יום שני, 8 באפריל 2013

אף מילה על יהדות

מהו הר הבית בעיני הרשות לפיתוח ירושלים? מי שישאב את ידיעותיו על המקום הקדוש מסרטון ההדרכה הקצר שהפיקה הרשות בעניין, לא יוכל לנחש כלל שמדובר באתר מקודש ליהודים או שיש למקום היסטוריה כלשהי שקדמה להופעת האיסלאם 
 
מהו הר הבית בעיני הרשות לפיתוח ירושלים? מי שישאב את ידיעותיו על המקום הקדוש מסרטון ההדרכה שהפיקה הרשות בעניין ההר ונועד לעיני תיירים, סרטון העונה לשם 'מתחם הר הבית', לא יוכל לנחש כלל שמדובר באתר מקודש ליהודים או שיש למקום היסטוריה כלשהי שקדמה להופעת האיסלאם. הרי תמלול הסרטון. לא נגענו:
"רחבת הר הבית נחשבת לאתר השלישי בקדושתו לאיסלאם אחרי מכה ומדינה. כאן בנו שליטי בית אומיה את כיפת הסלע ומסגד אל אקצה. ליד שער המוגרבים מוצגים שרידים ארכיאולוגיים רבים. ברקע נראה מסגד אל אקצה. חזית מסגד אל אקצה מעוטרת בקשתות מרהיבות הכוללות גם אלמנטים דקורטיביים צלבניים. כיום הכניסה למסגדים מותרת למוסלמים בלבד.
"מתקן הרחצה המוסלמי העגול קרוי 'אל-כאס' – גביע או כוס בערבית. הוא נבנה במאה ה-14 על-ידי האמיר הממלוכי תנכיז. גרם מדרגות עם קשתות מוביל לכיפת הסלע – יצירת מופת אדריכלית ואומנותית שנבנתה בשנת 691 על-ידי השליט האומאי עבד אל-מאלכ. אריחי הקרמיקה המרהיבים נוספו במאה ה-16 בתקופה העות'מאנית ושופצו במאה ה-20. משולבים בהם פסוקים מן הקוראן בכתב מקושט שאופייני לאומנות האיסלאם. הבניין בנוי כמבנה היקפי שבמרכזו סלע גדול שמציין את עליית מוחמד לשמיים. בכל אחת משמונה החזיתות ניתן להתרשם גם מקישוטי השיש והעץ.
"כיפת השלשלת נישאת על גבי עמודים בעלי כותרות נאות ומסוגננות. על פי המסורת נהג דוד המלך לשפוט באמצעות השלשלת שבמרכז הכיפה. באחת הצלעות ניתן לראות מח'ראב – גומחת תפילה הפונה למכה. שער הרחמים המורכב משני שערים נבנה כנראה במאה ה-7. בעת בניית החומה העות'מאנית הוא נכלל בחומה אך נאטם בקיר אבן מסיבה שאינה ידועה. השער נערץ על בני שלוש הדתות.
"'סביל קאית באי' הוא מבנה יפהפה בעל כיפה מסוגננת ומשמש כמתקן שתיה והתרעננות. אל מדראסה אל אשרפייה הוקם גם הוא על-ידי הסולטן הממלוכי קאית באי ושימש בית ספר ללימודי דת. נוכל להבחין בעיטורים אופייניים לבניה הממלוכית כמו שילוב אבנים בצבעים שונים הנקרא 'אבלאק' וצורות גיאומטריות מגוונות. עיטורי נטיפים משולבים בראש שער מוכרי הכותנה".
עד כאן מה שיש לרשות לפיתוח ירושלים לספר לנו על הר הבית. אף מילה על בתי המקדש, אף מילה על כך שהמקום הוא הראשון בקדושתו על-פי המסורת היהודית. יתרה מכך: המילה 'יהדות' או 'יהודי' כלל איננה נזכרת לאורך הסרטון. אין להתבלבל בשל איזכורו הבודד של דוד המלך בסרטון – גם הוא מייצג את המסורת המוסלמית בלבד. הרי לא תמצאו איזכור למסורת כזו במקורות היהודים, ובטח שלא לגבי כיפת השלשלת שנבנתה על מקום המקדש היהודי.
פנייתנו לעיריית ירושלים הניבה תגובה לאקונית בלבד: "הסרט הופק על-ידי הרשות לפיתוח ירושלים ולא על-ידי העירייה". טוב, זה לא לגמרי מדוייק. הרשות לפיתוח ירושלים היא גוף במימון העיריה שמשרדיו ממוקמים בבנייניה בכיכר ספרא. על כל פנים, פנינו לרשות. ענר עוזרי, הממונה על 'אגן העיר העתיקה' ברל"י, השיב לנו במהירות:
"הרשות לפיתוח ירושלים קידמה לפני מספר שנים פרויקט תיירותי בשם "ללכת בדרכי העתיקה" ובו כלולים 16 מסלולי טיול בעיר העתיקה בירושלים. אין במסלולים אלה בכדי להוות תחליף לספרות המקיפה על ירושלים, אלא הם נועדו לנוחות המטיילים ברחבי העיר עתיקה בליווי הסברים קצרים. כל מסלול נותן דגש לתקופה ונושא אחר, כאשר המסלול המוזכר נקרא "הר הבית – סהר מעל להר", שנושאו סובב סביב האסלאם, וכיוון שכך מרבית הסבריו מתייחסים לנושא זה. יחד עם זאת, בהסברים (המלל המפורט יותר) על האתרים השונים המפורטים באותו המסלול נוכל למצוא למשל את הכתוב: '...סלע זה הוא המקום הקדוש ביותר עבור העם היהודי, והוא נקרא במסורת היהודית אבן השתייה, האבן אשר ממנה הושתת העולם. כאן היה בעבר קודש הקודשים של מקדש שלמה ושל בית המקדש השני'. גם ההסבר על שער הרחמים מאזכר את הקשרו היהודי.
"בהמשך לאמור לעיל, במסלולי סיורים אחרים כמו למשל "ירושלים של בית ראשון ובית שני" ו"הרובע היהודי בבניינו ובחורבנו", בחלקים שמתייחסים להר הבית, יש אזכור רחב ומפורט של הקשרו היהודי, ואין כלל הסבר (מעבר לתצפית) על מבנים או הקשרים לדתות אחרות".
טוב, גם התגובה הזו לא ממש מניחה את הדעת. אמנם הסרטון המדובר עוסק בהר בהקשרו האיסלאמי, אך אין כל סרטון מקביל אחר בהפקת הרשות העוסק בהקשרו היהודי של ההר (ובואו נסכים, יש להר הקשר יהודי מסויים). גם הפנייתנו בידי עוזרי להסברים הארוכים הנלווים לסרטון איננה מרשימה. מעבר לשורה הבודדת שציטט, שעוסקת בקדושתו של ההר ליהודים – רובו הגורף של הקובץ הנלווה עוסק כצפוי במורשתו המוסלמית בלבד. מסלולי הסיור האחרים של הרשות, כמו אלו שהפנה אליהם עוזרי, אינם נוגעים כלל בהר הבית ואינם מתייחסים לכל מורשת הנוגעת אליו.
איך כינתה זאת הרשות לפיתוח ירושלים? סהר מעל ההר. סהר בלבד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה