יום שישי, 8 בינואר 2016

כל התיקים של י', או: ככה ייעשה לבחורה יהודיה

מסובבת השערים מול מדיניות מסוּבבת || תפירת תיקים

מה עושות הרשויות כדי לגרום לתיכוניסטיות יהודיות לא לסובב את הר הבית בלילות? * ל-י', כיום תלמידת י"ב, תפרה המשטרה בעקבות הקפת ההר לא פחות מ-17 תיקי חקירה שונים שבהן נחשדה בביצוע 25 עבירות מסמרות שיער. אף לא אחת מהן הסתיימה בהרשעה

↓ מאת: ארנון סגל


איך גורמים לאזרח מהשורה לא לעשות דבר שהחוק דווקא מתיר? יוצרים סביב המעשה הילה מאיימת של סכנה נוראה. כשהמטרה היא הרחקת יהודים מהר הבית השיטה הזו מיושמת כבר שנים ונראה שהרבה מאוד כלים מפוקפקים כשרים למען מימושה. בחסות הסכנה שבמסדרונות השלטון מייחסים לעליה להר או 'מייחסים' במרכאות, זו הפכה לחוויה מתסכלת מאוד עבור חובשי כיפות. 

אבל לא מדובר רק במתחם המקודש עצמו. בהדרגה הפכה כל סביבת המקום למסוכנת ולנפיצה מנקודת המבט המשטרתית לא פחות מההר. עם או בלי צל של בסיס חוקי לעניין, המשטרה מצליחה לגרום לאזרח – היהודי – שלא חפץ להסתבך עם גורמי החוק להתרחק ממבואות ההר כמו מאש, וגם משעריו ומחומותיו למעט הרצועה המוכרת והצרה מהכותל המערבי. 

כאשר מי שבוחר להתפלל בצמוד לשער הרחמים בכותל ההר המזרחי, למשל, מעוכב ומתוחקר, מבין מי שצריך להבין שהכותל המזרחי של הר הבית איננו לגיטימי כמקבילו המערבי. כך מופנם המסר הרצוי. אזרחים שאינם חפצים בהטרדה מצד השב"כ או המשטרה לא יתעסקו במה שהרשויות אינן מעוניינות שיעסקו בו. 

ומי שבכל זאת יסרב להבין את המסר הזה ילמד לציית בדרך הקשה. מפתיע כמה כלים הפעילו רשויות החוק הישראליות רבות העוצמה על שתי נערות עקשניות, י' מהשומרון ו-ש' מבנימין, שלמרות עשרות רבות של מעצרים בשל הקפת שערי הר הבית מבחוץ, לעתים ללילה תמים ואף יותר מכך, התעקשו להמשיך לסובב את ההר מדי כמה לילות ולהתפלל בשעריו. התפיסה של השתיים גרסה שאם להר הן אינן עולות בשל מניעות הלכתיות, ובכל מקרה התפילה בו אסורה בצו הסטטוס קוו, המעט שנותר הוא להתרפק על שעריו מבחוץ. 

לשוטרי מרחב דוד לא נוח, כאמור, שיהודים מסתובבים באזורים הנחשבים למוסלמיים מובהקים. כאשר י' וחברותיה המשיכו לפקוד מדי לילה או שניים את שערי ההר, המשטרה החלה להכביר בתלונות סרק של שוטרי הסיור כלפי הנערות. תפילה שקטה שלהן בשער השבטים או בשער הרחמים באישון לילה, כשאף מוסלמי איננו בסביבה, גררה מעצרים כוחניים ובאחד המקרים אף הפשטה מלאה של אחת מחברותיהן שהתלוותה אליהן, כביכול לצורכי בידוק. 

בתיקי החקירה השונים הולבשו על הנערות שלל סעיפי עבירות. מכניסה לשטח סגור והפרעה לשוטר במילוי תפקידו ועד התנהגות העלולה להפר את שלום הציבור והעלבת עובד ציבור. בכמה הזדמנויות טפלו על הנערות גם עבירות של עלבון דת וחילול מקום קדוש בטענה שדרכו על קברים מוסלמיים בדרכן לשער הרחמים. הנערות עצמן הכחישו זאת בתוקף. עבירות פיקנטיות נוספות שתיקי החקירה וכתבי האישום המשטרתיים הטיחו בנערות – עד כה ללא אישוש כלשהו – היו כתיבה והשחתת פני מקרקעין (בטענה שרשמו כתובת בבית הקברות המוסלמי), פירסום הסתה לגזענות ותקיפה של צעיר ערבי. 

האשמת השתיים בחילול מקום קדוש ובעלבון כלפי הדת המוסלמית מעניינת למדי, בוודאי כשהיא נטענת ביחס לנקודה הניצבת ממש מעבר לקיר של מקום קדוש אחר – שבו המשטרה עצמה מאפשרת את חילולו מדי יום במשחקי כדורגל ובעבודות חפירה. מעולם לא נפתחה חקירה או הוגש כתב אישום מקביל נגד מוסלמי בשל חשד ל'עלבון דת' או 'חילול מקום קדוש' ביחס להר הבית כשהכוונה היא לעלבון כלפי הדת היהודית. 

כך או אחרת, 13 מתיקי החקירה נגד י' נסגרו וארבעת הנותרים טרם התבררו. בסך הכל נסגרו תיקים ובהם טענות ל-19 עבירות שונות. שש עבירות נוספות נותרו עד כה טרם מבוררות. במסמך פנימי של המשטרה נכתב על י' וחברתה ש': "מדובר בחשודות המוכרות למשטרה כרצידיביסטיות, כאשר באופן קבוע הן מגיעות למקומות קדושים ומעוררות פרובוקציה. כמו כן הן ידועות כמי שעושות מעשים המפרים את השלום והסדר הציבורי". 

רצידיביזם הוא תופעה שבה עבריין חוזר ומבצע עבירות. י' ו-ש' אינן עברייניות, או נאמר כך: עד כה, למרות מאמצים עילאיים מצדה, לא הצליחה המשטרה להוכיח שמדובר בעברייניות. ואולי המשטרה המתנכלת אליהן דווקא היא הרצידיביסטית בסיפור הזה? מניעת חופש התנועה של נערות ברחובה של בירת ישראל, כביכול מתוך רצון לדאוג לבטחונן או למנוע סכנה כלשהי, גם היא סוג של עבריינות. העובדה שזו נעשתה כהיתר דווקא לרשויות הממונות על קיום החוק בארץ הזאת, היא סיבה טובה לדאגה. 

תאריך
הסעיף
מצב התיק
31.7.12
כניסה לשטח סגור
נסגר מחוסר ראיות
20.1.13
כתיבה והשחתת פני מקרקעין
נסגר מחוסר ראיות
17.4.13
הפרעה לשוטר במילוי תפקידו
נסגר מחוסר עניין לציבור
1.7.13
כניסה לשטח סגור
נסגר מחוסר ראיות
9.7.13
כניסה לשטח סגור
נסגר מחוסר ראיות
17.7.13
התנהגות העלולה להפר את שלום הציבור, הפרעה לשוטר במילוי תפקידו.
נסגר מחוסר ראיות
13.10.13
פרסום הסתה לגזענות
נסגר מחוסר ראיות
13.11.13
התנהגות העלולה להפר את שלום הציבור, הפרעה לשוטר במילוי תפקידו
נסגר מחוסר ראיות.
17.11.13
חילול מקום קדוש, התנהגות העלולה להפר את שלום הציבור, הפרעה לשוטר במילוי תפקידו והעלבת עובד ציבור.
נסגר מחוסר ראיות
5.1.14
התנהגות העלולה להפר את שלום הציבור
נסגר מחוסר ראיות
6.1.14
כניסה לשטח סגור
נסגר מחוסר ראיות
8.1.14
עלבון דת, התנהגות העלולה להפר את שלום הציבור, הפרעה לשוטר במילוי תפקידו. העלבת עובד ציבור
פתוח
26.2.14
הפרעה לשוטר במילוי תפקידו
פתוח
23.4.14
חילול מקום קדוש, עלבון דת.
נסגר מחוסר ראיות
14.5.14
תקיפה
פתוח
25.11.14
עלבון דת, התנהגות העלולה להפר את שלום הציבור, הפרעה לשוטר במילוי תפקידו, העלבת עובד ציבור.
פתוח
5.7.15
התנהגות העלולה להפר את שלום הציבור
נסגר מחוסר עניין לציבור.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה