יום חמישי, 6 באוקטובר 2016

נפרדים משנת תשע"ו - סיכום שנתי בהר הבית

תשע"ו - שנת מפנה בהר הבית || ייראה - לעידוד העלייה להר הבית

שנת תשע"ו שברה שיאים יהודיים בהר הבית  מפנה גדול בתחומים רבים הקשורים לעליית יהודים  סיכום שנתי  תשע"ו בהר הבית



למרות התחזיות הקשות שהעלו אירועי תחילת השנה, שנת תשע"ו הפכה לשנה מצויינת ליהודים הפוקדים את מקום בית ה'.

שיא שנתי בהר הבית של כל הזמנים.

בשנת תשע"ו עלו אל הר הבית לפי ספירת מתנדבי ייראה לפחות 14,094 יהודים. מדובר בעליה של 20% ביחס לשנת התשע"ד, שהיתה שנת השיא הקודמת בה עלו כמעט שנים עשר אלף יהודים.

שני שיאים מיוחדיים נרשמו השנה בהר הבית.
  1. בשבוע חול המועד פסח נרשם שיא במספר היהודים הגבוה ביותר בהר הבית בשבוע אחד. 1,015 יהודים עלו להר הבית בחג הפסח.
  2. שיא נוסף נרשם ביום צום תשעה באב. שיא של מספר היהודים הגדול ביותר שעלו בטהרה ביום אחד, בכל העת החדשה, וכנראה הגדול ביותר באלפיים השנים האחרונות. יותר מ- 400 יהודים פקדו את ההר ביום של ציון חורבנו.


שנת תשע"ו הייתה שנה טובה ליהדות בהר הבית גם נוכח שיפורים רבים שחלו בו המורגשים לכל יהודי העולה להר הבית.

ביניהם:

  • הוצאת ארגוני המוראביטון והמורביטאת מההר. בעקבות כך חזר השקט היחסי לשרור בהר הבית, ויהודים רבים שוב חוזרים למקום עם ילדיהם ובני משפחותיהם.
  • חיסול תשתית התנועה האיסלמית שהפעילה את הטרור בהר הבית בשנים האחרונות, הביא לרגיעה מוחלטת בהר הבית בימי החגים ומועדי ישראל.
  • אירגון "כפות המנעול" הציב מדריכים מלומדים בכניסה להר הבית במשך כל ימות השנה. המדריכים עלו להר הבית עם כל קבוצה יהודית, והעניקו במקום הדרכה חינמית להיכרות בסיסית או מעמיקה.
  • הרחבת קבוצות היהודים - המגמה המחפירה והקשה של צימצום מס' היהודים שהורשו לעלות להר הבית בו זמנית בין 5 עד 15 שהונהגה בחשוון תשע"ה לאחר נסיון ההתנקשות ביהודה גליק יו"ר הקרן למורשת הר הבית (לשעבר, וכיום ח"כ מטעם מפלגת הליכוד), הוקלה השנה בהדרגתיות, גודל הקבוצות הורחב הוכפל ואף הגיע גם לארבעים יהודים. רחוק מן הרצוי, אולם התקדמות ראויה לציון.

בתשעה באב באופן נדיר וכמעט יחידני הורשו לעלות אל ההר שתי קבוצות של יהודים יחדיו ובו זמנית ואף מספר האנשים בקבוצה הורחבה ליותר מארבעים. דוגמא נוספת להרחבת הקבוצה הייתה בעליית עמיחי ורינה אריאל שתוזכר בהמשך.


תקדימים בעליית תנחומים למשפחת אריאל מקרית ארבע:

ביום שלישי ו' תמוז השנה התקיימה עליית תנחומים לזכרה של הילדה הלל יפה אריאל הי"ד שנרצחה באכזריות בשנתה במיטתה שבועיים קודם לכן. 313 יהודים פקדו את ההר. המשטרה לא עמדה בעומס, ועשרות יהודים נוספים לא הורשו להיכנס להר.

פריצת דרך משמעותית נרשמה באותו יום, לאחר הפסקה של יותר משמונה שנים, בקבוצה בה עלו עמיחי ורינה הוריה של הלל, המשטרה איפשרה ליותר מחמישים יהודים להיות יחד בהר הבית.


חתנים, כלות ובני מצווה

138 חתנים וכלות ונערי בר מצווה לפחות עלו השנה להר הבית, וחידשוו את המנהג הקדום מימי בית שני, של עליית חתנים לקבלת ברכה בהר הבית.



שיאים שלילים

לצד התקדימים החיוביים נרשם השנה שיא גם במעצרים שערורייתיים של יהודים בהר הבית, רק בשל חשד להתנהגות-יהודית במקום.

בשבוע של פסח לבדו נעצרו 40 יהודים שלא השלימו עם איסורי התפילה והגזירות נגד כל ביטוי יהודי במקום.
יהודים רבים נעצרו השנה גם מחוץ להר הבית בשל פעילויות הקשורות בהר הבית, רובם הגדול כאשר קיימו את המנהג לסובב את שערי הר הבית, בשעות שהוא היה סגור ליהודים.

20 יהודים נעצרו בערב פסח, על כוונתם להקריב את קרבן הפסח בהר הבית. מדובר בשיא של מספר היהודים שבאו לקיים את המצווה שנחשבת לאחת ממצוות התורה החשובות ביותר.


העולים להר הבית מייחסים את השינויים בהר הבית להחלפתו של השר לביטחון פנים, בשר החדש גלעד ארדן. וסבב המינויים שלו שבו הוחלפו במשך השנה כל מפקדי המשטרה השולטים על ההר. בתחילת השנה מונה דורון תורג'מן למפקד מרחב דוד, אחריו רוני אלשייך בתפקיד המפכ"ל, יורם הלוי למפקד מחוז ירושלים, ויובל ראובן ורועי בן יעקב מונו למפקדי הימ"ק וההר.

בתום השנה נפרדו עולי ההר גם משוטר השער הותיק מוטי גבאי. מוטי שליווה את העלייה להר במשך שנים רבות, עוזב את שער הכניסה ועולי ההר שולחים לו ברכת הצלחה בדרכו החדשה.

לרגל הגידול הרב במספר היהודים בהר הבית, גייסה המשטרה שני שוטרים חדשים כדי למלא את מקומו. העולים הראשונים שעלו בראש השנה בירכו את המשמר הנכנס בברכת הצלחה, ואיחלו להם שיזכו לא רק לראות אלא להיות גם שותפים בהחזרת ההר לימי תפארתו הגדולים.


תשע"ו במספרים
  • 14,094 יהודים עלו בשנת תשע"ו להר הבית. 
  • 113 חתנים וכלות עלו למקום הקדוש לרגל חתונתם. 
  • 25 נערי בר מצווה ונערות בת מצווה עלו למקום הקדוש לקראת קבלת תורה ומצוות.
  • 114 יהודים נעצרו בהר הבית, בחשד להתנהגות יהודית
  • עשרות רבות של יהודים נעצרו בגין תפילה בשערי הר הבית, הגעה עם כבשים להקרבת הפסח, וצעדיה ברחובות ירושלים בדרישה לחזור להר הבית ללא הגבלות. 

הנתונים באדיבות: 
'ייראה' - ארגון לעידוד העליה להר הבית. 
נועם- 0505290634 גילת- 0502607189

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה