יום ראשון, 23 בדצמבר 2012

השב"כ בעקבות "חוזרים להר"

ביום ראשון השבוע התקיים במכון המקדש בירושלים כנס ייסוד לתנועת נוער חדשה בשם 'חוזרים להר'. כשבעים בני נוער נכחו באירוע המוקפד, שאותו הפיקו אביה צעירי בת ה-17 מגבעת שמואל ורפאל מוריס, בן אותו גיל מרמת בית שמש. בהמשך מתכננים השניים לקיים צעדה שתצא מבית ראש הממשלה ותגיע עד להר הבית, בקריאה לאפשר ליהודים להתפלל בו, וכמו כן תקיים תנועתם עליות מודרכות לפעילים. מתברר שבשב"כ עורר הדבר חששות כלשהם, מה שהביא לכך שצעירי עוכבה בידי אנשיו לחקירה כבר בחודש שעבר, ובה הוזהרה בידי איש המחלקה היהודית המכונה 'רשף' ש'לא לנקוט פרובוקציות' בהר ובעניינו. גם אמה של צעירי זומנה לחקירה והוזהרה לעקוב אחר מעשי בתה מפני ש'פעילותה עלולה להביא למלחמת עולם שלישית'.
אם לא די בכך, גם לאחר הכנס עוכבו כמה צעירים שהשתתפו בו, וזאת בעת שצעדו בסמוך לשער יפו שבעיר העתיקה. השוטרים טענו שהנערים ניסו להשליך דבר מה מגשר סמוך, אך בפועל כל שעשו השוטרים היה להחרים עלונים וחולצות שהביאו הנערים מהכנס. החולצות נשאו איור של כיפת הסלע ותחתיה הכיתוב "מפריע לכם שזה על החולצה? לא מפריע לכם שזה עדיין על ההר?".
פנינו למשטרה ולשב"כ וביקשנו לברר האם די בכך שצעירה בת 17 פעילה בתנועה שמטרתה חיזוק תודעת הר הבית בקרב הנוער – בכדי להביא לחקירתה ולחקירת אמה. בנוסף תהינו מהי העבירה בלבישת חולצות מעין אלו הנושאות את הכתובת המדוברת, עד שלא היה מנוס מלהחרימן.
תגובת השב"כ: עיקר הטיפול המתואר בפנייתך בוצע על ידי משטרת ישראל, מכוח סמכויותיה על פי דין. יחד עם זאת, גם לשירות הביטחון הכללי אחריות, על פי דין, על איומים ביטחוניים הנוגעים לסביבה הרגישה של הר הבית. מבלי להיכנס לפרטי העניין, נציין כי פעולת שב"כ במקרה זה בוצעה בהתאם לדין ולתכלית שפורטה לעיל.
ממשטרת ירושלים נמסר: "המעוכבים עוררו את חשד השוטרים כשניסו להימלט מפניהם. השוטרים ביקשו מהם להזדהות אך הם סירבו ועוכבו למרחב לבדיקת זהותם, שם מסרו שחששו לפגוש את השוטרים כיוון שהם מורחקים מיו"ש בגלל עבירות שונות. בהסכמתם, נערך חיפוש בכליהם, נתפסו שתי חולצות עם כתוביות ועלה חשד שמדובר בהסתה. לאחר שהוברר על-ידי גורמים משפטיים כי לא מדובר בכתוביות בעלות אופי של הסתה, יזומנו המעוכבים לקבלת החולצות".
יוסף אלישיב שדה מכפר חסידים, אחד הנערים שעוכב, מכחיש מכל וכל את הטענות שהוא וחבריו ניסו להימלט מהשוטרים או לחילופין שניסה להשליך דבר מהגשר הסמוך. הוא גם איננו מורחק מיו"ש ובנוסף טוען שלא הסכים לכל חיפוש בכליו וגם לא נשאל על כך בטרם החיפוש.


תגובה 1: