יום שני, 2 בנובמבר 2015

שרידים עתיקים: בואו לראות לפני שיהרסו גם את זה

עמודים מספרים || שרידים ארכיאולוגיים בהר הבית

בכניסתכם להר הבית, הפנו מבט ימינה. תוכלו לראות עמודים עתיקים. הביטו היטב, אחר כך עיצמו את עיניכם ודמיינו - לכל אחד סיפור משלו. כדאי להזדרז לפני שהואקף המוסלמי יהרס גם שרידים אלו.

↓ על כותרות עמודים בהר הבית/ ארנון סגל

עשרות כותרות עמודים עתיקות בגדלים שונים פזורות כיום בדרום הר הבית, במקום שבו ניצב בשלהי ימי הבית השני הסטיו המלכותי של הורדוס – חצר עמודים אדירה שנחשבה לאחד המבנים המפוארים בעולם באותה עת.
 
חלק מהכותרות מעוצבות בסגנון קורינתי – סגנון יווני- רומי האופייני לימי הבית השני ואחריו. הסגנון מבוסס על עלי צמח האקנתוס (קוציץ), ועד היום ניתן לראות על חלקן פיסות זהב דבוקות ואת חומר הדבק הוורדרד שבאמצעותו צופו הללו בזהב (מוקף בעיגול מימין). ככל הנראה הכותרות המדוברות אכן היו בשימוש בראש עמודי הסטיו ההרודיאני. לסטיו המלכותי היתה קומה שניה שכנראה שימשה עבור אורחים רבי מעלה שהגיעו לירושלים בסוף ימי הבית.


הכותרות הרחבות יותר כדוגמת אלו שבתמונה השמאלית מתוארכות לתקופות שאחרי החורבן – הביזנטית או הצלבנית.
נראה שגם כותרות הסל (תמונה שניה מימין) מאוחרות לימי הבית השני והן ביזנטיות או אפילו מוסלמיות. הן הוצאו ממסגד אל אקצה במהלך שיפוצים שנעשו בו.
 
יחד עם ההבנה שמדובר בכותרות מאוחרות יחסית, מעניין שגילופי כותרות העמודים הללו תואמים את תיאור כותרות העמודים ושאר הקישוטים שעשה שלמה במקדש הראשון על פי המתואר בפרקים ו'-ז' בספר מלכים א'. לפי הפסוקים שם נעשו עיטורי המקדש בעת ההיא בין השאר בתבנית של 'תימורות' – צורות של עלי תמרים שעשויות להתייחס גם לגילופי צמח האקנתוס, וכן 'שבכים מעשה שבכה' שייתכן שאינם אלא צורת סורגים או מה שמכונה בלשון המחקר כיום 'כותרות הסל'.


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה