. אי אפשר ללכת עם הראש בקיר, אבל לעומת זאת יש דברים שדווקא כן בידינו. אינני יודע אם בכל מחיר עלינו לבנות את ירושלים ואת הר הבית, ובפרט אם הדבר כרוך במלחמות, אבל אני יודע שבכל רגע בידינו לקיים 'ואהבת לרעך כמוך'. לא רק לדבר על זה אלא ממש לקיים. אם באמת אנחנו מצפים לגאולה שלמה ולבניין הבית, ובכן – לפני ההתעסקות בדברים שבהם לא עלינו המלאכה לגמור עלינו לבנות את ירושלים כך שתעשה את כל ישראל חברים". 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה