יום ראשון, 28 באוקטובר 2012

כתב אישום ייחודי: השתחווה בהר הבית והפר את השלום

 מאת: יהודה פרל / הקול היהודי
צעיר יהודי בשנות העשרים לחייו מואשם בסיכון כוחות הביטחון ובהתנהגות העלולה להפר את השלום, לאחר שהשתחווה בהר הבית. "מדובר פה באישום שערורייתי. המדינה נכנעת בפני בריונים", אומר עו"ד נפתלי ורצברגר.

אתמול (רביעי) נערך בבית משפט השלום בירושלים דיון ראשון בעניינו של צעיר יהודי כבן 22, תושב השומרון, המואשם ב"התנהגות העלולה להפר את שלום הציבור". עבירה שהעונש המקסימאלי עליה הוא עד שישה חודשים מאסר בפועל.
אם הבנתם מניסוח העבירה שהנאשם כמעט והפר את השלום – טעיתם.
"בהר הבית שבעיר העתיקה בירושלים, עשה (הנאשם) מעשה או התנהג במקום ציבורי באופן העלול להביא להפרת השלום. באותו המקום, השתחווה הנאשם בשטח הר הבית סמוך לשער הרחמים וסיכן את כוחות הביטחון ואת קבוצת המבקרים עליה נמנה", פורטה מהות העבירה בכתב האישום.
בחוק אין כל סעיף האוסר להשתחוות בהר הבית. ההאשמה היא שמעשיו יכלו להוביל לפרץ של אלימות מצדם של אנשים, שלדעת המשטרה סובלים כנראה מהתפרצויות אלימות שאינה בשליטתם – מן תופעת טבע שכזו – והם שיכלו להפר את השלום.
"להרגיז מישהו זה לא עבירה"
למרות היכרותו רבת השנים של עורך הדין נפתלי ורצברגר עם מערכת אכיפת החוק בירושלים, ובהר הבית בפרט, הוא אינו זוכר מקרה בעבר בו הוגש כתב אישום דומה. "אני לא מכיר אישום שכזה על השתחוויה, אבל אני מכיר אישום דומה על מישהו שהניף דגל בהר הבית לפני כמה שנים והואשם באותו אישום", אומר עו"ד ורצברגר בשיחה עם הקול היהודי.
לדבריו, לא ניתן להאשים אדם שעבר על החוק רק בגלל שזה מעצבן מישהו אחר. "אין דבר כזה, אין, זה שערורייה". אומר עו"ד ורצברגר בתוקף. "אם זה המבחן, אז כל מצעדי התועבה בירושלים שמרגיזים ומסכנים צריכים להיפסק, והאנשים שלהם צריכים להיות מועמדים לדין רק בגלל שהם מסכנים את שלום הציבור ומעוררים פרובוקציה. בית המשפט מחייב את המשטרה להקציב כוחות ולאבטח את המצעדים האלה למרות שזה יוצר תסיסה בציבור וזה מסביר את הדעות של המערכת".
עו"ד ורצברגר מספר כי זו בדיוק הייתה הטענה שהשמיע בבית המשפט במהלך המשפט בו ייצג אדם שהניף דגל  בהר הבית. "הטענות שלנו בתיק על הנפת הדגל היו שמעשה שהותר, והבעיה היא רק שהוא מרגיז מישהו אחר, לא יכול להוות עבירה של התנהגות פסולה במקום ציבורי".
התובע והשוטרים העדים בתיק – ערבים
"במקרה של השתחוויה, אני יכול להגיד שכל ירושלמי מכיר את התופעה שפועלי בניין מוסלמים לוקחים פסק זמן מהעבודה וכורעים ומשתחווים בכל רחובות ירושלים בלי שאף אחד מפריע להם, בלי שאף אחד פוגע בהם. מדובר פה באישום שערורייתי שפוגע בדמוקרטיה, בחופש הדת ובכל אותם דגלים והצהרות שהפרקליטות ובתי המשפט מבקשים לכבד כל הזמן".
"בתיק של הנפת הדגל, בית המשפט המחוזי אמר שזה באמת אישום יוצא דופן, אבל כיוון שהנאשם שהניף את הדגל לא עשה את זה באופן שקט אלא באופן רועש, אז הוא מכריע שנעברה עבירה והוא חויב בקנס".
למרות ההחלטה עומד עו"ד ורצברגר על דעתו. "גם שם (במקרה הדגל) וגם פה יש משהו שערורייתי. אין ספק שזה בגלל שמדובר באנשים 'לאומיים' ו'דתיים', ולכן בית המשפט לא ממהר להגן על זכויות היסוד שלהם".
עובדה מעניינת היא ששלושת השוטרים המשמשים כעדי התביעה, ואף התובע שהגיש את כתב האישום, כולם ערבים. אולם לדעתו של עו"ד ורצברגר השוטרים היהודים פועלים באותה צורה. "דווקא מהבחינה הזאת, כל הפעולות נגד אנשים שעולים להר הבית נעשות גם על ידי שוטרים יהודים. זה אותה קבוצה שעוינת כל פעולה יהודית על הר הבית. למעשה המשטרה מיישרת קו עם הוואקף הערבי".
"במקום להגן ולשמור על היהודים שמבקשים לעלות להר, מצרים את צעדיהם ועומדים לצד הוואקף, כאשר השוטרים עצמם נופלים בפעמים רבות קורבן לתקיפות מצד הוואקף. היד הקלה שלהם להשליך אבנים ולפגוע במתפללי הכותל, מפחידה את המשטרה. המדינה נכנעת פה ומתקפלת בפני בריונים אלימים".

תגובה 1:

  1. רודפים!! סלקו ידיכם ממקום מקדשנו!!!

    השבמחק