יום ראשון, 20 בנובמבר 2016

להם מותר

יחס יפן לקדושיה המפוקפקים || מול יחסנו לקודשי ישראל 

בניגוד לישראל שבה במשך 47 שנים לא פקד ראש ממשלה מכהן את הר הבית, ביפן לא נמנע המנהיג המקומי מלבקר אפילו במקדש המנציח פושעי מלחמה. מחאות בינלאומיות נמרצות בעניין זוכות להתעלמות • וכן, אלו היפנים שהצביעו באונסק"ו בעד הכחשת הזיקה היהודית להר

↓ מאת: ארנון סגל

מחוללי מעשי זוועה נחשבים לקדושים. מקדש יאסוקוני בטוקיו

שבוע לאחר שישראל הודיעה על השעיית שיתוף הפעולה עם אונסק"ו בחודש שעבר, בעקבות ההצהרה שאין קשר היסטורי בין היהודים להר הבית, החליטה יפן לגרוע את חלקה במימון ארגון התרבות של האו"ם. מדובר בסכום בן ארבעה מיליארד יֵן שהם כארבעים מיליון דולר. 

לא, זה לא קרה בשל הזדהות של היפנים עם הדרישה הישראלית להכיר בזיקתה למקום הקדוש בעולם. אדרבה: בהצבעה שהתקיימה לפני כחודש באונסק"ו יפן דווקא נמנעה. בהחלטה קודמת, דומה להפליא, שקיבל הארגון הזה באביב האחרון ובמסגרתה ספגה ישראל גינוי על 'חפירותיה בהר הבית', יפן בחרה אפילו לתמוך. השעיית התשלום היפני לארגון באה בגלל סיבה אחרת לגמרי: מחאה על החלטת אונסק"ו להגדיר את הטבח של 300,000 סינים בידי היפנים בעיר ננקינג בשנת 1937 כ"אירוע זיכרון עולמי".

ומתברר שגם בענייני מקומות קדושים יפן איננה נהנית מעליונות מוסרית מיוחדת על פני ישראל. בדיקה מהירה מגלה שעל הטלת ספק בקודשיה שלה, ארץ השמש העולה מגיבה בתוקפנות גדולה בהרבה מזו שהופגנה מצד העם היהודי ביחס להר הבית. במקרה היפני, כך מתגלה, ההתקרנפות המקומית נסובה בעניין מקדש מפוקפק המשמר את זכרם של רוצחים מעוררי צמרמורת ופושעי מלחמה ידועים לשמצה.

מדובר באחד מאלפי מקדשי השינטו המצויים ביפן, מקדש יאסוקוני ('הארץ השלווה') שברובע צ'יודה בטוקיו שהוקם בשנת 1869. הונצחו בו שני מיליון וחצי חללי המלחמות היפנים מאז ועד עתה – הרוגים שעל פי הדת המקומית, שינטו, נחשבים כאלים המגנים על המדינה. הבעיה התעוררה בשנת 1978, כשהוחלט לכלול במקדש גם את שמותיהם של למעלה מאלף פושעי מלחמה מימי מלחמת העולם השנייה, ובתוכם 14 פושעי מלחמה בכירים. אם לא די בכך, בצמוד למקדש נוסד מוזיאון המלחמה היפני, מוזיאון שמשדר הצדקה מסויימת להתנהלות יפן במלחמת העולם השנייה – שהיתה רחוקה מצמחונות, כידוע. 

כל פושעי המלחמה הללו הועלו לאחר מותם לדרגת אלים, שאותם טורחים להציג במקדש ובמוזיאון שלצדו כקדושים מעונים. ביאסוקוני, חשוב להוסיף, מסרבים בתוקף להפריד בין חללי המלחמה הרגילים לבין הפושעים המורשעים. מי שמבינים דבר או שניים בדת השינטו טוענים, וקשה להתווכח עמם, שברגע שנשמה נספגה במקדש לא ניתן עוד להפרידה משאר האלים שמעשיהם חיוביים יותר. 

בין אלו שזכו להפוך לאלים נכלל גם ראש ממשלת יפן במלחמת העולם השנייה, טוג'ו הידקי, שהורשע כפושע מלחמה במשפטי טוקיו ונתלה לאחריהם. 

תהליך ההפיכה לאל, למי שמתעניין, מתבצע על-ידי טקס המתקיים במתחם הדתי, שמחזיק ברשימות מפורטות של מיליוני האלים שלכבודם הוקם. בין השאר מונצחים בו גם טייסי הקמיקאזה הידועים ממלחמת העולם השניה, כשבתמונות המוצבות במוזיאון הם נראים מחייכים ערב יציאתם לקרב. למקדש, מתברר, היה תפקיד מרכזי בעידוד חיילי צבא הקיסר ליציאה לקרבות. חייל לשעבר שביקר במקום, כבן 70, סיפר שהסיסמה שלו ושל חבריו ליחידה היתה "ניפגש ביאסוקוני". אמונתם של החיילים היפנים היתה שאם ייהרגו, יקודשו כאלים ביאסוקוני והעם יתפלל אליהם. כך גדלה המוטיבציה שלהם לצאת למלחמה. 

אולם מה שמחולל סערה במזרח אסיה מצד כל מי שסבל מנחת זרועם של היפנים, הוא בעיקר ביקורי ראשי השלטון היפני במתחם הדתי. למרות זאת, ראשי ממשלת יפן לדורותיהם אינם נמנעים מלפקוד את האתר הזה מפעם לפעם. ראש ממשלת יפן הנוכחי למשל, שינזו אבה, כבר ביקר בכמה הזדמנויות במקדש יאסוקוני על אף ההתנגדות העזה לכך ביפן ומחוצה לה. בחלק משנות שלטונו נמנע אמנם אבה מלבקר במקום, אולם גם אז טרח לשגר אליו מנחה ותרומות. ב-2007, למשל, הסתפק במשלוח עציץ, אבל אפילו הצעד הזה עורר מחאה עולמית וגם מחלוקת קשה ביפן עצמה. 

לפני שלוש שנים, בסוף 2013, קיים אבה ביקור נוסף במקדש וספג בשל כך גינוי מארצות הברית, מסין וגם מדרום קוריאה. גם ראשי ממשלה שקדמו לאבה קיימו מפעם לפעם ביקורים בו. לעתים הדגישו שמדובר בביקור פרטי ולא רשמי כדי להנמיך את הלהבות, אולם ככלל סירבו בצמרת היפנית לחדול מלהגיע אליו. השמרנים היפנים המצויים כיום בשלטון טוענים שההתערבות של מדינות שכנות בענייניה הפנימיים של יפן הפכה כבר לבלתי נסבלת. אבה עצמו טוען שביקורו נועד לשם תפילה למען השלום ונגד מלחמה נוספת. 

ובעוד שבמקדש בטוקיו נמשכים הביקורים הממלכתיים, ביקום מקביל נמנעת בישראל כבר כמעט יובל שנים עליית ראשי ממשלה להר הבית ולאחרונה גם עלייתם של חברי כנסת אליו. יאסוקוני הוא חבית חומר נפץ, אם להיכנס למינוחים המוכרים במזרח התיכון. כל פעולה בלתי זהירה ביחס אליו עלולה להביא לפרוץ מלחמת עולם שלישית, ובכל זאת היפנים מסרבים להתרגש. מתברר שרק בישראל – מדינה נטולת עבר אפל שהעם שבה היה תמיד קרבן לאלימות ולעולם לא ניצב בצד התוקפני – איומים מהסוג הזה הם עילה לקיפול כל הדגלים. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה