יום שישי, 15 באפריל 2016

יו"ר הכנסת לא אפשר הקמת שדולה למען הר הבית 'בגלל רגישות העניין'

אפילו הקמת שדולה עלולה להיות מסוכנת || יולי אדלשטיין

השדולה לחיזוק הקשרים בין מדינת ישראל לעם הכורדי, השדולה למען בתי הכנסת וזו שעוסקת בקידום הקנביס הרפואי פועלות בעוז, אבל שדולה למען חופש הדת בהר הבית היא מעבר ליכולת ההכלה של כנסת ישראל

↓ מאת: ארנון סגל

לא פחות מ-147 שדולות קיימות בכנסת ה-20, אולם את הקמת השדולה ה-148 התעקש יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין שלא לאשר. מדובר בשדולה שנועדה לפעול למען חופש הדת בהר הבית, שאת הבקשה לאישורה הגישו חברי הכנסת מיקי זהר ואורן חזן עוד בראשית ימי הכנסת ה-20, לפני כמעט שנה. תגובת יו"ר הכנסת התמהמהה, ובשיחה טלפונית שקיימו פעילי תנועת הסטודנטים למען הר הבית עם מזכירות הכנסת בשבוע שעבר, הוסבר להם שיושב הראש מסרב לאשר את הקמת השדולה בשל רגישות העניין. "היו"ר פשוט לא אישר, נקודה", ענתה המזכירה בחוסר סבלנות כשמהעבר השני של הקו ביקשו לנמק את הסירוב מעט יותר.

בקרב 147 השדולות שאושרו, ראוי לציין, קיימות בהחלט כאלו העוסקות בנושאים שאפשר להגדיר כרגישים. אלו, למשל, הן השדולה למען קידום הקנביס הרפואי, וכן השדולה העוסקת בעיצוב מדיניות נשיאת כלי ירייה בישראל, השדולה למען הקהילה הגאה, השדולה לקידום פתרון שתי המדינות, זו העוסקת ב'קידום צורכי הערבים והכפרים הבלתי-מוכרים בנגב' או השדולה למאבק נגד פעולות תג מחיר. ובכל זאת, כשביקשו להכניס גם את ענייני הר הבית למסגרת השדולות הפרלמנטריות, לא היסס אדלשטיין לבלום את היוזמים. 

שדולה, יש להודות, היא אחד האמצעים היותר-חלשים שעומדים לרשות הח"כים בכדי לקדם עניינים הבוערים להם, מה שמסביר את העובדה שחברי כנסת שפניתי אליהם לא ששו להתבטא בעניין. לשדולות אין מעמד רשמי בכנסת והן אינן מקבלות תקציב מהכנסת. למעשה, רוב השדולות בכנסת הן בעלות חבר אחד בלבד ומשמשות ככלי הצהרתי ולא יותר מזה. מבחינת חברי הכנסת, אם כן, לא שווה להתעמת עם אדלשטיין על הקמת שדולה, כאשר גם לו היה מאשר זאת הדבר לא היה מקדם באופן משמעותי את נושא הר הבית. מצד שני, אם שדולה היא כלי כה זניח ולא משמעותי, מדוע אדלשטיין כה מתעקש שלא לאשר את ייסודה? 

רשימת השדולות, אגב, צבעונית ומכילה שדולות לעניינים שונים ואפילו משונים, כדוגמת השדולה להעצמת האזרח במוסד לביטוח לאומי, השדולה לחיזוק הקשרים בין מדינת ישראל לעם הכורדי, השדולה למען הספרות הישראלית ועידוד הקריאה בישראל, השדולה להצלת ים-המלח והשדולה לתעסוקה בקרב בנות ובני 40+. קיימת אפילו שדולה למען בתי הכנסת ושדולה למען העירוניות, אבל שדולה למען חופש הדת בהר הבית היא כנראה מעבר לכוח הסיבולת של יושב הראש. 

מלשכת יו״ר הכנסת נמסר בתגובה לפנייתנו: ״בשל ההתראות ורגישות הנושא ולאחר התייעצות שקיים, סבר יו״ר הכנסת שכרגע אין מקום לאשר את הקמת השדולה. יו״ר הכנסת אינו מונע דיונים ופעילות פרלמנטרית בנושא הר הבית, אך בעת הזו לטעמו השדולה לא יכולה לספק תוצר בעל משמעות שיביא להסכמה באשר למימוש זכותם המוקנית של יהודים לעלות להר הבית״.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה