יום שלישי, 28 במאי 2013

אבנים הושלכו. השוטר: לא תפקידי לטפל בזה

כשביקר יהודה גליק בהר הבית אתמול תקפו אותו ערבים באבנים. השוטר המלווה הבהיר: אני רק מלווה, לא רודף אחרי זורקי אבנים.

מאת: שמעון כהן / ערוץ 7
 
יהודה גליק
יהודה גליק, יו"ר הקרן למורשת הר הבית
העולים לביקור וסיור בהר הבית מכירים את השוטר המלווה את צעדיהם וגם את ההסבר ולפיו השוטר נועד להגן עליהם עצמם.

ההסבר הזה, כך נראה, לא בדיוק הוכיח את עצמו, כאשר ערבים יידו אבנים לעבר יהודה גליק, יו"ר הקרן למורשת הר הבית, שסייר בהר אתמול.

בראיון ליומן ערוץ 7 מספר גליק על האירוע החמור:
גליק הגיע למקום שעות אחדות אחרי ביקורה של סגנית השר ציפי חוטובלי לקראת חתונתה הערב, וצעד במסלול המוכר לו, "לאחרונה אני זוכה לקריאות 'אללא ואכבר' ולי לא נותר אלא לומר 'אמן' כי אכן האל הוא גדול", אומר גליק.

הוא צעד לאורך צידו הדרומי של ההר וכאשר הגיע לפינה הדרום מזרחית, שם ממוקמת "אנדרטה לפשעי הציונות בסברה ושתילה" נעמדו שני ערבים כבני 16-17 על הרמה המוגבהת וממרחק של עשרה עד עשרים מטרים יידו בו אבנים. גליק פנה אל השוטר וביקש ממנו לעצור אותם. המענה שזכה לו מהשוטר הדהים אותו. "הוא אמר לי 'זה לא התפקיד שלי. התפקיד שלי זה רק ללוות אותך ולא לרדוף אחרי מיידי אבנים'. אחר כך הוא אמר שהוא מכיר את הילדים הללו וידאג שיטפלו בהם. זה היה תמוה בעיני אבל המשכנו. בהמשך הדרך ראינו את אותם שניים עוברים לידינו. אמרתי לו 'תעצור אותם'. הוא חזר וקבע שזה לא התפקיד שלו. אמרתי לו שהוא אמור להגן עלי, והוא אמר שיודיע לקצין".

גליק והשוטר המלווה התקדמו ובצידו המערבי של הר הבית נתקלו בקבוצת ילדים כבני עשר שזעקו לעברם 'אללא אוכבר'. "התעלמתי, אבל פתאום הם התחילו לזרוק עלי ועל השוטר אבנים. אמרתי לשוטר שזה כבר מוגזם. בלתי אפשרי. פניתי גם לאיש הוואקף המלווה ואמרתי לו 'אני מתבייש בשבילך. אם הבן שלי היה מתנהג כך במקום קדוש הייתי יודע איך לטפל בו'. הוא אמר לי 'בינינו, אתה צודק...'".

משראה גליק שהשוטר המלווה אינו מגיב לזריקות האבנים התקשר למפקד המקומות הקדושים, סנ"צ אבי ביטון, ותיאר בפניו את המתרחש. ביטון מצידו אמר שהדברים נשמעים לו חמורים והם ייבדקו על ידו. השוטר שהבחין שגליק מדבר עם מפקדו פתח בצעקות 'צא החוצה. אתה מפריע' לעבר גליק.

לטעמו של גליק המענה האמיתי למתקפות מסוג זה הוא נוכחות מאסיבית ומשמעותית של יהודים במתחם ההר.
בהמשך השיחה איתו התייחס גליק למסמך שעליו התחייב לחתום אחד המבקרים בהר על מנת לאפשר לו את העלייה. מדובר במסמך שנחתם במעמד סנ"צ ביטון ובו הוא מתחייב ש"לא לבצע בהר כל פעולה פולחנית בעלת סממנים חיצוניים או מופגנים". כמו כן נכתב במסמך: "הנני מתחייב שא להכניס לשטח ההר חפצים המשמשים לפולחן דתי או לפעולה הפגנתית ובכלל אלו ספרים, דפים, צילומים, תשמישי קדושה, כרזות, שלטים או דגלים". עוד נאמר במסמך: "הנני מתחייב שלא להתנהג בשטח ההר בצורה פרובוקטיבית ולא להתבלט באופן ייחודי בכל דבר ועניין כולל השתטחויות והשתחוויות".

לטעמו של גליק מדובר במסמך החושף את האבסורד הגדול של היחס ליהודים בהר הבית. הוא מזכיר כיצד קצינים מדברים על התמודדות עם פרובוקטורים משני הצדדים, כאשר בפועל מדובר שהפרובוקציה הערבית היא יידוי אבנים והפרובוקציה היהודית היא אמירת שמע ישראל.

לטעמו מאחורי היחס הזה עומד רצונו של כל שוטר וכל קצין להשלים את משמרתו בשקט וכאשר מגיעים אלפי ערבים למקום ויהודים בודדים ברור שנראה להם שהמקום מוסלמי והיהודים הם החריג המפריע, והיחס בהתאם.

את המסמך המדובר בכוונתו להציג בפני בית המשפט. להערכתו מדובר במגבלות שאינן חוקיות, מגבלות שהופעלו על אדם שכל חטאו היה שהחתים אנשים בעד תפילה במתחם הר הבית.


2 תגובות:

  1. השדוטר נמצא שם רק כדי להגן על הערבים, במידה ויהודה היה מעיז להרים אבן בחזרה או אז הוא ה יה נעצר מידית.

    השבמחק
  2. בושה למשטרה!
    צריך לחקור את השוטר הזה מידית!

    השבמחק