יום ראשון, 18 בדצמבר 2016

אל-ג'זירה מנסים להבין את ח"כ יהודה גליק

למוסלמים קשה להבין אותו || ח"כ יהודה גליק

לרבים מחבריו קשה לצפות את מהלכיו הבאים של ח"כ יהודה גליק • הציבור, שהורגל להתנהלות שבלונית של נבחריו, מתקשה להבין את הלך החשיבה של גליק • רבים מאמינים, שיחסו החם והלבבי של גליק לכל אדם, כולל לערבים, הוא שגרם לשנאה הקיצונית של מחבלי הר הבית ליהודה גליק • הם לא האמינו ש'האיש המסוכן במזרח התיכון' מסוגל לחייך למוסלמי ולברכו לשלום • דף בפייסבוק המוסלמי 0202 מביא ניסיון של אל ג'זירה להבין את עמדותיו המורכבות של ח"כ יהודה גליק • ההסבר שלהם לשינוי, כביכול, בעמדותיו של גליק לא מפתיע • כצפוי הם מייחסים זאת לניסיון ההתנקשות הכושל על ידי הרוצח המכונה על ידם כ"שאהיד"


↓ אל-ג'זירה על ח"כ יהודה גליק

מדוע מתנגד יהודה גליק המתנחל לחוק המואזין?

חבר הכנסת ממפלגת הליכוד יהודה גליק מעולם לא היה מזוהה עם סובלנות או מתינות. יתרה מכך, הוא נמנה על אנשי הימין הישראליים הבולטים שנחשבים לקיצוניים, וידוע בישראל כאחד מנאמני מה שנקרא 'הר הבית' שקיצוניים יהודים טוענים כי הוא ממוקם במסגד אל-אקצא וחותרים להשתלט עליו.

ייתכן כי ההתנהגות המוזרה של גליק לאחרונה - הכשלת חוק המואזין שהכיבוש מתאמץ להעביר בכנסת, הפעילות להפלת הקריאה הטרומית בפרלמנט והקריאה שלו לסובלנות דתית הן תעתוע דתי שנועד להציג באור חיובי את הימין והליכוד. או שמא, הם סובלנות ופרגמטיות מדינית בעקבות ניסיון ההתנקשות ששרד והפחד שלו מניסיון נוסף כזה בעתיד?

חבר הכנסת זוהיר בהלול מיהר לאחרונה להתקשר לגליק לשכנע אותו לגבי הסכנות של ההחלטה על איסור המואזין, ולגבי ההכרח לשנות את החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו ולהיאבק נגד החוק הזה הגרוע לדת האסלאמית.


התנגדות בעלת משקל

בשיחה עם אל-ג'זירה, אמר בהלול "אני רואה חשיבות לאסוף אנשים מהימין הישראלי שיהוו משקל במאבק בהחלטה הזו. כאשר פניתי לגליק הוא קיבל את הזמנתי ותכננו יחד מפגש גדול שכלל אנשי דת מוסלמים ונוצרים בנוסף למספר רבנים". 

הוא הוסיף כי במהלך המפגש הוא הציע הסדר שיאורגן על ידי ועדות דת מקומיות בכל הערים והיישובים המעורבים בין מוסלמים ויהודים. במצב שיתעוררו חילוקי דעות ביניהם סביב קריאת המואזין, יפנו לוועדה ממשלתית המורכבת מאנשי דת מוסלמים ויהודים כדי להגיע לפתרון מתאים. זאת, בנוסף להתנגדות להחלטה בכנסת עד שהיא תרד מסדר היום.

לפי בהלול, הלחץ שהפעיל בכנסת - יחד עם חברי כנסת מכל הקשת הפוליטית ורבנים, והצעת ההסדר, הביאו לדחיית ההצבעה בקריאה הטרומית של חוק המואזין לתאריך לא ידוע.

בפרשנותו להתנהגותו של גליק לאחרונה, סבור יועץ התקשורת המוסמך לנושא הישראלי מוחמד מסאלחה, כי גליק במהפך אידיאולוגי. אחרי כניסתו לשדה הקרב המדיני וניסיון ההתנקשות, הוא נוכח כי הפוליטיקה היא אומנות האפשר, וכי הקיצוניות המדינית העטופה בדת מובילה לפופוליזם מוחלט. כאשר הגיע למחוז חפצו, התחיל את המשחק לשינוי תוף הריקוד המדיני כדי להגיע לפרסום עולמי. 

לגבי המניעים של גליק בהתנגדותו לחוק המואזין, קבע מסאלחה כי גליק מנסה להלבין את פני הימין והליכוד ולהבטיח את הלגיטימציה של התנחלויות. הוא דיבר לאחרונה אודות זכות הפלסטינים לעבודה ורווחה, במקביל לזכות הבנייה של המתנחלים והרחבת ההתנחלויות.

מסאלחה הוסיף כי "גליק הוא פוליטיקאי חכם, הוא לא שינה את אמונותיו הדתיות הבלתי מעורערות בנוגע לזכות הבעלות של היהודים על הר הבית ובניית בית המקדש השלישי. אבל אין ספק כי הוא חושש מירי נוסף שישים סוף לתכניות חלומותיו הדתיים והמדיניים. כרגע הוא לא זוכה להערכה מצד הקיצוניים במפלגתו ובמפלגות הימין, ולא מכיוון המתנחלים שמתקיפים אותו בחוזקה לאחרונה.


לקח הירי

גליק חווה ניסיון התנקשות בידי השהיד הירושלמי מועתז חיג'אזי שירה עליו ארבעה כדורים, והוא הועבר בעקבות זאת לטיפול נמרץ, באוקטובר 2014. 

בראיון שערך אתו לאחרונה אתר עיתון מעריב האלקטרוני [NRG], אמר גליק כי "לפני שהבחור חיג'אזי ירה עלי את ארבעת הכדורים שלו מקרוב הוא אמר לי: אני לא אוהב להרוג, אבל אתה מגזים בהתגרות ברגשותינו וברגשות כל המוסלמים בביקורים הפרובוקטיביים שלך באל-אקצא, ומיד לאחר מכן ירה". 

הוא הוסיף "קיבלתי מריבון העולמים חיים חדשים והאירוע השפיע בצורה גדולה על דעותיי המדיניות הקיצוניות. משום כך מעכשיו ואילך אהיה קיצוני בנטייתי להבנה הדדית וכבוד לדעות הפוכות, ולא אשוב לרחבת אל-אקצא אלא בליווי חברי הכנסת הערבים כדי להדגיש שהמקומות הקדושים הם של כל הדתות וחובה שיהיו פתוחים בפני כולם, כדי להניח את יסודות אהבת הדתות והחיים המשותפים".

גליק, בן 49, גר בהתנחלות עתניאל היושבת על אדמות פלסטיניות בעיר חברון בגדה המערבית, ועובד מזה חמש שנים כראש ארגון "מורשת הר הבית" וכן סייע בייסוד פורום "הנהגת המתנחלים" בגדה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה