מאת: צחי דבירה / פרויקט סינון העפר מהר הבית
כנראה שמבקר המדינה יצטרך לכתוב דו"ח נוסף על מה שקורה בימים אלו בהר הבית. מדו"ח מבקר המדינה ובדברים שנשמעו בשבוע שעבר בועדת הפנים של הכנסת נטען כי כל הלקחים נלמדו מאז טיוטת הדו"ח שהוגשה בשנת 2008 וכיום הבעיות שנזכרות בדו"ח כבר תוקנו. אמנם מצב הפיקוח של הרשויות הישראליות על העבודות המתקיימות בהר הבית הוא הרבה פחות גרוע ממה שהיה בעבר, אך עדיין המצב טעון שיפור וישנם בעיות רבות.
אתמול קיבלנו דיווחים על שפוכת עפר שיצאה מתוך אורוות שלמה, וככל הנראה שהמשטרה כנראה כלל לא ידעה מכך. בסיור שקיימנו היום בהר הבית גילינו שפך עפר טרי מעל לערימות העפר במזרח. אמנם לא מדובר בכמות גדולה מאד של עפר, וכנראה שלא מדובר בעבודה רחבת היקף, ולכן כשאין פיקוח צמוד על כל כלי כבד שנע בהר הבית, קל לבצע עבודות בסדר גודל זה ללא ידיעת המשטרה ורשות העתיקות. לא ברור מהיכן בדיוק הגיע העפר ומה היתה מטרת העבודות בתוך אורוות שלמה. נציין רק שלאחרונה נעשו עבודות תחזוקה בתעלות ניקוז מעל אורוות שלמה, ואולי יש קשר בין הדברים. בעפר לא נראו חרסים, ונראה שמדובר בעיקר בשפוכת של טיח כלשהו או מילוי רובה שפורק, כך שככל הנראה לא נעשה נזק לעתיקות.
בהמשך לדווחים מהדו"ח של שנה שעברה, ממשיכים להופיע במקומות שונים כתובות גרפיטי על קירות קדומים. כך למשל, כתובת על קיר התמך המזרחי של הרמה.
לאחרונה התבצעו עבודות עפר בסמוך לחדר הגנרטור שמצפון לרמה. מפלס האדמה הונמך בכחצי מ' וכתוצאה מכך נחשף נדבך נוסף של הקיר הצפוני של הרמה. נדבך זה שונה באופן ניכר מאלו שמעליו, ונראה משלב קדום יותר. תיארוכו אפשרי לתקופה הערבית הקדומה שבה נבנתה הרמה או אפילו לתקופה ההרודיאנית. חוקר הר הבית לין ריטמאייר הציע שבתוואי זה עברה החומה הצפונית של מתחם הר הבית המקורי (500X500 אמה) בתקופת הבית השני. ישנם ראיות להשערה זו בחללים תת קרקעיים במקומות שונים לאורך תוואי זה, ואולי נדבך זה, בדומה לנדבכים תחתונים נוספים של הקיר שמופיעים בפינה הצפון-מזרחית שלו, יש לתארכו לימי הבית השני.
על-פי חומרי הבנייה שהוכנסו להר הבית ומפוזרים באזור המזרחי, נראה שישנם עבודות ריצוף במקומות שונים בהר הבית.
בנוסף לשימור העתיקות בהר הבית מצב הנגישות של האתר לתיירים הולך ומחמיר. התור בכניסה היום חרג משער האשפות והמשיך בכביש הראשי הסובב את העיר העתיקה לכוון עיר דוד.
א) להגדיר שער נוסף משערי הר הבית שיהיה מיועד לתיירים בשעות הביקורים.
ב) להתחיל לערוך את הבידוק כשעה קודם לפתיחת האתר.
ג) לתגבר את כח האדם בעמדת הבידוק.

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה