דיון נדיר במליאת הכנסת השבוע בנושא ריבונות ישראל במקום הקדוש בעולם, שדומה לו לא התקיים כנראה מאז שיחרור הר הבית במלחמת ששת הימים, סיפק אוסף מרתק של דעות והשקפות בעניין הר הבית מימין ומשמאל * מעל הבמה יצרו חברי הכנסת – אלו שלא נמנו על השותקים או המחרימים – תמונה מורכבת אך בהירה מתמיד של עניין שזמן רב היה נתון בערפל כבד * עיקרי הדברים
הערת המערכת: ניתן לצפות ולקרוא את הנאומים האוהדים במלואם כאן >>
ח"כ משה פייגלין – הליכוד ביתנו
והנה, בנסי נסים ובגבורת חיילי ישראל השיב לנו אבינו שבשמיים את הר קודשנו,
ואנו יכולים לשוב ולהאיר את המנורה, להאיר מן ההר את בשורת הנביאים, בשורת החירות מכל
משעבד בשר ודם, בשורת תיקון העולם במלכות הא-ל לבדו. אין לנו בשורה אחרת. אין צידוק
אחר לקיומנו כיהודים וכמדינה בלי הבשורה הזו. בלעדיה אנו מאבדים את צדקת קיומנו כאן
והופכים למעין צלבנים זמניים בארצנו. אבל ההנהגה הישראלית לדורותיה, לצערנו הרב, בורחת
מבשורתה. 'מי צריך את כל הוותיקן הזה?', אמר משה דיין ומסר את המפתחות לווקף. שום לחץ
מדיני או צבאי לא גרם לכך – למהר ולמסור כעבור שעתיים את מפתחות הר-הבית.
מזל שהיה לה להנהגה הישראלית למי למסור את ההר, אחרת היהודים עוד היו מקיימים,
חלילה, את ייעודם, מתחברים למשמעות קיומם פה בארץ, עוד בונים את בית-המקדש, חס וחלילה.
אז מה עשינו עם המתנה המדהימה, עם המקום שבו בחר השם להשכין שכינתו שם, שניתנה לנו
בנסי נסים במלחמת ששת הימים? קיבלנו מתנה עם עטיפה, לקחנו את העטיפה, את הכותל, ואילו
את המתנה עצמה השלכנו אחר גבנו. אולי נזמין את אנשי התחזוקה ונפרק פה את המנורה. אם
את המקור אנו משליכים אחר גבנו, מה אנו מתפארים בסמל המנורה הזה?
ח"כ זהבה גלאון – מרצ
כשיש ודאות קרובה שהסדר הציבורי עלול להיפגע, אין מחלוקת שיש הצדקה מעשית
להגבלת הזכות הזאת. מי שקורא בנקודה הרגישה הזו לעלות להר הבית – זורק גפרור שיצית
חבית אבק שריפה, ובאיצטלה של טעם דתי וגישה וזכות פולחן, מבקש לקבוע ריבונות על הר
הבית במקום שהדבר ייעשה בהסדר מדיני. זה לא יעזור לכם: הריבונות על הר הבית לא תיקבע
בפרובוקציות שלכם, ולא תיקבע בשימוש שלכם בזכויות התפילה. אתם מבקשים לסכן את מדינת
ישראל. בסוגית הר הבית יש סטטוס קוו, וזה לא רע. לא מקרי שראש הממשלה נתניהו, שאינני
נוהגת לשבח אותו בדרך כלל, נוהג במדיניות מאופקת בסוגיית הר הבית, כי הוא מבין שאנשים
כמו אלו שיזמו כאן את הדיון היום, מבקשים לסכן את מדינת ישראל ולהצית את חבית אבק השריפה.
ולכן, בהסדר מדיני, כשזה יהיה, יש לאפשר את זכותם של יהודים לעלות להר
הבית ולממש את זכויות הפולחן שלהם. עד אז אנחנו צריכים לשמור על המצב שקיים, ולא לתת
לגורמים קיצוניים לפוצץ את העסק.
ח"כ שולי מועלם-רפאלי – הבית היהודי
אדוני ראש הממשלה, אנחנו כבר בהנהגת המדינה. אולי הגיע הזמן להסדיר את
מה שאתה מבקש במכתב הזה– להסדיר את זכות היהודים להתפלל על הר הבית, לעלות אליו לא
כגנבים, לא כמתחננים. אם הזכות על הר הבית ברורה כל-כך, בוא ונסדיר אותה.
ח"כ אילן גילאון – מרצ
לאט לכם. אתם לא רוצים את הר הבית. אתם רוצים את חורבן הבית. יש תפיסת
עולם שהיא אנטי ציונית שמעדיפה את אי קיומה של המדינה היהודית, ומי שרוצה היום את הר
הבית הוא אנטי ציוני ורוצה בחורבנה של מדינת ישראל. זו התנועה הכי אנטי ציונית במדינה.
אני אוהב את ארץ ישראל לא פחות מכם, משום שמי שדואג שנעבור מכאן כמו הצלבנים,
ממקש את כל השטח ורוצה להצית להבות. אני אוהב את ארץ ישראל לא פחות מכם, אני אוהב אותה
יותר מכם, כי אני מוכן להסתפק בחלק ממנה כדי לקדש את נצח ישראל. ואתם מביאים את המדינה
הזאת לכליה ולאבדון. צר לי על הדיון הזה, כי הוא מזכיר לי את הנביא ישעיהו שאומר
"מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו".
ציפי חוטובלי – סגנית שר התחבורה והבטיחות בדרכים, הליכוד ביתנו
השיח הזה מתנהל תחת פחד, והפחד האמיתי שלכם הוא הפחד מפני המהות שהר הבית
מסמל. הר הבית מסמל את התוכן, ואתם מפחדים מהתוכן הזה, אתם מפחדים מהיום שבו נצטרך
להסתכל פנימה ולשאול את עצמנו בשביל מה הגענו לכאן. אין ציונות בלי ציון, אין ציון
בלי ירושלים, אין ירושלים בלי הר הבית.
כמי שעלתה להר הבית ביום חופתה אני יכולה לומר שאין דבר מרגש ומכאיב לב
יותר מהעלייה להר הבית. כל מי שזכויות העם היהודי יקרות לו, צריך להפסיק להשתמש בביטוי
הזה, חבית חומר נפץ. מדינת ישראל היא חבית חומר נפץ במזרח התיכון, ואנחנו לא אורזים
את חפצינו ולא עוברים לשום מקום, כי אנחנו כאן כדי לממש את הסיבה שלשמה הגענו לכאן.
יש כאן תנועה עממית שמתחילה לקום. אני קוראת לממשלת ישראל להרחיב את שעות
הביקור בהר ולממש את זכות התפילה. ממה אנחנו מפחדים? הנביא הגדול של הר הבית, אורי
צבי גרינברג, כתב בשיר "באוזני ילד אספר", שהמשיח היה כה קרוב: "הוא
הגיע עד חופי יפו, אך אל הר הבית לא בא. זה ההר היחיד שעליו לא דרך ברגליו. הוא הגיע
רק עד המבוא, רק עד סף המלכות, ושם הרוכלים מצאוהו. ויקבלו את פניו בלעג ובכחש שפתם
העברית, והרוכלים הגידו לו: שגית הלך, כי בכל דור יש כזה השוגה, החוזה חזון שווא, חזון
שווא של מלכות ירושלים, ובכל דור הננו כך עומדים על הסף, ללמד בינה לחוזים השוגים.
ירושלים צריכה דוד עשיר, שק טבין ותקילין, לבנות בה בתים ולסחור, לאכול ולשתות, בלי
מקדש א-לוהים על ההר ובלי כס למלכנו דוד ובלי שלטי גיבורים".
לא נהיה כמו אותם רוכלים שגירשו את המשיח. תפקידנו בכנסת ישראל הוא לעשות
הכל כדי שנוכל לקבל את ירושלים כפי שאנחנו ראויים לה, עם הר הבית בתוכה, עם זכויות
מלאות ליהודים במקום הקדוש ביותר לעם היהודי.
ח"כ אורית סטרוק – הבית היהודי
חגי הנביא אמר: "העת לכם לשבת בבתיכם ספונים והבית הזה חרב?".
בכל יום שאני מגיעה לפה, לבניין המפואר הזה, אני מתמלאת שמחה על כך שזכינו להקים את
מדינת ישראל עם כל מוסדותיה המפוארים. יש לנו כנסת וממשלה וצבא, ויש לנו מדינה לתפארת,
אבל אנחנו יושבים בבתינו ספונים, וכמטחווי קשת מפה הבית האמיתי חרב, ואנחנו נותנים
לו להמשיך להיות חרב, שועלים מהלכים בו ומשחקים על רחבת הר הבית כדורגל ועושים שם פיקניקים,
ואנחנו עומדים כעניים וכאביונים בפתח, ולפעמים גם זה לא. פשוט יושבים כאן ולא רואים
את מה שקורה שם. ריבונות ישראל איננה יכולה להתחיל ולהיגמר בבית הזה; היא חייבת להתחיל
ולהימשך אל הבית ההוא, אל הבית האמיתי של כולנו, אל הר הבית, שבעזרת השם, ייבנה עליו
בית המקדש במהרה בימינו.
ח"כ שמעון אוחיון – הליכוד ביתנו
והיום אנחנו שומעים, בעיקר משמאל, שהר הבית איננו מקום תפילה אלא חבית
נפץ. ועל כן באנו היום להשמיע: הר הבית הוא מקום תפילה, ומי שבאמת דוגל בחופש הדת,
שלא ימנע מן היהודים את הדבר היסודי והבסיסי להתפלל שם, בהר הבית. אני קורא לממשלת
ישראל להפעיל את הריבונות ולתת לכל אחד ואחד את ההזדמנות, ליהודי ולמוסלמי, להתפלל
בהר הבית.
ח"כ דוד אזולאי – ש"ס
ח"כ יריב לוין – הליכוד ביתנו
אני אומר לחבריי מהסיעות החרדיות, לא אתווכח עם האמונה שלכם, ואם אתם סבורים
ומאמינים שאסור ולא נכון שיהודי יעלה להר-הבית, אני בוודאי מכבד את עמדתכם זו. ובוודאי
אף אחד לא יכול לכפות ולא רוצה לכפות על מישהו לעלות. זו לא השאלה. המציאות בהר-הבית
היא לא משום שאנחנו חושבים שאסור לנו לעלות לשם, אלא משום שאנחנו לא מממשים את זכותנו
ואת ריבונותנו על ההר כפי שאנחנו צריכים לעשות.
ולכן חובתנו לדאוג לכך שכפי שיכול כל מוסלמי, גם כל יהודי יוכל לבוא בשערי
הר-הבית. והדבר הזה אפשרי והוא הדו-קיום והשלום האמתי. ואני קורא לממשלת ישראל להנחות
את גורמי אכיפת החוק שאחראים על השמירה במתחם הר-הבית לנהוג בהתאם לקו הזה, שהוא הקו
הרשמי האמתי שהיה נכון ב-67' וצריך להיות נכון גם היום.
ח"כ יצחק כהן – ש"ס
החבר'ה מהבית היהודי מחרחרי ריב. הם מדברים על שיוויון בנטל כאשר הם מייצרים
נטל יום-יומי על עם ישראל. הם רוצים שיגייסו את בחורי הישיבות כדי להרגיע את המהומות
שהם מדליקים בהר-הבית. אינני מבין את ההיגיון המטורף הזה. עוד יבוא היום שייבנה בית
המקדש בעזרת השם, אבל כיום פירוש הדבר להצית תבערה, אותה תבערה שהצית אריאל שרון בספטמבר
2000.
ח"כ איתן כבל – עבודה
היו לפניכם בהיסטוריה יהודים שעמדו ואמרו ליהודים אחרים, רבן יוחנן בן
זכאי שאתם מתהדרים בגמרא ובהלכה שהוא השאיר אמר להם: יהודים, עד כאן. למה לשרוף את
הבית? אני באמת מאמין בביאת המשיח, אבל אתם, שנושאים את הכיפה על הראש ומתפללים שלוש
פעמים ביום, אתם כנראה אינכם מאמינים.
אלו משס לא רק שהם עם הארצים גמורים אלא גם בוגדים בהקדוש ברוך הוא
השבמחק